اسفندیارخزائی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در استان همدان به ازای هر ۶۰ هزار هکتار وسعت اراضی ملی، یک محیط بان وجود دارد در حالیکه استاندارد جهانی حفاظت از جنگل ها و مراتع به ازای هر ۱۵ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی است.

وی با بیان اینکه مردم نقش موثری در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع دارند اضافه کرد: باید به نقش مشارکتی مردم در حفاظت از عرصه های جنگلی و مراتع توجه بیشتری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: همچنین حفاظت از منابع طبیعی در اولویت برنامه های این اداره کل است و در این راستا توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری برای حفظ منابع پایه آب وخاک، توسعه جنگلکاری و بهبود و اصلاح مراتع استان با جدیت پیگیری می شود.

خزائی با بیان اینکه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری اصولی، چارچوب وظایف و مسئولیت منابع طبیعی استان است، گفت: منابع طبیعی به عنوان پشتوانه بخش کشاورزی، با جدیت و قوت علاوه بر اجرای مسوولیت ها و وظایف سازمانی ۱۰ برنامه راهبردی را در دستور کار قرار داده است.

وی تداوم اجرای طرح های آبخیزداری، حفظ و توسعه جنگل‌ها و مقابله با بیابانزائی، تشدید گشت، مراقبت و اقدامات پیشگیرانه حریق، تثبیت ملکیت دولت و اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، تمهیدات لازم به منظور بهره مندی از ظرفیت طلاب وروحانیان، آموزش بهره برداران و جلب مشارکت‌های مردمی را از جمله برنامه ها برشمرد.

وی ادامه داد: همچنین فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و ارتباط با اصحاب رسانه، پاسخگوئی و تکریم ارباب رجوع و به حداقل رساندن اختلافات مردم با منابع طبیعی، برنامه ریزی و توجه به منابع انسانی، برخورد قاطع با متخلفان و متصرفان اراضی ملی و اجرای کامل قوانین و مقررات از دیگر برنامه های اصلی و راهبردی این اداره کل است.

نزدیک به نیمی از وسعت استان همدان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که ۸۲۲ هزار هکتار آن مرتع و ۴۳ هزار هکتار آن شامل جنگل دست کاشت، اراضی جنگلی و ذخیرگاه جنگلی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.