محمودرضا عراقی عصر یکشنبه در نشست فوق العاده اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان بیان کرد: می توان از سد ها علاوه بر ذخیره نزولات جوی برای مهار سیلاب نیز استفاده کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دبی آبی که وارد سدها می شود مشخص است بنابراین بایدبه گونه ای برنامه ریزی کرد که آب سدها هنگام بروز سیلاب سریز نشود پس آب منطقه ای می تواند نسبت به رها سازی آب با هدف جایگزین شدن سیلاب در سد تدبیر کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان اظهار داشت: سیلاب فروردین امسال با وجود تخریب و خسارت اما تجربه گرانبهایی برای مسوولان به همراه داشت به گونه ای که بسیاری از استانداردها در حال به روز رسانی بوده است.

عراقی ادامه داد: پس از بروز سیلاب فروردین بسیاری از پل ها واقع در روستاها ایمن و استاندارد شدند همچنین نقشه و پهنه بندی سیل خیزی استان تهیه و تدوین شد.

وی بیان کرد: اختصاص و پرداخت نقدی ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض در این شرایط سخت بودجه ای، معجزه خداوند است در حالیکه اعتبار مورد نیاز بسیاری از پروژه های عمرانی با اسناد خزانه تامین می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان اظهار داشت: با توجه به تجربه گرانسنگ مدیران اجرایی، بروز مجدد خسارت  به واسطه سیلاب پذیرفتنی نیست بنابراین باید از همه ظرفیت ها به ویزه توان و مشارکت مردم استفاده کرد.

عراقی بیان کرد: مردم می توانند پیش از رسیدن نیروهای امدادی نسبت به امداد رسانی اقدام کنند و هر کدام یک امدادگر باشند همچنین شوراهای روستا هنگام بارش برف و مسدود شدن راه روستایی منتظر کمک راهداری نباشند بلکه از تراکتور موجود در روستا برای باز کردن راه استفاده کنند.

وی ادامه داد: در سیلاب فروردین امسال علاوه بر ایمن کردن پل ها مکان هایی که طغیان رودخانه رخ می دهد مشخص شده است که با توجه به یکسان بودن رفتار آب، باید برای مهار طغیان آب در همان مکان ها تدبیری اندیشید.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت ها باید در فضای آرام صورت گیرد افزود: هنگام بروز حادثه نباید اجازه داد افرادی از صحنه حوادث طبیعی گزارش تصویری تهیه و منتشر کند بلکه باید مکان های آسیب دیده را با هدف جلوگیری از ورود افراد محاصره کرد تا با انتشار تصاویر، انتظار ایجاد نکرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: بارش باران و برف بیشترین فایده را برای فعالان در بخش کشاورزی به همراه دارد بنابراین سعی بر این است که کمترین خسارت به باغداران، گلخانه داران و کشاورزان وارد شود.

منصور رضوانی جلال افزود: به علت تخریب ناشی از سیلاب فروردین امسال ۲۸ هزار پرونده تشکیل شد و در این راستا ۳۵۵ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بلاعوض، ارزان و امهال به افراد آسیب دیده پرداخت شد که جهاد کشاورزی همدان در پرداخت تسهیلات رتبه دوم کشور را دارد.

وی اضافه کرد: امسال با توجه تجارب اول سال تدبیری اتخاذ شد و به گلخانه داران، مرغداریها و مناطق آسیب پذیر هشدار دادیم تاکید کردیم برای سوخت دوم و تامین نهاده تدبیر لازم را داشته باشند 

جانشین فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) استان همدان نیز گفت: باید پیش از بروز سیلاب دستگاه ها و خودروهای مورد نیاز را به مناطق آسیب پذیر اعزام کرد همچنین خودروهای ارتش و وسایل نقلیه کمک دار را به مناطق بحرانی هدایت کرد.

سردار مهدی فرجی افزود: می توان از ظرفیت نیروی مقاومت بسیج نیز بهره گرفت همچنین به مردم اطلاع رسانی کرد تا از قرار گرفتن در مسیر سیلاب پرهیز کنند.

وی ادامه داد: آمادگی لازم برای تامین قایق های سبک که بتوانند در سطح حرکت کنند نیز وجود دارد 

اعلام کنید قایق های سبک که بتوانند در سطح حرکت کنند تامین می کنیم .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.