از همان دورانی که منبت در این دیار ریشه دوانید، پاهایش آنقدر قرص و محکم نبود که حتی تا چند فرسخی خود نیز عرض اندام کند، یا شاید پشتوانه‌ای قوی نداشت که بدون واهمه پل‌های ترقی را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و به آنسوی مرزها برسد.

هنر صنعتی که نیاز داشت بیش از نیم قرن قدمتش را به علاقه‌مندان عرضه و پیشینه‌اش را روانه هر کوی و برزن کند، ولی با دست و پشت خالی این راه برایش غیرممکن بود.

سال‌ها مسوولان و نمایندگانی آمدند و رفتند، اما آن جرقه‌ای که باید زده نشد و تنها دلخوشی هنرمندان منبت همان کارگاه‌هایی بود که در گوشه و کنار شهرها و روستاهای ملایر رونق داشت، سال ۹۶ اما برای هنر صنعت مبل و منبت ملایر جور دیگری رقم خورد، برگ زرینی در دفتر افتخارات ملایری‌ها که حامیان پر و پا قُرص این هنر صنعت در کنار فعالان مبل و منبت آن را کسب کردند و برای همیشه پایتخت مبل و منبت ایران را بر بلندای این شهر نشاندند.

برای ثبت شهر ملی منبت ایران زمین از جدیت فرماندار ویژه ملایر گرفته تا نمایندگان مجلس و دیگر دست‌اندرکاران، پای کار آمدند تا شهری با بیش از پنج هزار کارگاه فعال و بیش از ۹ هزار منبت‌کار و استادکار و ۲۵ هزار هنرمند فعال در این هنر صنعت را به کشور و دنیا بشناسانند، موفقیتی بزرگ که عزمشان را برای جهانی شدن نیز جزم کردند.

تجلیل از بیژن شهبازخانی حامی صنعت مبل و منبت ملایر

در نهایت بهمن امسال کُلکسیون افتخارات منبت ملایر تکمیل شد و پس از ارزیابی بازرسان شورای جهانی صنایع دستی، این هنر در بین صنایع دستی جهان قرار گرفت.

حامیان دیگری اما در کنار دست‌اندرکاران این هنر صنعت قرار گرفتند و در معرفی و توسعه منبت نقش مهمی را ایفا کردند، دکتر بیژن شهبازخانی که سابقه ۲ دوره نمایندگی مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی را دارد و عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر وی را همچون پدر دلسوزی برای خانواده ۲۰ هزار نفری فعالان مبل و منبت دانست و امروز /چهارشنبه/ آیین تجلیلی پر طمطراق برای وی برگزار کردند.

مهدی محمودی در این آیین گفت: با ثبت جهانی منبت ملایر انرژی مثبتی در کالبد صنعت مبل و منبت ملایر تزریق شد و برای کسب این عنوان تلاش‌های زیادی کشیده شد.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مبل و منبت از سال ۹۶ تاکنون و گردش مالی ۴۰۰ میلیارد تومانی سال نخست این صنعت در ملایر، آن را بی‌سابقه خواند و افزود: فعالان این هنر صنعت در کنار مسوولان سنگ تمام گذاشتند.

شهبازخانی برای منبت ملایر سنگ تمام گذاشت

نایب رییس انجمن تولید و صادرکنندگان مبل و منبت همدان با بیان اینکه ملایر در بین رقبای سرسخت خود به شایستگی این عنوان جهانی را کسب کرد ادامه داد: مسوولانی همچون استاندار همدان، فرماندار ویژه ملایر، نمایندگان ملایر و مدیرکل میراث فرهنگی و دیگر مسوولان فعالانه در کنار این صنعت بودند و تلاش‌های آنان برای ثبت جهانی منبت ستودنی است.

محمودی اظهار داشت: در زمان بازدید بازرسان شورای جهانی صنایع دستی نیز تمامی شرایط به خوبی مهیا و ظرفیت‌ها و شایستگی‌های شهر ملی منبت به‌ویژه در دانشگاه‌ها عرضه شد.

وی تاکید کرد: سال ۹۶ که منبت ملایر ثبت ملی شد، اگر معجزه تبلیغات رایگان رخ نمی‌داد، روند رشد و توسعه این صنعت عقیم می‌ماند.

عضو هیات مدیره بازار مبل ملایر ضمن تقدیر از تمام تلاش‌ها و پیگیری‌های بیژن شهبازخانی به عنوان یکی از حامیان اصلی مبل و منبت ملایر، وجود وی را برای فعالان این هنر صنعت یک نعمت بزرگ دانست.

محمودی یادآور شد: کسب این موفقیت‌ها در بدترین شرایط کشور رخ داد، در شرایط جنگ اقتصادی که تولیدکنندگان به عنوان سربازان این جنگ و در خط مقدم این جبهه قرار دارند.

وی برگزاری این آیین را تجلیل از بزرگ‌مردی دانست که سرچشمه بسیاری از اتفاقات خوبی است که برای مبل و منبت ملایر رقم خورده است.

شهردار ملایر نیز با اشاره به تلاش همه جانبه برای کسب عنوان جهانی منبت گفت: صاحب اصلی این عنوان کسانی هستند که این هنر صنعت را به وجود آوردند و آن را حفظ کرده و توسعه دادند.

حسین بابایی منبت را یکی از محورهای توسعه این شهرستان دانست و بیان کرد: با وجود تمامی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، نیاز به کسب یک برند داشتیم.

وی با اشاره به کسب عنوان شهر جهانی انگور تاکید کرد: برای توسعه صنعت گردشگری این شهرستان، نیاز به برند جهانی دیگری همچون منبت داشتیم که در رونق اقتصادی، تولید، خدمات و رونق صنعت گردشگری اثرگذار است.

منبت؛ محرک توسعه صنعت گردشگری ملایر

شهردار ملایر گفت: چندین سال است در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار به این شهرستان هستیم که با جهانی شدن منبت این زمینه فراهم شد و به طور قطع کسب این برند عامل توسعه بیشتر است.

بابایی با بیان اینکه بازرسان شورای جهانی صنایع دستی این موفقیت را رقم زدند ادامه داد: برای طی این مسیر خطیر نیاز به مطالعه و تشکیل دبیرخانه‌ای است تا وظایف همه را مشخص کند.

وی حفظ این برند جهانی را از مهمترین وظایف مجموعه شهرستان و فعالان این صنعت برشمرد و مشتری‌مداری و ارتقای کیفیت را از پارامترهای مهمی دانست که می‌تواند رضایت‌مندی و جذب گردشگران و خریداران را ارتقا دهد.

شهردار ملایر از فعالان مبل و منبت خواست: تشکل‌های صنفی را مورد توجه قرار دهید، اتّکایتان به خودتان باشد و ضمن حفظ انسجام، با یکدیگر رقابت سالم داشته باشید.

بابایی ضمن اعلام آمادگی کامل در تمامی زمینه‌ها برای حفظ این عنوان و توسعه صنعت مبل و منبت، هتل را یک ضرورت مهم برای این شهری با ۲ عنوان جهانی دانست و افزود: برای ساخت هتل و صدور مجوزها و سایر اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری پای کار است.

وی بیان کرد: بیژن شهبازخانی در مسیر رشد و توسعه و معرفی صنعت مبل و منبت سنگ تمام گذاشت، چراکه با پخش تیزرهای تبلیغاتی این هنر صنعت، علاوه بر معرفی ملایر به جذب گردشگر و توسعه این صنعت بسیار کمک کرد.

بیژن شهبازخانی حامی اثرگذار صنعت مبل و منبت که نقش مهمی در پخش تیزرهای تبلیغاتی از رسانه ملی داشت نیز گفت: کارهایی که برای ملایر انجام دادم، کاری است که برای فرزندانم انجام داده‌ام و هیچ منتی بر ملایری‌ها ندارم.

وی تلاش و زحمات تمامی دست‌اندرکارانی را که برای کسب این موفقیت بزرگ تلاش کردند، قابل تقدیر خواند و گفت: از سال ۹۶ که منبت ملایر ثبت ملی شد، احساس کردم فرزندم در دانشگاه قبول شده و باید این نهالی که بر اساس کارشناسی به درختی تنومند تبدیل شده، را کمک کرد.

بیژن شهبازخانی حامی صنعت مبل و منبت ملایر

ثابت کردیم ملایر نگین غرب کشور است

شهبازخانی که ۲ دوره نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بوده بیان کرد: این کار، کاری از جنس عشق بود، عشق به مادر، به وطن و عشق به انقلاب و باید ثابت می‌کردیم که ملایر نگین غرب کشور است.

وی به تشریح پروسه اخذ تخفیف پخش تیزر تبلیغاتی از رسانه ملی، دیدار و نشست‌های مختلف با وزرا و مسوولان صدا و سیما و همزمانی پخش این تیزرها با جشنواره‌های تابستانی و زمستانی مبل و منبت اظهار داشت: با دیدن ظرفیت‌های بی‌شمار و جمعیت عظیم ۲۰ هزار نفری صنعت مبل و منبت، در  سه مرحله ۹ هزار ثانیه تبلیغات گرفتیم.

شهبازخانی افزود: تیزرهای تبلیغاتی به زیبایی تمام و با کمک هیات مدیره بازار مبل ملایر ساخته شد و در تیزر تبلیغاتی جشنواره سوم با زیرکی تمام، ظرفیت‌های ملایر به هموطنان معرفی شد.

وی با بیان اینکه ملایر و مبلمان با هم بزرگ شدند و صنعت مبلمان منبت و گردشگری به خوبی نمایش داده شد گفت: موازی با این توسعه، دانشگاه‌ها نیز تقویت شدند و موفق به اخذ رشته مهندسی مبلمان برای دانشگاه ملایر شدیم.

این حامی هنرصنعت مبلمان منبت ملایر همچنین به ورود دانشگاه‌ آزاد اسلامی و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان در این هنر صنعت ادامه داد: ما در نیمه راهیم و اگر می‌خواهیم جهانی شویم، باید جهانی فکر کنیم و وحدت‌مان را تقویت کنیم.

شورای راهبردی مبلمان ملایر؛ یک ضرورت

شهبازخانی خطاب به فعالان مبل و منبت تاکید کرد: کار شما از جنس ایثار است، نه از جنس رقابت، این فرصت را به تهدید تبدیل نکنیم.

وی حضور در بازارهای جهانی و توسعه صادرات را یکی از ضرورت‌های جهانی شدن برشمرد و خواستار تشکیل شورای راهبردی مبلمان ملایر متشکل از فرماندار، استاندار، رییس سازمان مدیریت، شهردار، بانک‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و سایر ارگان‌ها شد و نقش دانشگاه‌ها را در این توسعه محوری دانست.

شهبازخانی تشکیل جلسات ماهیانه شورا، تعریف زیرشاخه‌ها و ترسیم مسیر تا جهانی شدن را از دیگر وظایف این شورای راهبردی برشمرد و ارتقای کیفیت، طراحی برتر و سایر شاخص‌ها همچون خدمات پس از فروش، مشتری‌مداری، بیمه و برندسازی را در این مسیر ضروری دانست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما برندی با عنوان ملایر می‌خواهیم و می‌توان یک شرکت سهامی بزرگ ایجاد کرد و بزرگترین واحد تولیدی مبلمان ملایر را ایجاد و خدمات ارایه شود.

تجلیل از بیژن شهبازخانی حامی منبت ملایر

شهبازخانی با تاکید بر اینکه این واحد تولیدی باید یک برند ملی شاخص باشد و ایران فقط از مبلمان منبت ملایر حمایت کند ادامه داد: مبلمان منبت ملایر باید صاحب میز کشوری صادرات باشد.

در این آیین از سوی هیات مدیره بازار مبل و ملایر و فعالان این هنر صنعت، دکتر بیژن شهبازخانی به عنوان نماینده فعالان مبل و منبت ملایر در کشور معرفی شد.

همچنین به پاس تجلیل از زحمات و تلاش‌های وی نقشه شهر و سمبل‌های شهر ملایر همچون انگور و مبل و منبت که توسط ۲ هنرمند ملایری «رضا فرخ‌نژاد» و «محسن زندیه» روی چوب منبت‌کاری شده بود، به وی اهدا شد.

علاوه بر این از تندیس دکتر بیژن شهبازخانی نیز که توسط هنرمندان ملایری «قاسم جوکار» و «ابوالحسن شعبانی» طراحی و ساخته شد، رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.