خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کروناویروس جدید یک بیماری ویروسی و مسری است که نخستین بار در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد و علائمی شبیه آنفلوانزا، سارس و سایر بیماری‌های شدید تنفسی دارد.

این بیماری یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است که هنوز راه‌های انتقال، مخازن حیوانی، راه‌های پیشگیری و تظاهرات دقیق بالینی آن مشخص نشده و نیاز به مطالعات بیشتر دارد و واکسن و درمان مناسب نیز برای آن وجود ندارد.

علائم بیماری کروناویروس جدید همانند آنفلوانزا یک بیماری ویروسی حاد تنفسی است

علائم بیماری کروناویروس جدید همانند آنفلوانزا یک بیماری ویروسی حاد تنفسی است که با درگیری شدید دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی همراه است و تب و سرفه همراه با تنگی نفس، تنفس تند و درد قفسه سینه علائم اصلی آن به شمار می‌رود.

سایر علائم شامل لرز، درد بدن، گلودرد، سردرد و گاهی علائم گوارشی مانند تهوع، اسهال و استفراغ نیز ممکن است در این بیماری دیده شود اما آنچه مسلم است اینکه راه‌های انتقال بیماری این بیماری مانند تمام بیماری‌های تنفسی از طریق سرفه، عطسه، صحبت کردن و تماس مستقیم از فرد بیمار به فرد سالم است و حتی تماس غیر مستقیم با وسایل آلوده و سطوح آلوده مانند دستگیره در، گوشی تلفن، ظروف غذاخوری فرد بیمار هم باعث انتقال بیماری می‌شود.

حساسیت‌های به وجود آمده در خصوص این ویروس مسئولان کشور و استان همدان را نیز بر آن داشته که تمهیدات لازم برای مقابله با آن اندیشیده شود که در همین راستا کارگروه سلامت و امنیت غذایی همدان روز سه شنبه با محوریت ایجاد آمادگی در برابر ویروس کرونا تشکیل شد.

کرونا قدرت بیماری‌زایی و انتشار بالایی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این جلسه با بیان اینکه تاکنون ۳ اپیدمی در کل دنیا ایجاد شده که دو بیماری قبلی شامل مرس و سارس هریک حدود ۷۵۰ نفر تلفات برجای گذاشتند و کرونا ۲۰۱۹ نیز حدود ۴۲۰ کشته و نزدیک به ۲۰ هزار مورد ابتلاء داشته است، گفت: کرونا قدرت بیماری‌زایی و انتشار بالایی دارد اما مرگ و میر آن به نسبت پایین‌تر است.

رشید حیدری مقدم با بیان اینکه این بیماری تاکنون ۲ درصد مرگ و میر ایجاد کرده اما دلیل شیوع آن هرچه باشد بیش از ۲۲ کشور را درگیر خود کرده است، افزود: تاکنون هیچ فرد غیر چینی در اثر این بیماری فوت نشده بنابراین شاید بتوان گفت عوامل ژنتیکی نیز در مرگ و میر ناشی از بیماری دخیل باشد چراکه فوتی‌ها در کشور چین به وقوع پیوسته‌است.

وی با اشاره به اینکه ماهیت اتفاقات دنیا تغییر کرده و امروز جنگ‌های فیزیکال تغییر شکل و ماهیت داده و در بستر هوش مصنوعی اتفاق می‌افتند، گفت: هرکس گوش خود را به ندای هوش مصنوعی ببندد به عقب ماندگی جهان آینده دچار می‌شود.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه جنگ‌های بیولوژیک می‌تواند کشورها را زمین‌گیر کند، عنوان کرد: چنانچه ۱۰۰ در صد وظایف وزارت بهداشت محقق شود تنها ۲۵ درصد در سلامت مردم تأثیرگذار است چراکه ۷۵ درصد سلامت مردم خارج از وزارت بهداشت محقق می‌شود.

در شرایط شیوع بیماری آنفلوانزا وضعیت به مراتب سخت‌تری نسبت به کرونا داشتیم اما بدون حاشیه و بحران وضعیت را پشت سر گذاشتیم رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با یادآوری اینکه در شرایط شیوع بیماری آنفلوانزا وضعیت به مراتب سخت‌تری نسبت به کرونا داشتیم اما بدون حاشیه و بحران وضعیت را پشت سر گذاشتیم بنابراین می‌توان گفت مدیریت کرونا هم کار غیرممکنی نیست چراکه به دورترین روستاها نیز به واسطه وجود پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت تسلط داریم، گفت: از نظر تأمین دارو هیچ دغدغه‌ای در سطح کشور وجود ندارد و از آنجا که هیچ واکسن و علامت اختصاصی برای کرونا وجود ندارد بیشترین تمرکز بر آموزش و پیشگیری است.

وی رعایت اصول بهداشتی و فردی را از مهم‌ترین عوامل پیشگیری در ابتلاء به کرونا برشمرد و افزود: یکی از مهمترین راه‌های مواجهه با این ویروس شستن دست است تا جایی که حتی می‌توان زنگ دست شستن در ادارات و مدارس را نهادینه کرد.

حیدری مقدم ضمن تأکید بر لزوم مشارکت همگانی در پیشگیری از ابتلاء به این ویروس و آموزش عموم مردم گفت: به همدلی و همراهی در حوزه سلامت نیاز داریم و همه دستگاه‌ها باید به‌عنوان تکلیف در آن مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیمارستان سینا برای بزرگسالان و بیمارستان بعثت برای کودکان و بزرگسالان آماده شده و حدود ۲۰۰ تخت برای این موضوع دیده شده است، گفت: امیدواریم این اتفاق در کشور رخ ندهد اما در راه مقابله آمادگی کامل وجود دارد.

ضرورت مدیریت افکار عمومی و فضای رسانه‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه بر ضرورت مدیریت افکار عمومی و فضای رسانه‌ها در این شرایط تأکید و تصریح کرد: انتشار اخبار از مراجع غیر رسمی و دامن زدن به شایعات نتیجه‌ای جز ملتهب کردن جامعه و تشویش اذهان عمومی ندارد و باید تمام تلاش خود را بر ایجاد فضای آرام بر جامعه متمرکز کنیم.

وی بیان کرد: اطلاعات ویروس کرونا تنها باید توسط روابط عمومی و سخنگوی وزارت بهداشت منعکس شود زیرا خطر اشاعه احساس ناامنی از عدم امنیت بیشتر است بنابراین باید در ترویج آرامش جامعه بکوشیم و هوشیار باشیم.

حیدری‌مقدم با تاکید بر اینکه مهمترین اصل در مقابله با این بیماری، توجه به بهداشت فردی است و با خود مراقبتی می‌توان بخش عمده‌ای از ویروس‌ها را مدیریت کرد، گفت: تجهیزات مورد نیاز در داخل استان وجود دارد و جای نگرانی نیست.

رئیس مرکز بهداشت همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه مباحث آموزشی و اطلاع‌رسانی ها در راستای ایجاد آمادگی است، گفت: در این راستا کارگروه شهرستانی تشکیل شده و مکاتبات با هتل‌ها انجام شده و هر مسافر چینی یا غیر چینی وارد همدان شود رصد می‌شود و اگر علائمی داشته باشد تحت مراقبت قرار می‌گیرد.

توجه همه باید به موضوعات آموزشی و پیشگیرانه معطوف شود

محمد خیراندیش با تاکید بر اینکه آمادگی در همه زمینه‌ها ایجاد شده و تیم‌های واکنش سریع، هماهنگی با بیمارستان‌ها و اقدامات پیشگیرانه در مقابله کرونا لحاظ شده‌است و انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌ها به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها نیز در آموزش افراد و تأکید بر رعایت بهداشت فردی همگام باشند بر لزوم پرهیز از اشاعه فضای رعب و وحشت در جامعه تأکید و تبیین کرد: به‌نظر نمی‌رسد خطر کرونا بیشتر از آنفلوانزا باشد بنابراین توجه همه باید به موضوعات آموزشی و پیشگیرانه معطوف شود.

رئیس مرکز بهداشت همدان ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از نقاط عطف پیشگیری از این ویروس است و رسانه‌ها نیز در کنترل التهاب جامعه نقش مؤثری دارند.

وی با بیان اینکه کشور زیرساخت‌های مطلوبی دارد و از کشورهای بهداشتی و ایمن است، عنوان کرد: تب مهمترین علامت این بیماری است و سابقه مسافرت به کشورهای آلوده می‌تواند یکی از زمینه‌های ابتلاء باشد و بر این اساس موارد مشکوک باید در اسرع وقت بررسی و پیگیری شود.

لزوم مدیریت فرودگاه همدان

خیراندیش اضافه کرد: مدیریت فرودگاه همدان در این شرایط بسیار مهم و مورد توجه است و در ورود و خروج‌های مرزی با حساسیت بالا پیگیری و بررسی صورت می‌گیرد.

فرماندار همدان نیز با اشاره به آمادگی شهرستان همدان در مقابله با ویروس کرونا بیان کرد: همواره آموخته‌ایم که آمادگی را بر اساس شرایط هشدار بالا ایجاد کنیم و در حال حاضر شرایط معمول است و جای نگرانی وجود ندارد.

حسین افشاری ادامه داد: در فضای رسانه شایعه سازی بسیار زیاد و گسترده است اما باید از پرداختن به اموری که ایجاد نگرانی می‌کند بپرهیزیم و تنها اخباری که از مراجع رسمی منعکس می‌شود قابل استناد است.

وی با بیان اینکه فرودگاه همدان به‌ویژه در پروازهای همدان قشم تحت کنترل است گفت: ساماندهی مبلّغین برای طرح هجرت فرصت مناسبی برای اشاعه آموزش‌ها و کنترل این بیماری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.