دکتر محمدهاشمی شهری روز چهارشنبه در گفتو گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهورز یکی از تاثیر گذارترین مشاغل در نظام سلامت محسوب می شود زیرا پایه و اساس خدمات بهداشتی در روستاها به عنوان نخستین رده را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به فعالیت‌های بهورزان گفت: شناخت جمعیت روستایی، سرشماری خانوارها و جمع‌آوری اطلاعات آماری جمعیت زیرپوشش، جذب رابطان بهداشتی در مناطق مورد نیاز، بازدید از منازل، انجام مراقبت‌های بهداشتی برای مادران باردار، کودکان زیر هشت سال، واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف براساس نیاز و دستورالعمل، پیگیری بیماری‌ها و ارجاعات از جمله مهمترین وظایف این قشر از جامعه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد خانه های بهداشت در محدوده این دانشگاه را ۲۳۵ مورد ذکر کرد و افزود: بهورزان خدمات دیگری نظیر کنترل و گزارش بیماری‌ها، نظارت بر دفع بهداشتی زباله‌های روستا، کنترل بهداشت آب و جمع آوری نمونه، انجام کمک‌های اولیه، درمان‌های ساده و جمع آوری و ثبت آمار و گزارش به مراکز بهداشت و درمان را انجام می دهند.
وی بومی بودن و شناخت کامل از منطقه و ساکنان روستا را از ویژگی‌های مهم بهورزان ذکر کرد و افزود:مراقبت‌های بهداشتی اولیه از اساسی‌ترین اقدامات در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع بشری بوده و این مهم در روستاها بر عهده بهورزان به عنوان سربازان خط مقدم نظام سلامت کشوراست.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.