دکتر افشین دلشاد روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کودکان و بانوان جان باخته بر اثر بیماری آنفلوآنزا، زمینه داشته اند اما داشتن بیماری زمینه ای در مرد جان باخته، هنوز اثبات نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: اینکه نداشتن بیماری زمینه ای، سبب مرگ شده باشد جای نگرانی ندارد.

دلشاد در باره تعطیلی مدارس با شیوع بیماری آنفلوآنزا اظهار داشت: این بیماری در دوره پنج تا هفت روز، از فرد مبتلا قابل سرایت است بنابراین تعطیلی یکی دو روزه مدارس، نمی تواند چرخه این بیماری را از بین ببرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی تصریح کرد: در شرایطی که بیماری هنوز در جامعه چرخه دارد، تعطیلی مدارس نمی تواند اثرگذار باشد، بنابراین این دانشگاه، توصیه ای برای تعطیلی مدارس ندارد.  

وی اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده، در فصل شیوع، ۲ درصد از افراد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می شوند و از این میزان هم پنج درصد فوت می کنند که البته بیشتر، افرادی هستند که زمینه آن را داشته اند یعنی مبتلا به بیماری کلیوی بوده و یا سازمان ایمنی بدن خود را با تزریق دگزامتازون تضعیف کرده اند.

وی افزود: به افراد مبتلا به آنفلوآنزا، توصیه می شود بهداشت فردی را رعایت کرده در منزل بمانند، دستمال کاغذی را در محیط رها نکنند و لوازم شخصی خود را از دیگران جدا سازند و با توجه به اینکه داروی درمان این بیماری، آنتی بیوتیک نیست از خوددرمانی بپرهیزند.

دلشاد در باره علت شیوع بیماری آنفلوآنزا در سال جاری گفت: بعضا ویروس به لحاظ ژنتیکی دچار تغییر می شود و این تغییرات، سبب می شود تا برای سیستم ایمنی بدن، ناشناخته باشد، برای همین است که واکسن آن نیز هر ساله تغییر می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی اظهار داشت: اگر تغییرات ژنتیکی بیشتر باشد درصد شیوع بالاتر می رود و البته امسال در منطقه خاورمیانه و حتی در اروپا، این بیماری کمی زودتر آغاز شد و انتظار نداشتیم در این فصل سال شیوع داشته باشد.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و خودمحدودشونده است که همه ساله در فصول سرد به صورت فصلی شیوع پیدا می کند و می تواند برای افراد خاص از جمله سالمندان، بیماران نقص ایمنی، بیماران شیمی درمانی و بیماران قلبی، ریوی، کلیوی و کبدی خطر مرگ را درپی داشته باشد.

سرپرست معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم گفت: شیوع آنفلوآنزا در مدارس استان، حاد و نگران کننده نیست و برای کنترل این بیماری، آموزش های لازم توسط مدیران، معاونان و مراقبان سلامت در مدارس داد شده است.  

مهدی خطیب زاده اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده با دانشگاه علوم پزشکی، قرار است کارشناسان این دانشگاه در مدارس حضور یابند و نسبت به آموزش های لازم به دانش آموزان و معلمان، اقدام کنند.  

وی افزود: به خانواده ها توصیه می شود مراقبت های لازم را برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا انجام دهند و در صورت بیمار شدن فرزند، از حضور او در مدرسه خودداری کنند.  

سرپرست معاونت تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان شمالی درباره تعطیلی مدارس به علت شیوع آنفلوآنزا گفت: تصمیمی برای تطعیلی مدارس گرفته نشده است و البته، این اقدام نمی تواند در کنترل بیماری نتیجه بخش باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.