حمید نوری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: مبتنی بر اهداف انقلاب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریل‌گذاری پروژه‌های فرهنگی را با توجه به ابعاد و نیازهای مختلف جامعه در دستور کار قرار دادیم.

وی برگزاری جشنواره‌هایی همچون ایده شو، ایده‌های برتر، جشنواره حرکت و رویش و نیز کرسی‌های آزاداندیشی را از جمله این برنامه‌ها عنوان و بیان کرد: هدف ما ایجاد یک محیط فرهنگی مناسب تعامل قوی در فضای دانشگاه بین دانشجویان و اعضای هیات علمی است.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر برگزاری جشنواره ایده شو یا ایده لَند را ریل‌گذاری برای رسیدن یک ایده به سرمایه‌گذاری و بازار هدف دانست و افزود: ایجاد فرهنگ کمک و همکاری با اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی و اجتماعی نیز موضوع مهمی است که باید در دانشگاه ریل‌گذاری و هدف‌گذاری می‌شد.

دکتر نوری ادامه داد: هم اکنون این هدف با کمک بسیج دانشجویی و کانون کلبه امید و مشارکت سایر عرصه‌های فرهنگی در ابعاد مختلف شکل جدی، عملیاتی و کارکردی به خود گرفته است. 

وی بیان کرد: شرکت‌های کوچک دانشجویی نیز در کنار اعضای هیات علمی قرار گرفته‌اند و می‌توانند به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده و در مسیر سرمایه‌گذاری به درآمدزایی برای خود و دانشگاه ختم شوند.

فعالیت ۲۱ انجمن علمی و ۱۰ کانون فرهنگی

نوری با اشاره به فعالیت بسیج دانشجویی، تشکل جامعه اسلامی، تشکل قرآن و عترت، تشکل فرهنگ و سیاست به عنوان تشکل‌های اسلامی دانشگاه، ۲۱ انجمن علمی فعال از هفت دانشکده و ۱۰ کانون فرهنگی شامل کانون فرهنگ ایرانی اسلامی، هلال احمر، ادبیات ارغوان، فیلم و عکس، تئاتر، مهدویت، حِرمان هور و کانون همکاران سلامت، هیات منتظران ظهور و تلاش برای تحقق اهداف فرهنگی دانشگاه گفت: علاوه بر فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، این مجموعه‌های فرهنگی فعالیت‌های علمی و کارآفرینی را امسال در دستور کار جدی خود قرار داده‌اند. 

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر حوزه فعالیت کانون‌های دانشگاه را هنری، سینما، تئاتر، ادبی و مذهبی دانست و افزود: هر سال مبتنی بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب، این حوزه‌ها همچون ادبیات و فرهنگ، کار و اشتغال و ایجاد فضای نشاط و امید را ۲ محور جدی برنامه‌های خود لحاظ کرده و تلاش می‌کنند فضای فرهنگی دانشگاه و جامعه را مملو از امید کرده و با تکیه بر استعدادها و خلاقیت‌های دانشگاهیان، جدیت بیشتری را در حوزه فرهنگی هنرمندانه دنبال کنند.

نوری یادآور شد: در چارچوب مقررات و آیین‌نامه‌های شورای انقلاب فرهنگی، معاونت فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و نیز راهنمایی و نظارت‌های هوشمندانه دفتر نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، برنامه‌های فرهنگی مورد درخواست دانشجویان در شورای فرهنگی دانشگاه مصوب و در کمیسیون فرهنگی دانشگاه به جزییات این برنامه‌ها رسیدگی و اجرایی می‌شود.

دکتر حمید نوری معاون فرهنگی دانشگاه ملایر

محدودیت مالی مانع اجرای برنامه‌های فرهنگی نشد

وی همچنین به تخصیص تفکیک بودجه مستقل فرهنگی دانشگاه و لزوم توزیع عادلانه و منصفانه آن  بین انجمن‌ها، تشکل‌ها و کانون‌های فعال دانشگاه اشاره و بیان کرد: امسال همچون بخش‌های دیگر دانشگاه در حوزه فرهنگی نیز کاهش بودجه داشتیم، اما محدودیت مالی موجب نشد برنامه‌های فرهنگی را ناتمام بگذاریم.

دکتر نوری اضافه کرد: این امر بدون توجه ریاست دانشگاه نسبت به اهمیت مقوله فرهنگ و ابعاد اجتماعی، هنری، علمی و ارزشی آن و همراهی سایر معاونت‌های دانشگاه و نیز درک و شناخت و مشارکت دانشجویان امکان‌پذیر نمی‌شد که این همراهی ستودنی است.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر سپردن برنامه‌های کوچک با فراوانی بیشتر به دانشجویان به جای پرداختن به چند برنامه بزرگ و تقویت احساس موفقیت در بین دانشجویان را با به اتمام رساندن این برنامه‌های کوچک مهمترین شکل ایجاد خودباوری و انگیزه، نشاط و امید در فضای دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه امسال مسیر خوبی را در این زمینه آغاز کرده است.

نوری با تاکید بر اینکه هر چند نمی‌توان برنامه‌های جامع و پروژه‌های بزرگ فرهنگی را هم نادیده گرفت گفت: این ۲ شیوه و شکل برنامه‌ها در کنار هم لازم و ملزوم پروژه‌های فرهنگی برای دانشجویان با انواع و ابعاد مختلف توانایی‌ها هستند. 

کرسی‌های آزاداندیشی؛ تبلور نمایش گفتگو در دانشگاه

وی معتقد است که دانشگاه موفقیت نسبی خوبی را در حوزه فرهنگی و ایجاد فضای تعاملی و نشاط بین دانشجویان کسب کرده، اما راه طولانی و تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله بسیار است.

نوری در عین حال نبود بنیان‌های نظری و عملی در دانشگاه برای گفتگوی علمی و موثر را چالشی مهم برشمرد و اظهار داشت: این در حالیست که گفتگو مهمترین شکل بیان ارتباط در چارچوب قوانین، آیین نامه‌ها و حفظ حرمت‌ها در عقاید، سلیقه‌ها و افکار متفاوت دانشگاهیان است.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را تبلور نمایش گفتگو و مباحثه در دانشگاه دانست که می‌تواند علاوه بر مسایل سیاسی، در حوزه‌های علمی، ادبی، هنری و حوزه‌هایی همچون ورزش، محیط زیست، سلامت، اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی شکل جدی به خود بگیرد.

دکتر نوری ابراز امیدواری کرد: امسال در ایجاد و افزایش کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه ملایر گام مهم و موثری برداشته شود.

دانشگاه ملایر؛ الگوی دانشگاه ایرانی- اسلامی

وی دانشگاه ملایر را جزء دانشگاه‌های مهم فرهنگی کشور دانست و افزود: طی سال‌های گذشته نشان دادیم که می‌توانیم برخی از مسیرهای یک دانشگاه ایرانی و اسلامی را به عنوان الگو در کشور فراهم کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر ضمن تقدیر از فعالیت دانشجویان علاقه‌مند و کوشا در حوزه فرهنگی بیان کرد: دانشجویان می‌توانند در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب در چهل ساله دوم، حقوق انسانی، ارزشی و انقلابی خود را مطالبه و نقش خود را در جامعه ایفا کنند و این بزرگترین تفکر در جنبش دانشجویی است که می‌تواند اساس و بنیان انقلابی‌گری را در دانشگاه تقویت کند.

نوری تاکید کرد: ما می‌توانیم دانشگاهی سرشار از آزادی و موفقیت را با رعایت حدود و ارزش‌های اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور داشته باشیم، چراکه بدون یک دانشگاه قوی و پیشگام، توسعه در سطح کشور معنی و مفهوم عملیاتی پیدا نمی‌کند.

عملیاتی کردن مقاومت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه

وی همچنین به برگزاری آیین متفاوت و باشکوه ۱۶ آذر امسال در دانشگاه ملایر اشاره کرد و گفت: دانشجویان ملایر بار دیگر با مشارکت گرم خود نشان دادند که در مقابل تفکرات دنیای غرب و استعمارگر آنها در کنار مردم مقاوم و انقلابی ایستاده‌اند.

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر خاطرنشان کرد: در این روز تلاش ما بر این بود تا علاوه بر مقاومت به عنوان شعار روز ۱۶ آذر، مقاومت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز عملیاتی و برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر نوری زیربنای این شعار را یک تفکر سیستمی دانست که ناشی از حضور انجمن‌های علمی در کنار اساتید است و بدون همدلی و همراهی و تشکیل هسته‌های علمی در دانشگاه‌ها مقاومت اقتصادی شکل جدی و کارکردی نمی‌گیرد.

وی افزود: در آیین‌های ۱۶ آذر و روز دانشجو بیش از ۲ هزار نفر به عنوان مخاطب شرکت کردند و این حضور اهمیت توجه به فلسفه ۱۶ آذر را در دانشگاه ملایر نمایان و حضور با نشاط و پر رنگ و هوشمند دانشجویان را در فضای جامعه نشان داد.

فضای مهیای دانشگاه ملایر برای حضور حداکثری در انتخابات

معاون فرهنگی دانشگاه ملایر همچنین به در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و فضای دانشگاه را برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس و حضور حداکثری مهیا دانست و توجه به تقویت و بهبود شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی را بسیار مهم و قابل توجه عنوان کرد.

نوری حفظ فضای بی‌طرفی در جریاهای سیاسی، تلاش برای تعمیق آگاهی‌های سیاسی در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی، تقویت معارف دینی و مذهبی، اعتقاد به حقوق شهروندی برای انتخاب اصلح برای آینده بهتر و ایجاد روحیه نشاط و خودباروی و امید را از عوامل مهم برشمرد که می‌تواند دانشگاه را در مسیر کمک شایسته به انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار دهد.

وی تاکید کرد: دانشجویان باید در انتخاب گزینه برتر دقت کنند، گزینه‌ای که علاوه بر وفاداری به انقلاب و نظام و در مسیر اهداف کشور، بتواند فضایی برای ساختن آینده‌ای مطلوب و مبتنی برای افکار و عقاید جوانان کوشا، محقق، متدین و متعهد این سرزمین فراهم کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.