عبدالرضا باقری شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی با مسؤولان آموزش عالی خراسان جنوبی در بیرجند افزود: متولیان وزارت علوم در دهه ۷۰ آرزو داشتند آموزش عالی به جایگاه واقعی خود در منطقه برسد و امروز این مهم تحقق پیدا کرده است.

وی گفت: اما هر پیشرفتی همراه با آسیب‌هایی است و بزرگنمایی کاستی‌ها نباید منجر به زیر سئوال رفتن زحمات تلاشگران عرصه آموزش عالی شود.

وی با اشاره به وجود مقالات مطرح از کشور در سطح دنیا بیان کرد: در انتقادات به دستاوردهای علمی نباید جایگاه‌ها مورد تعرض قرار گیرد زیرا برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی کشیده شده است. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جهت دهی دانشگاه‌های مطرح کشور از جمله صنعتی شریف تغییر کرده و اکنون ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کنار این دانشگاه فعال شده است که سه هزار و ۲۰۰ فارغ التحصیل در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: ۱۰ سال پیش جذب هیات علمی با سختی‌های زیادی همراه بود اما امروز آمار گرفتیم در استان خراسان جنوبی ۷۰۰ عضو هیات علمی داریم که در جایگاه خود موثر هستند لذا باید این داشته‌های مهم  قدر دانسته شود. 

باقری گفت: وجود ۷۰۰ عضو هیات علمی در یک استان در تراز جهانی نیز بی‌نظیر بوده ولی باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های موجود حداکثر بهره‌ را ببریم. 

وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های انقباضی وزارت علوم پیشگیری از توسعه خارج از عرف موسسات آموزش عالی است افزود: البته به معنای آن نیست که هیچ جا مجوز صادر نشود بلکه صدور مجوز با رعایت استانداردها است. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تعطیل شدن ۷۰۰ مرکز علمی کاربردی غیراستاندارد در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه در سیاست‌های وزارت علوم به دنبال آن هستیم اصلاح تدریجی امور بدون ایجاد تنش و درگیری است. 

وی اظهار داشت: در شرایط سخت کشور باید بسیاری از مراکز دانشگاهی تجمیع شود و از بیکار شدن افراد پرهیز کرد، نظریه صادر کردن راحت است اما تصمیم‌گیری سخت لذا کشور نیازمند تمهیدات مدیریتی است که پاسخگوی بحران‌های احتمالی باشد. 

 باقری گفت: همواره شعار دولت و تیم مدیریتی وزارت علوم این بوده که سیاست‌ها با تدبیر پیش برود لذا با پرهیز از تنش به دنبال این هستیم که توسعه علمی کشور در فضای آرام دانشگاه‌ها شکل بگیرد. 

وی افزود: اعتقاد جدی ما این است که دانشگاه محیط آکادمیک بوده و در کنار نقد و نظر نباید محیط سیاسی و محل نزاع باشد. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همواره از صدور بخشنامه‌های شتابزده پرهیز کرده‌ایم گفت: حتی تمام بخشنامه‌ها از ادبیات فاخر هم برخوردار است و امکان ندارد نامه‌ای را وزیر امضا کند ولی ویراستار ادبی آن را نبیند. 

وی ایجاد شهرک استادان در جوار دانشگاه بیرجند را تصمیم درستی از سوی هیات امنا دانست و اضافه کرد: تلاش داریم در سایر دانشگاه‌ها نیز چنین شهرک‌هایی را ایجاد کنیم. 

باقری با اشاره به تفاوت بین حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت گفت: وزارت علوم در این زمینه از فرصت طرح تحول سلامت استفاده کرده اما در وزارت علوم این موضوع سختی‌هایی را به خصوص برای اعضای هیات علمی جوان به همراه دارد به طوری که یک عضو هیات علمی با حقوق فعلی در تهران نمی‌تواند زندگی کند. 

وی مشکلات پیش آمده برای کشور در چند سال اخیر را مانع اصلاح طرح حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها دانست و گفت: اما این موضوع رها نشده و امیدواریم شرایط آینده از وضع فعلی بهتر شود. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: آیین نامه فعلی سال ۹۵ تصویب شده و نباید کمتر از ۶ سال تغییر کند زیرا معتقدیم با تغییرهای کوتاه مدت فضای روانی اعضای هیات علمی هر روز به هم می‌ریزد اما در این فاصله اشکالات را جمع آوری و اصلاح می‌کنیم. 

وی اظهار داشت: این آیین نامه نسبت به قبل موارد خوبی دارد و بسیاری از اشکالات را برطرف کرده اما ممکن است مطلوب نباشد زیرا به تعداد اعضای هیات علمی نظر وجود دارد و باید برآیند کلی این نظرات را مدنظر قرار دهیم. 

باقری با بیان اینکه در ماده ۵ آیین نامه ارتقا اختیاری به دانشگاه‌ها داده شده است افزود: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها متناسب با ماموریت‌هایی که دارند از این اختیارات برای حل مشکلات خود استفاده کنند. 

وی بر تشکیل اتاق فکر در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: باید دانشگاه محل جوشش باشد و حیطه اختیارات از وزارتخانه به شوراهای دانشگاه برود تا براساس استانداردهای اعلام شده تصمیمات خود را دنبال کنند. 

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه‌ها باید فکر کنند نه اینکه وزارت علوم برای همه دانشگاه‌ها فکر کند و اگر اینطور عمل کنیم جایگاه دانشگاه‌ها عوض می‌شود. 

وی با اشاره به اقبال جامعه برای انتخاب رشته‌های بازارپسند در دانشگاه‌های کشور گفت: بر همین اساس هر دانشگاهی می‌تواند برای جذب کد رشته تصمیم‌گیری کند و متناسب با سیاست‌های وزارتخانه به دنبال اخذ مجوز باشد. 

باقری از توجه بیشتر به موضوع آموزش در آیین نامه جدید ارتقا خبر داد و گفت: اینکه تاکنون برای پژوهش ارزش قایل شدیم برای آن است که هر معضل اجتماعی نیازمند راهکار علمی است و باید  از دل پژوهش و تحلیل داده‌ها به دست آید. 

وی با تاکید بر اینکه باید به طور جدی جلوی تقلب را در حوزه پژوهش بگیریم افزود: برای موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز همواره با آموزش و پرورش در جدل هستیم زیاد اعتقاد داریم این دانشگاه باید به سبکی اداره شود که فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به مدت ۶ تا یک سال شیوه‌های تدریس را آموزش ببینند نه اینکه چهار سال دانشجو با مدرک دیپلم به این دانشگاه وارد شود، حقوق بگیرد و بعد معلم شود. 

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه به دنبال ساختمان سازی برای دانشگاه‌ها نیستیم گفت: علت این است که برخی دانشگاه‌های پیام نور یا دانشگاه آزاد خالی بوده و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد. 

وی درباره جذب دانشجو خارجی اظهار داشت: در شرایط حاضر ترکیه در جذب دانشجو خارجی موفق عمل کرده اما در آسیای میانه با کشورهایی اشتراک‌های فرهنگی، مرز و منافع مشترک داریم که از این ظرفیت برای جذب دانشجو می‌توانیم استفاده کنیم. 

وی بیان کرد: علیرغم آمارهای تحصیل دانشجو خارجی در دانشگاه‌های مختلف کشور اما هنوز دغدغه کیفیت و استانداردها وجود دارد که در برنامه ششم باید ظرفیت موجود به ۷۰ هزار نفر برسد. 

باقری افزود: دانشگاه بیرجند می‌تواند با ظرفیت‌هایی که دارد در آموزش زبان فارسی با کشورهای همسایه در تربیت دانشجو طرح‌هایی را ارایه دهد. 

وی در بخشی از این نشست ضمن ابراز تسلیت برای حوادث اخیر کشور گفت: سانحه هواپیمای اوکراین که مرتبط با جامعه علمی کشور هم بود همه را متاثر کرد و البته برای جامعه دانشگاهی خاطر هم پنداری که دانشجویان و اساتید داشتند سخت‌تر بود که امید است این شرایط را به نحوی بتوانیم ترمیم کنیم.

همچنین امروز (چهارشنبه) با حضور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پنج طرح عمرانی دانشگاه بیرجند افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح دیگر آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.