شرکت شیر پگاه یکی از ۱۸ صنایع لبنی فعال استان همدان است که محصولاتشان باید پروانه کاربرد نشان استاندارد داشته باشند.

بازدید از شرکت شیر پگاه از برنامه های بازرسان استاندارد همدان بود که روز شنبه به صورت سرزده انجام و خط تولید محصولات شیر، دوغ، ماست و آزمایشگاه این کارخانه تست و سنجش شد.

مدیرکل استاندارد همدان در این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: طبق آمار و اطلاعات درج شده در سامانه اداره کل استاندارد همدان تاکنون  ۴۲ محصول لبنی تولید شده در سطح استان توانسته اند از فیلترهای پالایش ما عبور کرده و پروانه کاربرد نشان استاندارد دریافت کنند.

محمد مددی توضیح داد: گرفتن پروانه استاندارد نه تنها پایان کار نیست بلکه آغاز تعهد به مصرف کننده است و ما به طور محسوس و نامحسوس بر این خوش عهدی نظارت می کنیم.

در پی انتشار شایعه آلودگی شیر، کنترل محصولات صنایع لبنی در این منطقه شدت گرفت و یکبار دیگر تولیدات واحدهای لبنی دوباره آزمون شدند تا خیال استاندارد از سالم بودن محصولاتی که روی سفره مردم می نشیند مطمئن شوند.

به گفته مدیرکل استاندارد همدان در نمونه برداری هایی که به تازگی صورت گرفت موردی از وجود آفلاتوکسین بالاتر از حد مجاز در فرآورده های لبنی استان دیده نشد و مصرف کنندگان مانند قبل این محصول را در سبد غذایی خانواده جای دهند.

 پیش‌تر هم مدیرکل استاندارد همدان از منفی بودن تست آفلاتوکسین در محصولات لبنی خبرداده و سلامتی شیرهای تولید شده در این استان را تایید کرده بود.

طبق اظهارات مددی میزان حد مجاز آفلاتوکسین در استانداردهای اروپایی ۵۰ نانو گرم بر لیتر، در استاندارد آمریکا ۵۰۰ نانوگرم و این مقدار در ایران ۱۰۰ نانو است که استاندارد کشورمان پنج برابر سختگیرانه تر از آمریکا است؛ هرچند سرانه مصرف شیر در بین مردم ما بسیار کمتر از این کشورها است.

مدیرکل استاندارد همدان تاکید کرد: صنایع لبنی این استان از تکنولوژی نرم افزاری و سخت افزاری به روز بهره مند هستند و شیر پگاه نمونه ای موفق از صنایع غرب کشور به شمار می رود که تاکنون توانسته برای ۲۰ محصول خود پروانه کاربرد نشان استاندارد بگیرد.

مدیرعامل شرکت شیر پگاه نیز برخورداری از آزمایشگاه مرجع مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی را از ویژگی های واحد تولیدی خود برشمرد و گفت: در این آزمایشگاه به صنایع دیگر که خواهان خدمات باشند، کمک می کنیم.

محمود دوستی کیفیت محصول را مهمترین اولویت این واحد صنعتی دانست و تاکید کرد: از هنگام ورود محموله های شیر به کارخانه تست های بسیاری به روی تک تک آنها انجام می شود که هر کدام استانداردهای خاصی دارد.

به گفته وی محصولات این کارخانه به اوراسیا صادر می شود و به همین دلیل یک دامپزشک برای کنترل میکروبی شیر به صورت دائم در این واحد صنعتی مستقر است.

مدیرعامل این کارخانه حضور سه ناظر مقیم برای نظارت بر خط های تولید از دیگر الزامات تجارت با کشورهای عضو اوراسیاست که در صورت تایید آنها محصول به فرآیند بعدی تولید ارسال و بدون اجازه این ناظران هیچ محصولی ترخیص نمی شود.

دوستی گفت: استاندارد افزون بر بازرسی از کارخانه در قالب طرح طاها محصولات ما را در بازارهای سراسر کشور پالایش کرده و چنانچه کالای آزمون شده مطابق با موازین آنها نباشد به ما و مراجع قضایی گزارش می شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۵۹ تن شیر وارد چرخه تولید این کارخانه می شود، یادآوری کرد: بخشی از این شیر از دامداران استان خریداری و بخش دیگر از دامداری خود ما تامین می شود.

دوستی گفت: از زمان عقد قرار داد با اوراسیا به ویژه رونق صادرات ما به کشور روسیه مصرف شیر خام ما افزایش یافته اما از کیفیت محصولاتمان نه تنها نکاسته ایم بلکه بیشتر هم شده است.

مدیرعامل پگاه اضافه کرد: ما تحت استانداردهای جهانی در حال تولید و صادرات هستیم و مردم بدون نگرانی و دغدغه از فرآورده های لبنی استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.