محمودرضا عراقی روز سه شنبه در نشست اعضای کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای استان همدان اظهار داشت: دستگاه های اجرایی مرتبط با بحث آلودگی هوا باید مصوبات این کارگروه را عملیاتی کرده و به صورت دوره ای فعالیت های صورت گرفته را گزارش کنند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد آلودگی ناشی از سوخت وسایل نقلیه موتوری در این استان نبودیم، اضافه کرد: برای سال های پیش رو نیز باید برنامه اجرایی مناسبی اتخاذ کرد تا از بروز آلودگی هوا که با سلامت عمومی سر و کار دارد جلوگیری شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان مشارکت مردم را لازمه داشتن هوای پاک دانست گفت: نخستین کار برای توقف آلودگی هوا در شهر، فرهنگسازی و مشارکت عمومی است.

عراقی با بیان اینکه در فرهنگسازی عمومی ضعیف عمل شده است افزود: روابط عمومی ها برای فرهنگسازی هنرمندانه و جذاب این موضوع باید تقویت شوند تا در مسیر درست حرکت کنند.

مدیرکل هواشناسی همدان نیز از انجام طرح پژوهشی شناخت رابطه فشار و آلودگی هوا خبر داد و گفت: وارونگی دما بعد از ورود سامانه پُرفشار اتفاق می افتد و پس از آن آلودگی هوا افزایش می یابد؛ بنابراین آلودگی و فشار هوا همبستگی مثبت دارند.

سعید باقری سرعت باد و بارندگی را از عوامل کاهش آلودگی هوا برشمرد و افزود: تا زمانی که عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا رفع نشود، آلودگی های هوای مقطعی در همدان ادامه دارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز بیان کرد: ۲۴ هزار و ۳۷۵ دستگاه وسیله نقلیه موتوری بدون برگه معاینه فنی و ۲۱۴ خودرو دودزا از ابتدای سالجاری تاکنون جریمه  شدند.

سرهنگ علی فکری برگزاری دوره های آموزشی برای دارندگان وسایل نقلیه عمومی را ضروری دانست و اضافه کرد: پلیس راهور پیگیر اتصال همدان به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) با مشارکت شهرداری ها است که درخواست می شود شهرداری از تجربه های شهرهای متصل به این سامانه استفاده کند.

وی بیان کرد: باید راهکار جدیدی جایگزین استفاده از ترکیب شن، ماسه و نمک در روزهای برفی شود چراکه افزایش تردد خودروها از روی این ترکیب موجب افزایش آلودگی هوا می شود.

محسن جعفری نژاد بسطامی مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز از تدوین طرح جامع آلودگی هوای این استان با مشارکت بخش دانشگاهی خبر داد و گفت: در این طرح وظایف دستگاه ها تبیین، عوامل و دلایل آلودگی و راه های برون رفت از آنها تشریح می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.