اصغر پیرهادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه مساحت استان همدان نزدیک به ۲ میلیون هکتار است افزود: ۸۵۰ هزار هکتار کاداستر شدند که بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از آن اراضی ملی است. 

وی یادآوری کرد: طبق ماده (۹) قانون جامع حدنگاری (کاداستر) همه دستگاه ها مکلف هستند تمام مستثنیات و اطلاعات توصیفی املاک متعلق به خود یا تحت اداره خود از جمله مشخصات ثبتی، کاربری، نام بهره برداری و نقشه های مختصات جغرافیایی املاک یاد شده را با رعایت جنبه های امنیتی در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف تهیه نقشه های کاداستر قرار دهند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان بیان کرد: در حوزه آب منطقه ای سه هزار کیلومتر طول روخانه های این استان است که حدود بیش از ۲ هزار هکتار بستر رودخانه در کاداستر جانمایی شده است و بیش از  ۶۰۰ کیلومتر حریم بسترها در سامانه جانمایی شده است.

پیرهادی اظهار داشت: بستر پنهان در حوزه اراضی شهری وجود دارد چرا که در گذشته اسناد قدیم حدی به حدی بوده و طول و ابعاد و متراژ نداشته و به علت نداشتن دقت مورد سو استفاده مالک و سند سازی شده است.

وی بیان کرد: در صورت داشتن نقشه ای از بستر رودخانه ها، هنگام تبدیل شدن سندهای دفترچه‌ای به سند تک برگ و ثبت آن در این سامانه، مشخص می شود که ملک در حریم و بستر رودخانه قرار دارد یا خیر بنابراین جلوی تعویض سند را می گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان ادامه داد: در صورت داشتن بستر رودخانه از صدور سند تک برگی جلوگیری و تاکید شده و هر گونه همجواری زمین با بستر باید از وزارت نیرو استعلام شود ولی مشکل این است که برخی انهار پنهان هستند.

پیرهادی یادآوری کرد: در سیل لرستان و شهر پلدختر ورود گل و لای موجب پوشیده شدن املاک و زمین ها شد اما افراد دارای سند تک برگ با دستگاه جی پی اس حدود و مرز ملک خود را دریافتند ولی آنهایی که سند نداشتند با مشکل مواجه شدند.

وی ابراز امیدواری کرد: تمامی دستگاه ها نقشه املاک را تا ۲ ماه باقی مانده به پایان سال به اداره ثبت اسناد و املاک ارائه دهد تا با قرار دادن در سامانه کاداستر از تعرض و دست اندازی به آن جلوگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.