مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری روز چهارشنبه در آیین برنامه ریزی برای برگزاری این بزرگداشت گفت: هر ساله همزمان با روز «مادران شهدا» زنانی به عنوان اسوه صبر و مقامت معرفی می شوند که امسال همزمان با این آیین، بزرگداشت مرحومه حدیدچی نیز برگزار می‌شود.

ربیعه علیمحمدی با بیان اینکه خیابانی نیز به نام این بانو نامگذاری می شود افزود: رونمایی از یک اثر هنری، برگزاری نمایشگاه در قسمت ورودی این برنامه، چاپ برشور از زندگی حدیدچی و به نمایش گذاشتن اسناد ساواک از دیگر برنامه های بزرگداشت این شخصیت است.

وی ادامه داد: ۲ کلیپ از زندگی نامه و فعالیت های حدیدچی در آیین بزرگداشت این شخصیت پخش می شود و پیگیری تهیه فیلم نامه خانم دباغ نیز هستیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همدان نیز گفت: فرهنگ دفاع مقدس فقط شلیک گلوله نیست بلکه مسوولان می توانند با ارتباط فرهنگی با مردم وحدت ایجاد کنند.

سردار مهدی ظفری افزود: شهید سپهبد سلیمانی از درد جامعه آگاه بود اما در یادواره شهدای عملیات رمضان در همدان به جای تضعیف ارکان نظام، به ترامپ نهیب می زند و می گوید «حق نداری با رییس جمهوری ایران توهین کنی بلکه با من سرباز طرف هستید». 

وی با بیان اینکه مسوولان نحوه خدمات رسانی دینی را باید به نمایش بگذارند اضافه کرد: شهید سپهبد قاسم سلیمانی خود را درگیر مسایل پیش پا افتاده نکرد بلکه خود را در عمل بالاتر از این مسایل می دید.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همدان گفت: باید اندیشه و تفکر شهید سلیمانی را در جامعه ترویج داد.

سردار ظفری ادامه داد: حوزه اسناد بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همدان بسیار غنی است و بیش از چهار میلیون سند قطعی در این مرکز به عنوان یک گنجینه نگهداری می شود.

مرضیه حدیدچی در سال ۱۳۳۳ و در ١٥ سالگی با فردی به نام محمد حسن دباغ ازدواج کرد که این ازدواج را می توان سرآغاز تحولات زندگی وی نام برد. خانم حدیدچی (دباغ) در حالی که به تحصیل ادامه می‌داد، به فعالیت های سیاسی مبادرت داشت که در کنار این موارد مادر هشت فرزند بود.

حدیدچی پس از شهادت آیت الله سعیدی در سال ۱۳۴۹ به مبارزه و تبلیغ خود علیه رژیم شاه شدت بخشد و سرانجام در سال ۱۳۵۲ توسط ساواک دستگیر شد.

وی در کمیته مشترک به همراه دخترش شدیدترین شکنجه‌ها را تحمل کرد و به سختی بیمار شد و در زمانی که امیدی به زنده ماندنش نبود، از زندان آزاد شد؛ در حالی که دخترش (رضوانه) همچنان در زندان ماند.

دباغ در سال ۱۳۵۳ برای ادامه مبارزاتش با کمک شهید محمد منتظری از بیمارستان فرار کرد و با هویت جعلی به خارج از کشور رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در هجرت به سر برد.

وی در پایگاه های نظامی واقع در مرز لبنان و سوریه آموزش های رزمی و چریکی را طی کرد و با گروه روحانیت مبارز خارج از کشور زیر نظر شهید محمد منتظری فعالیت کرد.

دباغ پس از هجرت امام به پاریس در سال۱۳۵۷ به خیل یاران ایشان پیوست و به خاطر دوره های نظامی که دیده بود محافظت بیت امام (ره) را به عهده گرفت و لحظاتی گرانمایه را برای خود رقم زد.

حدیدچی در خارج از کشور با عناوین خواهر دباغ، خواهر زینت احمدی نیلی و خواهر طاهره شناخته می شد و اکنون عنوان طاهره دباغ برای او به یادگار مانده است.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور بازگشت و در مصدر بسیاری از امور شامل فرماندهی سپاه همدان (غرب کشور) قرار گرفت.

حدیدچی همچنین به مسوولیت زندان های زنان تهران درآمد و فرماندهی بسیج خواهران را عهده دار شد؛ همچنین سه دوره نماینده مردم تهران و همدان در مجلس شورای اسلامی بود.

وی از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی آذرماه سال ۹۵ پس از گذراندن دوره‌ بیماری در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.