در یکی از روزهای سرد زمستان جمعی از مسوولان بنیاد مسکن استان همدان به همراه خبرنگاران به قصد بازدید از روستای سیل زده «الفاوت» از توابع شهرستان ملایر بخش جوکار سفری کوتاه اما پربار برای اهالی منطقه ای که به دلیل ساخت و سازهای جدید امید به آنان بازگشته را آغاز کردند.

فروردین ماه گذشته وقتی که جمیله این دختر روستایی در تنهایی خود از مهمانان نوروزی پذیرایی می کرد، بارش شدید و سیل آسای باران سقف آرزوهایش را در هم شکست.

باران بی وقفه بارید و در رگ های خشکیده زمین به تکاپو افتاد، اگرچه بهاری پرطراوت را رقم زد اما کمی بی رحمانه زندگی شماری از مردمان با محبت روستا را با خود برد.

جمیله که سالهاست پدر و مادر خود را از دست داده زیر تیرهای چوبی در آلونکی خشتی و گلی با تهیه اندکی جهیزیه به امید آغاز زندگی مشترک زیر سقف مهربانی روزگار را سپری می کرد که ناگهان سیلی محکم سقف آرزوهایش را در هم شکست و خانه آرزوهایش در هم ویران شد.

این دختر روستایی با اصرار، گروه مسوولان و خبرنگاران را برای صرف چای و شیرینی به منزل خود دعوت کرد، اما وقتی با مخالفت گروه روبرو شد گفت: مگر می شود چای دست دختر چایی چی را پس زد.

جمیله سینی چای را با قلبی آکنده از عطوفت به طرف مهمانان تعارف کرد و گفت: به لطف پروردگار و همکاری بنیادمسکن انقلاب اسلامی خانه کوچک و نقلی در دست ساخت دارم.

وی با تقدیر از مهندس ناظر بنیاد مسکن که مردم روستا را دلسوزانه تشویق به نوسازی منازل خود کرده است می گوید علی فریدونی با برگزاری نشست های مختلف روستاییان را برای نوسازی و بازسازی واحدهای خود ترغیب می کند.

این دختر روستایی گفت: اهالی روستاهای «الفاوت» و «شادکندی» اطلاعات چندانی از نحوه پرداخت تسهیلات کم بهره برای بازسازی مساکن روستایی نشدند لذا با راهنمایی ها و اصرار این مهندس ناظر به این کار تشویق شدند و امروز دعاگوی او شده اند.

بیش از یک هزار واحد مسکونی برای سیل‌زدگان همدانی آماده بهره‌برداری است

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در این بازدید و در جمع خبرنگاران گفت: یک هزار و ۵۵۵ واحد مسکن روستایی برای سیل‌زدگان این استان ساخته شده و آماده بهره‌برداری است.

حسن ظفری افزود: پس از بارندگی شدید فروردین ماه سال جاری و خسارت به واحدهای مسکونی کار ارزیابی و بررسی میزان خسارت توسط کارشناسان در ۲۷ شهر و ۹۹۰ روستای استان همدان انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این ارزیابی ها مشخص شد که هشت هزار و ۹۳۹ واحد دچار خسارت کلی شدند که نیازمند تجدید بنا و احداث مجدد هستند که از این تعداد تا امروز ۶ هزار و ۶۸۴ متقاضی موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شدند و یک هزار و ۵۵۵ واحد آماده بهره برداری است.

ظفری اظهار داشت: همچنین در این ارزیابی ها مشخص شد که ۹ هزار واحد نیازمند تعمیر است و اثاثیه منزل چهار هزار واحد نیز در زمان ریختن ساختمان از بین رفته بود.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان با بیان اینکه مصوبه ای برای بازسازی مناطق آسیب دیده اخذ شده، خاطرنشان کرد: در این مصوبات ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی، بهسازی و تعمیر واحدهای آسیب دیده تخصیص یافت که از این مبلغ ۵۱۵ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی یارانه‌ای تعریف شده بود و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب کمک بلاعوض احداث ، تعمیر و کمک هزینه اجاره مسکن ابلاغ شده است.

ظفری افزود: برای بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده،۱۰ ستاد معین توسط بنیاد مسکن در استان تشکیل شد و کارگاهی به صورت شبانه روزی فعالیت خود را شروع کردند.

وی با بیان اینکه همدان دومین استان از نظر تخریب و میزان خسارت بر اثر بارندگی و سیل بود افزود: قرارگاه بازسازی همدان نسبت به سایر استانها شرایط مناسب تری در روند بازسازی دارد و این روند مرهون همکاری و همراهی همه لایه های موثر در بازسازی مناطق آسیب دیده است.

ظفری اضافه کرد: از مجموع ۱۸هزار و ۸۷۱ سهمیه تعمیری استان بیش از ۱۸ هزار و۱۵۸ فقره متقاضی به سیستم بانکی معرفی شدند که ۱۴ هزار و ۲۳۹ متقاضی موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شدند و ۱۴ هزار و ۳۶ فقره موفق به دریافت کمک بلاعوض شدند.

یک هزار و ۷۲۱ واحد احداثی خسارت دیده در ملایر 

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر نیز گفت: در بارندگیها و وقوع سیل فروردین ماه یک هزار و ۷۲۱ واحد احداثی و ۲ هزار  واحد تعمیری در این شهرستان توسط پنج تیم ارزیاب شناسایی شد.

داوود سوری افزود: برای بازسازی و نوسازی واحدها، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات به واحدهای روستایی و ۵۰ میلیون به واحدهای شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت شد و در مجموع ۱۴۰ میلیارد تومان برای کل واحدهای روستایی و شهری شهرستان ملایر اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: امسال در کنار تسهیلات بازسازی تسهیلات طرح ویژه برای مقاوم سازی یک هزار و ۲۰۹ واحد در کنار یک هزار و ۷۲۱ واحد تخریبی استان در سیل پیش بینی شد که در مجموع سه هزار واحد در سال ۹۸ مقاوم سازی خواهد شد.

سوری خاطرنشان کرد: در روستاهای شهرستان ملایر و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر این شهرستان  ۳۷ هزار خانوار در ۳۲هزار واحدمسکونی حضور دارند به طوری که پنج هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای زیر۲۵ هزار نفر و ۲۷ هزار واحد در روستاها قرار دارد.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر با تاکید براینکه ۵۳ درصد از واحدهای روستایی ملایر مقاوم سازی شده است، یادآور شد: از سال ۸۳ تا کنون ۱۵ هزار و ۸۰۰ واحد روستایی و شهرهای زیر۲۵ هزار نفر پیمانکار دریافت کرده اند و مقاوم سازی شده اند و اگر یک هزار و ۷۲۱ واحد نیز بازسازی شوند شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی ملایر به ۶۰ درصد ارتقا می‌یابد.

وی اظهارکرد: ۲۰۰ میلیارد تومان اعتباری که در یک سال در قالب مسکن روستایی برای ملایر اختصاص داده شده است به طور یقین منشا تحولات بسیاری خواهد بود.

سوری با اشاره به اینکه جوکار کمترین شاخص مقاوم سازی را در شهرستان داشته است، بیان کرد: از یک هزار و ۷۲۱ واحد روستایی تخریبی شهرستان ۷۵۰ واحد در بخش جوکار است.

وی ادامه داد: شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی این بخش  ۳۰ درصد است که به دلیل بارندگی بیشترین خسارت را به این بخش وارد کرده است.

سوری یادآور شد: ۳۵۰ واحد مسکن در طرح ویژه و یک هزار  واحد مسکونی درحال اجرا است که با این اقدامات شاخص مقاوم سازی مسکن روستایی بخش جوکار به ۴۶ درصد خواهد رسید.

مدیربنیاد مسکن شهرستان ملایر افزود: شهرستان ملایر ۲۰۳ روستا دارد که ۴۲ روستا زیر ۲۰ خانوار و مابقی بالای ۲۰ خانوار هستند و ۱۱۳ روستای این شهرستان بالای ۵۰ خانوار است که اولویت اجرای طرح هادی با روستاهای بالای ۵۰ خانوار است.

۸۰ واحد مسکونی در الفاوت تخریب شد 

 وی با بیان اینکه ۸۰ واحد مسکن روستایی در روستای الفاوت تخریب شده بود، گفت: از ۳۴۵ واحد مسکونی روستای الفاوت ۲۰ درصد تخریب شده و ۱۰ درصد نیز در قالب واحدهای تعمیری شناسایی شدند.

سوری با اشاره به اینکه اعتبارات بازسازی اواخر خرداد ابلاغ شده است، ادامه داد: میانگین متراژ واحدها ۶۵ تا ۷۰متر در نظر گرفته شده و تسهیلات برای این متراژ داده شده است.

وی گفت: در روستای الفاوت ۳۴۸ خانوار با یک هزار و ۳۸۰ نفر جمعیت زندگی می کنند و ۷۴ درصد از واحدهای روستای الفاوت نوسازی شده است به‌طوریکه ۴۴ درصد قبل از بارندگی ها بوده و ۲۰ درصد هم بعد از بارندگی ها انجام  شده است و ۱۰ درصد از واحدها نیز توسط مالکان در قالب طرح های نوسازی مسکن انجام شده است.

گفته می‌شود الفاوت را به دلیل علفزارهای آن الف‌آباد می‌نامیده‌اند که با گذشت زمان به الفاوت به معنای «اسب طلا» در زبان عربی تغییر صورت پیدا کرده است.

الفاوت افزون بر ۵۰۰ سال سابقه سکونت دارد و دارای امکاناتی چون آب لوله‌کشی، گاز، برق، تلفن ثابت و همراه و دفتر مخابرات، دفتر پست، شرکت تعاونی روستایی، خانه بهداشت، حمام عمومی، دبستان، مدرسه راهنمایی پسرانه، مدرسه دخترانه راهنمایی، دبیرستان دخترانه و دبیرستان شبانه‌روزی پسرانه، پوشش رادیویی و تلویزیویی، مسجد و امامزاده است.

بیشتر مردم الفاوت کشاورز و باغدار هستند و سالانه حدود ۷۵۰ تن گندم در سطح زیر کشت ۶۵۰ هکتار تولید می‌شود.

محصولات کشاورزی مانند جو، نخود، عدس، هندوانه، یونجه، سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی و محصولات باغی از قبیل سیب، گلابی، گیلاس، زردآلو، آلو، بادام، گردو، توت، شاتوت و انگور آبی از تولیدات این روستا است.

همچنین پرورش دام توسط بیشتر مردم روستا صورت می‌گیرد و صنایع دستی چون قالیبافی از دیگر فعالیت‌های ساکنان الفاوت است.

برخی از مردم این روستا نیز استادکاران ماهری در گچکاری هستند و زمستان‌ها برای کار به استان‌های دیگر از جمله فارس می‌روند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.