منوچهر کرمی روز چهارشنبه در آیین آغازین اجرای طرح آهن‌یاری و مکمل‌یاری "ویتامین دی" در دبیرستان دخترانه نرگس شهر همدان با بیان اینکه کمبود آهن در بین دختران و در روستاها بیشتر از مناطق شهری افزود: کمبود «ریز مغذی» ها نظیر آهن و ویتامین دی اثرات روانی، بهداشتی و اقتصادی زیادی داشته است.

رییس شبکه بهداشت استان همدان افزود: بسیاری از افراد به علت شرایط خاص زندگی، عادات خاص غذایی و قرار نگرفتن افراد در معرض نور آفتاب از دریافت «ریز مغذی»های مهمی همچون آهن و ویتامین دی محروم می‌شوند.

کرمی ادامه داد: نتایج بررسی های نشان می دهد که بیش از  ۷۰ درصد افراد با کمبود ویتامین دی مواجه هستند و این خلاء آثار زیادی بر روی سلامت انسان گذاشته است به گونه ای که خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر «ام.اس» به خاطر کمبود ویتامین دی مطرح شده و دیگر مشکلاتی نظیر تضعیف سیستم ایمنی را نیز شاهد هستیم. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بنابراین بسیار مهم است که برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری های غیرواگیر مصرف آهن و ویتامین دی را داشته باشیم.

کرمی افزود: کمبود آهن عوارض زیادی را  از بدو زندگی به انسان تحمیل می کند یعنی کمبود این ویتامین به ویژه هنگام تکامل مغز می تواند در ضریب هوشی، ابتلا به برخی بیماری ها و مرگ زودرس تاثیر بگذارد.

رییس شبکه بهداشت استان همدان تاکید کرد: بنابراین با وجود برخی باورهای غلط در زمینه مصرف مکمل ها می طلبد دانش آموزان نسبت به مصرف ویتامین ها اقدام کنند.

کرمی ادامه داد: یکسری رژیم ها و عادات غذایی که به جذب و دریافت بیشتر ریز مغذی ها از طریق مصرف مواد غذایی روزمره  کمک می کند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نیاز است همراه غذا یا بعد از آن چای مصرف نشود چرا که مصرف چای و قهوه همراه با غذا مضر است همچنین شیر همراه با غذا نباید نوشیده شود و این عادات غذایی را باید حذف کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هرساله بیش از ۲۰۰ میلیون تومان برای تامین مکمل ها هزینه می شود تا این مکمل ها در اختیار مدارس و دانش آموزان قرار می گیرد. 

کرمی اضافه کرد: در برخی از مدارس مکمل ها به علت غیبت دانش آموز در اختیار او قرار نمی گیرد یا قرص ها را یکجا در اختیار دانش آموزان قرار داده که این امر باعث مصرف نشدن قرص در ماه های بعد می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.