رییس سازمان بسیج سازندگی استان همدان روز پنجشنبه در حاشیه این آیین گفت: در اثر بارندگی های سال های گذشته و به ویژه فروردین امسال و بروز چند مورد زمین لرزه در روستای برفیان از توابع شهرستان تویسرکان، یک رانش قاشقی در این روستا اتفاق افتاده بود.

سرهنگ پاسدار علی قراباغی افزود: این رانش سبب ایجاد چند شکاف در بالا دست روستا شده و احتمال ویرانی یک شبه این روستا پس از بروز یک زلزله چهار ریشتری محتمل بود. 

وی اضافه کرد: با تدابیر صورت گرفته مقر شد با همکاری بسیج سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان مکان استقرار این روستا جابجا و ساکنان به محل جدید منتقل شوند. 

رییس سازمان بسیج سازندگی استان همدان ادامه داد: مقر شد ۲ تیپ منزل مسکونی یک و دو طبقه هر کدام در زمینی به وسعت ۴۸۰ مترمربع برای روستاییان با در نظر گرفتن مکانی برای آغل و انبار علوفه و در مجموع ملزومات مورد نیاز برای زندگی روستایی، ساخته شود.

وی بیان کرد: پس از اتمام عملیات اجرایی این روستال، ۴۴ تن از ساکنان به محل جدید منتقل می شوند.

فرماندار تویسرکان نیز پیشتر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:  در سیلاب فروردین ماه امسال بر اثر رانش زمین در روستای برفیان و ایجاد شیارهایی بر روی زمین، بسیاری از زمین های کشاورزی آسیب دیده و درختان کنده شدند.

سیدرسول حسینی اضافه کرد: به دنبال بروز این مشکل و احتمال بروز آسیب برای ساکنان روستا، زمینی در نزدیکی برفیان مکان یابی و برای استقرار اهالی این روستا در این مکان برنامه ریزی شد.

فرماندار تویسرکان بیان کرد: این زمین متعلق به اهالی روستای برفیان است و پس از تامین آن، اعتباری از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اداره کل مدیریت بحران، بسیج سازندگی و کمیته برنامه ریزی شهرستان تویسرکان برای این روستا اختصاص یافت.

حسینی افزود: طرح هادی این روستا تامین شده و کارهای زیرساختی برای تامین آب و برق دیگر خدمات در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ساخت منازل مسکونی برای روستاییان نیز به زودی آغاز شده و بر اساس مساحت ملک به صاحبخانه اعتبار و تسهیلات مورد نیار پرداخت می شود.

فرماندار تویسرکان ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال مهاجرت معکوس به این روستا وجود دارد طرح توسعه برای این روستا پیش بینی شده است.

به دنبال بروز سیلاب در فروردین امسال در چهار منطقه از شهرستان تویسرکان شامل روستاهای جرا، گل زرد، برفیان و گردنه اشتران، رانش زمین رخ داد که وسعت آن در روستای برفیان بسیار زیاد بود.

شیب تند و جذب بیش از حد آب در زمین عامل بروز شیار در بالا دست روستا و رانش زمین عنوان شده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.