سید سعید میرنظامی مدنی روز دوشنبه در نشست تخصصی تبیین روند اجرای نظام استاندارد سازی محصولات دانش بنیان در همدان اظهار داشت: ۱۷ پروانه در سال ۹۶ و بقیه در سال قبل و سالجاری برای محصولات دانش بنیان صادر شده است.

این محصولات شامل سامانه های جراحی هوشمند، تجهیزات پزشکی، صنایع نفت و گاز، نازل های سی.ان.جی و صنایع مخابراتی است که برای نخستین بار پروانه استاندارد سی.او.سی و سی.او.پی دریافت کردند.

وی اضافه کرد: اعطای پروانه نشان استاندارد محدود به استاندارد اجباری و تشویقی نیست و موارد جدیدی به سبد استاندارد سازی کشور افزوده شده است.

میرنظامی مدنی ترویج و افزایش پوشش استاندارد را از سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: کاهش واردات، افزایش صادرات و توسعه اقتصاد بدون نفت مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

به گفته وی توجه به محصولات دانش بنیان می تواند کمک بزرگی به تحقق اقتصاد مقاومتی کرده و از صادرات تک محصولی کشور بکاهد.

میرنظامی مدنی با اشاره به بالا بودن نرخ رشد تولیدات علمی در کشور و مطلوب نبودن رشد اقتصادی و توسعه صنعتی خاطرنشان کرد: این فاصله ایجاد شده نشان دهنده موفق نبودن ما در تجاری سازی دانش است.

وی تاکید کرد: یکی از اهدف سازمان ملی استاندارد بهبود فضای کسب و کار است و براساس تفاهم نامه صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، گواهینامه های سی.او.سی و سی.او.پی طبق ساز و کار معینی برای محصولات دانش بنیان صادر می شود.

گواهینامه انطباق سی.ا.سی به محصولات دانش بنیانی اعطا می شود که با یک استاندارد ملی، منطقه ای، جامعه ای و یا کارخانه ای مطابقت داشته باشد.

گواهینامه سی.ا.پی به آن دسته محصولات دانش بنیان داده می شود که با هیچکدام از انواع استاندارد مطابقت نداشته و محصولی جدید باشد که گواهینامه مورد نظر بر اساس ویژگی های محصول و خود اظهاری تولید کننده صادر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.