محمدرضا عدالتخواه روز شنبه در جلسه اعضای ستاد ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندانیان در دادگستری همدان بیان کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که با هدف حبس زدایی، اجرای عدالت و رعایت حقوق شهروندی تدوین شده، مسئولان قضایی نسبت به اجرای این دستورالعمل اهتمام ورزند.

وی از دادستان ها و معاونان آنان خواست نسبت به ضرورت قانونی، عواقب و آثار قرارهای بازداشت موقت صادره و به ویژه در خصوص جوانان، زنان، سالخوردگان، بیماران و افراد فاقد سابقه کیفری بررسی و اعلام نظر کنند.

رییس کل دادگستری همدان ایجاد واحد کشیک قضایی با هدف تسهیل ویژه امور قضایی بر حسب ضرورت و به تناسب آمار متهمان تحت قرار را از تمهیداتی دانست که می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات متهمان را در خصوص مسائل حقوقی و کیفری رفع کند.

عدالتخواه با بیان چگونگی اجرای مفاد دستور العمل ساماندهی کاهش جمعیت کیفری اظهار داشت: برای حبس زدایی می توان با استفاده از تاسیسات حقوقی مفید از قبیل تعویق صدور حکم، تخفیف مجازات و معافیت از آن، نظام نیمه آزادی و مجازات های جایگزین حبس را بکار گرفت.

وی ادامه داد: زمینه ها و بسترهای لازم را باید از طریق سامانه الکترونیکی برخط (آنلاین)، مراجعات مکرر به زندان ها و توجه جدی به مفاد ابلاغی به منظور اجرای بهینه دستورالعمل، برای حبس زدایی فراهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.