در این نشست که در حاشیه ششمین کنفرانس جهانی راه ابریشم روز شنبه به میزبانی همدان برگزار شد؛ باستان‌شناس قرقیزستانی با بیان اینکه جاده ابریشم عامل توسعه و رشد تمدن بشری بوده است،گفت: میراث فرهنگی نقش مهمی در خصوص نشر و تبلیغ ادیان مختلف دارند.

چنار بیگ با بیان اینکه اماکن فرهنگی در قرقیزستان نقش مهمی در گسترش و عمیق شدن تعاملات با کشورهای مختلف دارند، اظهار داشت: جاده ابریشم یکی از مسیرهای اصلی توسعه و رشد تمدن بشری بوده و در سال‌های مختلف گسترش پیدا کرده است.

وی افزود: جاده ابریشم به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای تجارت و کسب و کار در جهان شناخته می‌شود و  آثار پیدا شده در جاده ابریشم نشان دهنده تنوع فرهنگی و مذهبی در این مسیر است.

 بیگ با بیان اینکه اقلام متفاوتی مربوط به زرتشتیان در قسمتی از جاده ابریشم که از قرقیزستان عبور می‌کنند یافت شده است اضافه کرد:  چهار سایت باستانی در قرقیزستان ثبت جهانی شده که تمام این مناطق به نوعی با دین در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: در مسیر جاده ابریشم که از قرقیزستان عبور می‌کند، آثاری مربوط به اسلام، مسیحیت و بوداییسم نیز کشف شده است، بیان کرد: معبد بودایی یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های باستانی و معابد قرقیزستان است و آثار تاریخی کشف شده در این منطقه نشان دهنده وجود چند فرهنگ در این منطقه است.

باستان شناس قرقیزستانی با بیان اینکه در فصل ۲۲ کاوش مناطق تاریخی قرقیزستان معابدی مربوط به قرن اول و دوم کشف شده است که آثار باستانی و هنری فراوانی دارند عنوان کرد: میراث فرهنگی نقش مهمی در خصوص نشر و تبلیغ ادیان مختلف دارند.

وی اظهار داشت: سایت‌های باستانی جاده ابریشم کانون پژوهش‌های فرهنگی و گردشگری هستند و  سایت‌های باستانی و مذهبی جاده ابریشم بسیار ارزشمند بوده و نشان از قدمت طولانی این جاده دارد.

بیگ ابراز امیدواری کرد: کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگی تاثیر بسیاری بر مدیریت و حفاظت از سایت‌های تاریخی و گسترش تعاملات کشورهای حاشیه جاده ابریشم داشته باشد.

نماینده کشور سوییس در اجلاس جهانی راه ابریشم نیز گفت: در پنج شهر مرکز تجاری کشور چین می‌توان معابد مذاهب مختلف را مشاهده کرد و حتی بقایا مساجد به سبک ایرانی نیز در یکی از این شهرها وجود دارد.

پاسکال یونیون عنوان کرد: با بررسی پنج شهر چین که مرکز تجاری بوده‌اند بقایای ادیان مختلف قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی در خصوص اولین تماس بین اسلام و چین وجود دارد که به قرن چهاردهم در دوران مینگ برمی‌گردد و امروزه برخی از این مسلمانان چینی وجود دارند که برخی از آداب اسلام را در آیین‌های چینی اجرا  می‌کنند.

نماینده کشور سوییس با اشاره به غبارروبی مقبره ها توسط چینی‌ها که از آن به عنوان احترام از این مکان‌ها نام برد گفت: این رسم از آیین‌های اسلامی بهره گرفته شده و انواع نذری‌ها و سنبل‌های اسلامی چون قرآن وجود دارد.

یونیون خاطرنشان کرد: این سنبل‌های اسلامی برای احترام به نیاکانشان همچنان وجود دارد، به مقبره‌ها هدیه می‌دهند و این رفتار جز آیین‌های آن‌ها شده است و نوعی تلفیق مذهبی در این وجود دارد به نوعی که چینی‌ها انواع غذا را برای نیاکانشان نذری می‌دهند آن هم بدون گوشت خوک درحالی که خودشان گوشت خوک مصرف می‌کنند.

نماینده کشور سوییس در اجلاس جهانی راه ابریشم یادآور شد: سجده در برابر تصویر مکه را در بین گروهی از چینی‌ها مشاهده می‌کنیم که این آیین از راه جاده ابریشم دریایی به چین رسیده است.

دین مهم‌ترین عامل ایجاد و ساخت بناهای تاریخی در همدان است

 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با بیان اینکه تاکنون تحقیقات باستان‌شناسی سامان یافته در جاده ابریشم انجام نشده است گفت: دین مهم‌ترین عامل ایجاد و ساخت بناهای تاریخی در همدان است.

 عباس احمدوند به تشریح نقش دین در ظهور و پایداری آثار باستانی همدان در جاده ابریشم پرداخت و اظهار داشت: بخشی از جاده ابریشم از مسیر همدان عبور کرده است.

وی با اشاره به مغفول بودن جاده ابریشم و سایت‌های تاریخی موجود در آن افزود: تاکنون تحقیقات میدانی و باستان شناسی سازمان یافته‌ای در این مسیر انجام نشده است.

احمدوند با بیان اینکه جاده ابریشم از نزدیکی کبودراهنگ و کوه «قلی‌آباد» عبور کرده است اضافه کرد: در لوح‌های طلایی یافت شده از تپه هگمتانه که اکنون در برلین نگه‌داری می‌شوند ارتباط هگمتانه و دین ب طور کامل مشهود است.

وی با اشاره به موقعیت تپه مصلی در جنوب شرقی همدان عنوان کرد: معبد آناهیتا که در تپه مصلی قرار دارد بعد از فتح ایران توسط مسلمانان هویت اسلامی پیدا کرده و محل برگزاری اعیاد مذهبی بوده است.

احمدوند اظهار داشت: دین به طور مستمر در آثار تاریخی همدان تاثیر داشته و عنصر دین در کتیبه‌های گنج‌نامه و به‌جا مانده از داریوش اول و خشایار شاه مشهود است.

وی با اشاره به آرامگاه استرومردخای و حفظ ماهیت دینی این بنا گفت: گنبدعلویان به عنوان مسجد ساخته شده و بعدها به عنوان قبرستان یکی از خانواده‌های همدانی تغییر کاربری داده است.

احمدوند گفت: آثار بسیاری در همدان وجود دارد که تاثیر دین بر آنها مشاهده می‌شود و دین مهم‌ترین عامل در ایجاد و ساخت بناهای تاریخی در همدان است.

احترام به نیاکان در همه ادیان خصلتی ستودنی است

 نماینده کشور نپال نیز با ارایه مقاله‌ای در زمینه گفت‌وگوی بین فرهنگی و بین ادیانی گفت: نمادهای دینی جایگاه مهمی در انتقال فرهنگ‌ها دارند.

دبندرا بهاتارای با اشاره به جایگاه دین مسیحت و اسلام در جهان افزود: علاوه بر اسلام و مسیحیت، بوادییسم نیز در اشاعه دین در امتداد جاده ابریشم نقش به‌سزایی داشته است.

بهاتارای در بخشی از مقاله خود به نقش مرگ در ادیان مختلف پرداخت و گفت: احترام به نیاکان در همه ادیان خصلتی ستودنی است و مرگ و تولد همواره در همه ادیان وجود دارد.

وی ادامه داد: معماران معابد در ادیان مختلف بر اساس سنت‌ها معابد را طراحی کرده‌اند که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و معماری مغولی در ساخت معابد از قرن هیجدهم به بعد پیشرفت خوبی داشته است.

 بهاراتای به دو مولفه آب و آتش اشاره کرد و افزود: مفهوم بهشت و جهنم در اکثر ادیان مشترک است.

نماینده نپال گفت: جالب است کشور نپال مشابهت‌هایی با شهر کاشان در ایران و کشمیر هند وجود دارد که ما معتقدیم خاستگاه ما شهر کاشان بوده است.

اجلاس جهانی گردشگری یکم تا هفتم مهرماه با حضور ۴۰ مهمان از ۱۴ کشور در همدان در حال برگزاری است.

این مهمانان از کشورهای فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال هستند.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.