ویتَن سِوتوفسکی (Cvetan Cvetofski) روز شنبه در نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب ششمین اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان با بیان اینکه جامعه امروز نیازمند تکثر فرهنگی و تنوع فکری است افزود: جامعه امروز دچار سوتفاهم شدید بین اقوام مختلف، نفرت، تبعیض بین جوامع انسانی شده و خشونت و جنگ هنوز هم دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: میراث فرهنگی بی‌شماری در جاده ابریشم توسط نیاکان به جا گذاشته شده است و اقوام مختلف به طور صلح‌آمیز در اطراف این جاده با یکدیگر زندگی می‌کردند.

سِوتوفسکی با بیان اینکه نام جاده ابریشم برای اولین بار توسط دانشمند آلمانی به این راه اطلاق شد بیان کرد: جاده ابریشم انسان‌ها و فرهنگ‌های مختلف را در تعامل قرار می‌دهد و باعث ترویج فرهنگ‌ها می‌شود.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو گفت: سایت‌ها و بناهای تاریخی در جاده ابریشم نماینده مذاهب جوامع محلی هستند.

وی با بیان اینکه طرح احیای جاده ابریشم بعد از اکتشاف پنج سایت باستانی آغاز شده است افزود: اکتشافات تاریخی جاده ابریشم نشان دهنده عمق هویت و فرهنگ در این جاده است.

سِوتوفسکی ادامه داد: میراث فرهنگی و تعاملات جاده ابریشم به برکت یونسکو احیا شده است چراکه بهبود تکثر فرهنگی و گفت‌وگوی بین ادیان به نفع کل جهان تمام می‌شود.

وی اظهار داشت: کشورهای حاشیه جاده ابریشم باید تعهد خود را نسبت به گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگی برای ترویج همکاری و صلح حفظ کنند.

رییس دفتر منطقه ای یونسکو افزود: مردم جهان خواهان اقدام عاجل برای احیای کرامت انسانی و از بین رفتن خشونت هستند.

سِوتوفسکی اظهار داشت: کرامت انسانی باید به عنوان اصل در نظر گرفته شود و سازمان ملل ترویج نزدیکی فرهنگ‌ها را تصویب کرده و یونسکو حمایت کننده این امر است.

وی با بیان اینکه کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگ بهره زیادی در پی خواهد داشت گفت: انسان‌ها با وجود امکانات پیچیده در حوزه ارتباط و جهانی‌سازی، هنوز درک درستی از یکدیگر پیدا نکرده‌اند.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.