شهردار همدان با وعده های رنگارنگ و در لباس مدیر جهادی می کوشد تا ضمن کاهش فشارهای انتقادی، برای خود زمان خریداری کند.

این روزها علاوه بر انتقادهای گسترده شورانشینان از مجموعه شهرداری در حوزه های مختلف، وقفه در بهره برداری از پل مزین به نام سردار شهید همدانی به سوژه داغ نزد محافل عمومی به ویژه شبکه های مجازی تبدیل شده و شدت انتقادها از تاخیر در افتتاح این طرح تا جایی پیش رفته که برخی کانال های خبری خواستار عذرخواهی جناب شهردار شده اند.

با این حال شهردار همدان بدون توجه به مقام پاسخگویی در مقابل هجمه انتقادها که برخواسته از وعده های عملی نشده وی است، در روزهایی که قول بهره برداری از این طرح را داده بود، فوتبال را دل مشغولی فعالیت خود کرده و سرگرم برگزاری مقدماتی فوتبال نوجوانان آسیا است.

شهردار همدان این روزها فراتر از مدیریت شهری، سکان دار عرصه های مختلف شده است و طرح های مهم عمرانی سطح شهر همچنان با وعده های امروز و فردا، به درد گفتاری «شاید وقتی دیگر» مبتلا شده اند.

پل سردار شهید همدانی واقع در یکی از نقاط پرترافیک شهری همدان در این ماه ها همواره مورد انتقاد گسترده مردم و کسبه محل قرار گرفته و تردد در این نقطه که به نام قدیمی «چراغ قرمز» معروف است، با مشکل مواجه شده و با عبور از شهریور که پیشتر زمان بهره برداری از طرح اعلام شده بود، وارد فصل پاییز شد.

طرح تقاطع غیر همسطح سردار شهید همدانی با پیش بینی زمان اجرا در ۳۶ ماه با اعتبار ۴۳۰ میلیارد ریال از آبان ماه سال ۹۴ آغاز شد و وعده های پیاپی شهرداران به جایی رسید که شهردار فعلی قول افتتاح فاز یک آن را در شهریور امسال داد؛ وعده ای که تاکنون رنگ عمل به خود نگرفته است و از شواهد امر برمی آید که به این زودی ها روبان افتتاح آن قیچی نخواهد شد.

اما اجرایی شدن طرح های عمرانی دوره مدیریت فعلی شهرداری همدان فقط تقاطع غیرهمسطح سردار شهید همدانی نیست و ۱۸ فروردین ماه سال جاری بود که عباس صوفی در صحن شورا از تعریف ۴۳۰ طرح برای امسال خبر داد.

حال سوال اینجاست که با گذشت نیمی از سال، چه میزان از این طرح های وعده داده شده شهردار تحقق یافته و در معرض استفاده شهروندان قرار گرفته است.

حتی در صورت اجرای طرح ها براساس برنامه زمانبندی شده، به طور کلی هیچ اولویت سنجی در عملیات ساخت و تکمیل طرح ها دیده نمی شود که نمونه بارز آن را می توان در تکمیل طرح تقاطع غیرهمسطح شهید همدانی دید.

در شرایطی که پل سردار شهید همدانی و طرح هایی نظیر آرام سازی بلوار ارم و پارکینگ آقاجانی بیگ جزو مطالبه های مردمی در سرعت بخشیدن به تکمیل آن است، برچه اساسی شهردار همدان ۴۳۰ طرح را برای مناطق چهارگانه شهری تعریف کرده است جای سوال و پاسخگویی مسئولان امر دارد.

حال روند نامیمون موکول شدن بهره برداری از این طرح طی شهریورماه امسال با انتقاد عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز همراه شده است.

جواد گیاه شناس در این باره گفت: بر اساس وعده شهردار، قرار بود پل شهید سردار همدانی تا پایان شهریورماه امسال به اتمام برسد؛ امابه نظر می رسد این مهم به شهریورماه سال آینده موکول‌ شود.

وی افزود: طولانی شدن اجرای این طرح مردم را گرفتار کرده است و به واسطه طولانی شدن آن، فصل گردشگری و همچنین میلیاردها یارانه سوخت به واسطه ترافیک در این منطقه، از دست رفت.

با این شرایط آیا بهتر نبود شهردار همدان به جای تلاش برای اخذ میزبانی هایی نظیر فوتبال مقدماتی آسیا و اجلاس راه ابریشم که متولی اصلی آن نیست و هزینه هایی را برای استان به دنبال داشته است، تمرکز خود را بر تحقق وعده های مردمی قرار دهد.

در جاییکه باید نهادهایی نظیر میراث فرهنگی و دستگاه ورزش به عنوان متولی اصلی در این میزبانی ها نقش آفرین باشند، شهردار همدان پیش قراول شده و تفکر جهادگونه خود را در حوزه ها پیاده کرده است.

این اقدام ها هر چند شایسته، اما نمی تواند مسئولیتی برای شهردار و مطالبه مردمی باشد که از مدیریت شهری انتظاری فراتر از این چنین میزبانی ها دارند.

اما سریال انتقادها از عملکرد شهردار به این موارد خلاصه نمی شود و بی توجهی به وظایف محول شده درون سازمانی شهرداری هم صدای اعضای شورای شهر همدان را درآورده است.

در واقع مسیر حاشیه ای شهردار همدان در رسیدگی به وظایف محول شده خود و مجموعه اش با واکنش هایی از سوی شورانشینان نیز مواجه شده است.

امروز رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در نطق پیش از دستور جلسه صحن شورا با انتقاد از مدیریت شهری گفت: عملکرد شهرداری در حوزه خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک مناسب نیست.

علی فتحی افزود: بعضا مشاهده می شود اداره بعضی از سازمان ها به یک مدیر محول شده که به درستی مدیریت نمی شود و این سازمان ها باید تعیین تکلیف شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: حجم آسفالت اجرا شده در سطح شهر نسبت به مدت زمان مشابه سال گذسته به ۱۰ درصد هم نمی رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در صحن علنی امروز گفت: نبود ثبات مدیریتی در شهرداری همدان حاکم است که این روند باید تعیین تکلیف شود.

کامران گردان افزود: در طول ۶ سال گذشته ۶ مدیر کنترل نظارت تغییر یافته که این بی ثباتی آسیبی برای مدیریت شهری است.

امروز در صحن شورای اسلامی شهر همدان انتقادها از عملکرد شهرداری به اوج خود رسید.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه گفت: حوزه فناوری شهرداری همدان به هیچ عنوان جدی گرفته نمی‌شود و متاسفانه روند پیشرفت مصوبات شورای شهر همدان از جمله استقرار سیستم یکپارچه نوسازی و شهرسازی، طرح شهاب و سایر مصوبه ها بسیار کند پیش می رود.

حمید بادامی نجات با اشاره به اینکه اجرا نشدن مصوبه های شورا تخلف محسوب می‌شود، گفت: معتقدم سیستماتیک شدن شهرداری بسیار مهم‌تر از طرح های عمرانی سطح شهر است.

وی اضافه کرد: متاسفانه قرارداد انحصاری آسفالت در شهرداری به یک پیمانکار که در اجرای کار هم ناتوان است، مورد قبول نیست و در صورت عدم تسویه حساب مالی در یک منطقه، امور اجرایی سایر مناطق قفل می‌شود.

بادامی بیان کرد: در مجموع عدم رضایت اجرای آسفالت ریزی در سطح شهر به ‌ویژه منطقه ۳ شهرداری همدان مشهود است.

اکبر کاووسی رییس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان نیز در نشست اخیر کمیته بودجه شورا گفت: با توجه به اینکه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها به دنبال جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و ترویج ساخت و سازهای اصولی و قانونی است و از آنجایی که شهرداری‌ها از طرف دولت های مختلف در طی سال های گذشته حمایت‌های شایسته نشده‌اند متاسفانه این کمیسیون به محل کسب و درآمد برای شهرداری ها تبدیل شده است.

علی فتحی عضو شورای شهر همدان نیز در نشست اخیر صحن شورا با انتقاد از شکل نگرفتن کمیته درآمد در شهرداری گفت: با توجه به اینکه ثروت بسیاری در شهرداری وجود دارد، معتقدیم این مجموعه دچار روزمرگی شده‌ است و از سوی دیگر،  جزیره‌ای عمل می‌شود که شاهد توفیقات خاصی در حوزه درآمد نیستیم.

در ماه های اخیر نیز همواره شاهد انتقادهای گاه و بی گاه اعضای شورای اسلامی شهر همدان از عملکرد مدیریت شهری بوده ایم.

باید دید سریال انتقاد از عملکرد شهردار، مدیر وعده های امروز و فردا تا چه زمان ادامه خواهد داشت و صبر شورانشینان تا چه حد منجر به استیضاح یا عزل شهردار تداوم می یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.