افشین محمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طرح نذر خون از ابتدای ماه محرم تا پایان صفر در پایگاه انتقال خون همدان برای کسانی که مایل به اهدای خون خود در قالب نذر هستند، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه روز گذشته در تاسوعای حسینی ۲۹۳ واحد خون توسط همدانی ها اهدا شده است افزود: سالهای گذشته در روزهای تاسوعا و عاشورا ۲ هزار واحد خون اهدا می‌شد اما در روزهای بعد با مشکل مواجه میشدیم.

 مدیرکل انتقال خون همدان خاطرنشان کرد: مشارکت در طرح نذر خون باعث می‌شود خون اهداکنندگان در زمان مورد نیاز بیماران برای آنها مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که حجم زیاد اهدای خون در مواقع خاصی چون تاسوعا و عاشورا فقط موجب هدررفت خون با توجه به اندک بودن عمر مفید خون می‌شود.

محمدی اظهار داشت: اما در ۲ سال اخیر با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در بین شهروندان به خصوص اهداکنندگان مستمر این نذر فقط در روزهای تاسوعا و عاشورا انجام نشده و تا پایان صفر ادامه داشته است.

مدیرکل انتقال خون همدان تاکید کرد: هر اهدا کننده با خون اهدایی خود جان سه نفر را نجات می دهد چرا که پلاکت برای بیماران سرطانی، پلاسما برای عمل های جراحی و سوختگی، گلبول هم جهت زنان باردار، نوزادان و بیماران ارثی خونریزی شونده استفاده می شود.

محمدی با بیان اینکه بیماران نیازمند خون تازه هستند، گفت: مشخصات افرادی که ماه محرم سال های گذشته برای اهدای خون مراجعه کردند ثبت شده و برای آنها پیامک هایی برای مراجعه نکردن در روزهای تاسوعا و عاشورا و موکول کردن نذر خون به روزهای دیگر ارسال شده است.

وی افزود: این رویه هشت سالی است که اجرایی می شود و تاکنون آثار مثبتی در کاهش مراجعه عزاداران به مرکز انتقال خون داشته با این وجود نیازمند فرهنگ سازی هستیم.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.