رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سالانه ۱۵۵ طرح تحقیقاتی در این مرکز انجام می شود، گفت: ضریب طرح تحقیقاتی به ازای هر محقق در استان همدان ۲.۴ است.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، دکتر قاسم اسدیان یکشنبه 13 مرداد در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات همدان در ۴۰ گرایش تحقیقاتی پژوهش دارد، اظهار کرد: اصلاح و تأمین بذر، آزمایش غلات، حبوبات و گیاهپزشکی از جمله امور پژوهشی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ عامل خسارت زا گیاهان را تهدید می کند، تصریح کرد: ۳۶ درصد عوامل خسارت زا به محصولات زراعی خسارت وارد می کند.
اسدیان با اشاره به تحقیقات چغندرقند در مرکز تحقیقات همدان، ادامه داد: در مرکز تحقیقات همدان کل کارهای اصلاح نژادی و‌ معرفی رقم های مقاوم به بیماری و خشکی و علف های هرز به کشاورزان صورت می گیرد.
وی با تأکید بر اینکه بزرگترین میکروپلات چغندرقند در مرکز تحقیقات همدان وجود دارد، بیان کرد: دو رقم چغندرقند دنا و سینا به تازگی توسط مرکز تحقیقات همدان به عنوان دو گونه مقاوم معرفی شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به ایجاد هرباریوم گیاهی در مرکز تحقیقات همدان، خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد گیاهان استان همدان جمع آوری شده که ۸۰۰۰ نمونه شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه ۱۶۵۸ گونه گیاهی در استان همدان وجود دارد که از این تعداد ۳۱۵ گونه دارویی است، یادآور شد: ۲۰۰۰ گونه گیاه دارویی در کل کشور وجود دارد که از این میزان ۳۱۵ گونه در همدان است.
اسدیان با اشاره به فعالیت مرکز گواهی بذر در همدان و با بیان اینکه سالانه ۲۶ هزار تن بذر در استان همدان گواهی می شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۶ تا ۳۸ درصد از مزارع استان از بذرهای اصلاح شده استفاده می کنند که باید به ۸۰ درصد برسد.
وی با تأکید بر اینکه سالانه ۲۶ هزار تن بذر در مرکز کنترل و گواهی بذر همدان مورد نظارت قرار می گیرد، افزود: همچنین بیش از یک میلیون نهال در استان همدان لیبل می خورد.
وی با اشاره به حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان، تصریح کرد: ۹۰ هزار گونه گیاهی و جانوری در ژرم پلاسم کشور نگهداری می شود که ۵۴۰۸ نمونه مربوط به استان همدان است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان اظهار کرد: تنها مجموعه ای که ژرم پلاسم گیاهی و جانوری دارد، مرکز تحقیقات استان همدان است که ۵۴۰۸ نمونه در این مجموعه نگهداری می شود.
وی با اشاره به اینکه  انتقال یافته ها در مدت ۳ ماه در دوره های مختلف به کشاورزان صورت می گیرد، گفت: تا کنون بیش از ۱۵۰۰ مقاله ملی و بین المللی در مرکز تحقیقات چاپ شده و ۲۷ رقم جدید و ۲۰ اختراع به ثبت رسیده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.