مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با هدف ارتقاء و توسعه گردشگری اقدام به برگزاری جشنواره ایده برتر شهری کرد تا هم از مشارکت عموم مردم در حوزه گردشگری استفاده کند و هم از ظرفیت شهر هوشمند در مدیریت شهری بهره‌مند شود.
به گزارش ایسنا، منطقه همدان، محورهای ایده‌پردازی در نخستین دور جشنواره شامل تقویت گردشگری شبانه در کهن شهر همدان، بهره گیری از ظرفیت شهر الکترونیک (شهر هوشمند) در مدیریت شهری، شیوه‌های تبلیغات مدرن در روز، شب، رسانه ای و مجازی با تأکید بر رنگ ها برای ایجاد جذابیت بصری و طراحی و تجهیز ورودی های سه گانه شهر همدان با کاربری های مختلف متناسب با معیارهای اقتصادی، تاریخی، گردشگری و جغرافیایی خاص همدان است.
رئیس جشنواره ایده برتر شهری در حوزه گردشگری همدان در نشست جشنواره ایده برتر شهری در حوزه گردشگری همدان که در دفتر ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه 258 اثر به دبیرخانه جشنواره ایده برتر ارسال شده است، گفت: 4 اثر از 258 اثر رسیده به دبیرخانه برگزیده شده است.
حسین قره‌باغی با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره 26 تیرماه با حضور فعالان گردشگری همدان در تالار قرآن برگزار خواهد شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره ایده برتراستفاده از مشارکت عموم  مردم در حوزه گردشگری است.
وی با بیان اینکه این جشواره در سالهای آینده به صورت تخصصی تر و حتی بین‌المللی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: رفع نیازهای روز شهروندان و بهره‌گیری از ظرفیت  شهر هوشمند از دیگر اهداف این جشنواره است.
جشنواره ایده برتر زمینه ساز مشارکت عموم شهروندان است
قره‌باغی با اشاره به اینکه جشنواره ایده برتر زمینه ساز مشارکت عموم شهروندان است، بیان کرد: در گام نخست به دنبال این هستیم که از ظرفیت عموم مردم بهره‌مند شویم.
وی یادآور شد: تقویت گردشگری شبانه، بهره‎گیری از ظرفیت شهر الکترونیک هوشمند و طراحی و تجهیز ورودی‌های 3 گانه شهر از محورهای ایده‌پردازی در این جشنواره بوده است تا بتوانیم از ایده‌ها و نظرات شهروندان در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم.
این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان تعطیلی شهر در شب است، اظهار کرد: باید شهر را در شب تبلیغ کنیم و رونق اقتصادی، شادابی و نشاط را در شب برای شهروندان ایجاد و در واقع شهر را در شب زنده کنیم.
زیرساختهای گردشگری خوبی در همدان ایجاد شده است
وی با تأکید بر اهمیت گردشگری، عنوان کرد: برای برون رفت از وضعیت موجود در مباحث اقتصادی نیاز داریم به صنعت گردشگری بیشتر توجه کنیم.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به اینکه زیرساختهای گردشگری خوبی در همدان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: 1800 اثر تاریخی ثبت شده را باید نقطه بالقوه‌ای برای همدان در نظربگیریم و از آن برای توسعه صنعت گردشگری بهره‌ ببریم.
قره‌باغی ادامه داد: همین که عوارض ساخت هتل در همدان رایگان شده تابوی 40 ساله عدم ساخت هتل در این شهر شکسته شده است و امروز شاهد احداث 10 هتل 4 و 5 ستاره، هتل آپارتمان، کمپ‌های اقامتی و خانه بوم‌گردی در همدان هستیم که تعدادی به بهره‌برداری رسیدند.
وی با بیان اینکه صنعت هتل سازی در همدان رشد داشته است، یادآور شد: همت شورای شهر و کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری این است که سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را تسهیل کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد در تمام حوزه‌ها نتیجه بخش خواهد بود.
این عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه مناطق نمونه گردشگری باید جایگاه ویژه‌ای در شهر داشته باشند، گفت: کارهای مطالعاتی زیادی انجام شده تا بتوانیم مناطق گردشگری همدان را توسعه دهیم به همین منظور افتتاح پارک 100 هکتاری ولایت در فخرآباد را کلنگ‌زنی کردیم تا بتوانیم به عنوان منطقه نمونه گردشگری و ظرفیت جدید گردشگری برای شهروندان معرفی کنیم.
قره‌باغی با بیان اینکه تا کی مردم همدان برای گردش به بلوار ارم بروند؟ افزود: تا کی همدان فقط یک نقطه برای گردشگری و تفریح مردم داشته باشد. در این مدت 30 ساله اخیر برای توسعه این منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

صدمه به 48 هکتار از باغات بلوار ارم به اسم ساخت پارک
وی ادامه داد: تنها کاری که برای توسعه بلوار ارم صورت گرفت که البته صدمه‌ای به فضای سبز و باغات این منطقه بود، ایجاد پارک 48 هکتاری بوده که در واقع به اسم ایجاد پارک، 48 هکتار از فضای سبز و باغات همدان خشکانده و فقط 12 هکتار چمن و فضای سبز ایجاد شد.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان  با تأکید بر اینکه در گذشته تصمیمات خوبی برای شهر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: باید تصمیماتی بگیریم که آیندگان ما را به نقد نکشند.
قره‌باغی با اشاره به اینکه باید ظرفیت های جدیدی در حوزه گردشگری در شهر ایجاد شود، بیان کرد: در همین راستا ایجاد پارک 100 هکتاری فخرآباد و پارک 250 هکتاری اکباتان ظرفیت های جدیدی هستند که می‌تواند سرانه فضای سبز را افزایش داده و گردشگری همدان را توسعه بخشد.
وی افزود: در شورای پنجم در حوزه گردشگری همه اعضا متفق‌القول هستند که باید از مباحث گردشگری به خوبی حمایت شود که یکی از این مباحث آیتم‌های تشویقی برای ایجاد هتل ها، سفره‌خانه های سنتی و مرمت و بازسازی باقت های سنتی شهر است.
مخالفت شورای شهر با ساخت هتل در بلوار ارم
این عضو شورای شهر همدان در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا با وجود دغدغه مندی اعضای شورای شهر درباره فضای سبز همدان همچنان مجوز ساخت هتل در بلوار ارم داده می‌شود؟ گفت: در بلوار ارم عرقی در مدیریت شهری وجود ندارد و اگر مجوزی صادر شده توسط امور زیربنایی استانداری بوده و تأکید شورای شهر این است که هتل سازی در مناطق کمتر توسعه یافته و یا ورودی‌های شهر انجام شود تا آسیب‌های زیست محیطی کمتری داشته باشد.
قره‌باغی با بیان اینکه کسانی که در مناطق 3 و 4 هتل سازی داشته باشند از پرداخت عوارض معاف هستند، تصریح کرد: در بلوار نجفی و میدان شهید همدانی چند مجوز ساخت هتل داده شده و سعی بر این است که هتل‌سازی به نقاط مختلف شهر کشیده شود.
وی تأکید کرد: چندین درخواست برای ساخت هتل و برج‌های بلند مرتبه در بلوار ارم از سوی سرمایه‌گذاران داده شده که شورای شهر مخالفت کرده است سیاست شورای شهر این نیست که منظره الوند را به علت ساخت هتل از بین ببریم.
ساخت برج سبز منتفی است
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان درباره ساخت برج سبز در بلوار ارم همدان یادآور شد: شورای شهر به سرمایه‌گذار این طرح که آلمانی نیز بود پیشنهاد داد در نقطه دیگری از شهر این برج را احداث کند که موافقت نکردند و این طرح اجرایی نشد.
ایجاد مقصد گردشگری جدید غرب کشور
وی با اشاره به ایجاد مقصد گردشگری جدید غرب کشور، بیان کرد: رایزنی شده تا از ظرفیت گردشگری غرب کشور استفاده شود به طوریکه کمیته‌ای بین مراکز استانهای همدان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و قزوین ایجاد شده تا ظرفیت‌های گردشگری را به اشتراک بگذارند.
قره‌باغی با بیان اینکه کارهای مقدماتی این طرح انجام شده است، افزود: همدان 1800 اثر تاریخی دارد اما اثر ثبت شده جهانی ندارد که باید ظرفیت های گردشگری غرب کشور بین استانها به اشتراک گذاشته شود تا مقصد گردشگری غرب کشور در خیلی از استانها تعریف شود.
این عضو شورای شهر با اشاره به استفاده از ظرفیت شهرهای موفق حوزه گردشگری، خاطرنشان کرد: با شهر بَم تفاهم نامه خواهرخواندگی منعقد کرده‌ایم تا از ظرفیت گردشگری این شهر استفاده کنیم و ظرفیت های موجود در استان را به اشتراک بگذاریم.

جشنواره ایده‌برتر، شهروندمداری است
معاون گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه نظارت مردم در اولویت تصمیم‌گیری‌هاست، عنوان کرد: جشنواره ایده‌برتر شهروندمداری است به‎‌طوریکه ایجاد انگیزه برای ارائه نظرات شهروندان، ایده گرفتن از اقشار مختلف از محورهای مورد توجه در این جشنواره است.
علی‌اصغر شیری با اشاره به اینکه همدان در سطح جهانی دیده شده است، گفت: با بینش خوب شهرداری و شورای شهر طی چند سال گذشته به ویژه با برگزاری کنفرانس بین‌المللی همدان 2018، جایگاه همدان در گردشگری در سطح جهان نشان داده شد.
وی با بیان اینکه همدان مرکز اتصال شمال به جنوب و غرب به شرق کشور است، تصریح کرد: این کُریدور در همدان باید رعایت شود به‌طوریکه در ایام اربعین همدان در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین قرار دارد و باعث می‌شود گردشگری مذهبی را داشته باشیم بنابراین باید توجه ویژه‌ ای به بحث اقامت مسافران صورت بگیرد.
وی درباره ساخت هتل در بلوار ارم، اظهار کرد: سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی در کمیسیون امور زیربنایی استان جضور دارند و اگر احداث فضاهای ساختاری از جمله هتل خللی بر باغات و فضای سبز وارد کند به عنوان مدافع ورود خواهند کرد.
شیری با اشاره به ایجاد تورهای گردشگری در سطح شهر همدان، ادامه داد: در شورای شهر مصوب شده که شهرداری خدمات رایگانی از جمله اتوبوس‌های گردشگری برای قشرهای مختلف مردم در سطح شهرارائه دهد و میراث فرهنگی نیز در این زمینه همکاری دارد.
وی افزود: تورهای داخل شهر همدان طی دو سال اخیر در ایام نوروز انجام شده واز 27 اسفند تا 13 فروردین  به صورت ویژه هر روز خدمات ارائه می‌شود و در ایام تابستان نیز 3 روز در هفته اتوبوسهای گردشگری برای شهروندان خدمات دهی دارند.
وی با بیان اینکه اقبال خوبی از اتوبوسهای گردشگری وجود داشت، گفت: در راستای تسهیل بازدید شهروندان از مراکز تاریخی و دیدنی شهر، خدمات رایگان بازدید نیز پیش‌بینی شده است.
معاون گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در پایان تأکید کرد: در 2 سال اخیر در زمینه بصری و عمرانی در ورودی‌ها و داخل شهر اقدامات خوبی صورت گرفته و در درون شهر مبلمان شهری افزایش یافته است.
تهیه از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.