آرزو کاوه ئی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به سوال های رایج درباره روزه داری پاسخ داد و بیان کرد: اگر در هنگام روزه داری یک وعده غذای انسان حذف شود به طور حتم کالری دریافتی کمتر از نیاز بوده و برای تامین مازاد نیاز به انرژی، از چربی ذخیره در بدن استفاده شده و فرد لاغر می شود.
وی اظهار داشت: اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد لاغری رخ نمی دهد.

** تاثیر روزه در افت قند خون
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: اگر فاصله بین 2 وعده غذایی بیش از حدود 10 ساعت نباشد قند خون به میزان طبیعی حفظ می شود.
کاوه ئی ادامه داد: اما در گرسنگی طولانی تر به عنوان مثال در روزه بی سحری به ویژه در روزهای طولانی سال، قندخون، به کمتر از میزان طبیعی کاهش می یابد و این موضوع به ویژه در نوجوانان خطرآفرین است.

** غذاهای مناسب برای سحری
وی با بیان اینکه سحری باید ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشد گفت: سحری باید به گونه ای باشد که احساس تشنگی را به حداقل برساند.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: غذاهایی که آب جذب می کنند همچون ماکارونی، ته دیگ و آش رشته ایجاد تشنگی می کنند.
کاوئی ادامه داد: استفاده از سالاد و هندوانه هنگام سحری تا حدود زیادی مانع از تشنگی فرد روزه دار می شود.

** روزه بدون سحری
وی خواستار خوردن سحری توسط روزه داران شد و بیان کرد: در نوجوانان گرسنگی 24 ساعته سبب افت قند خون به میزان زیادی شده و سبب تحلیل رفتن عضلات می گردد که بسیار زیان آور است.
وی افزود: با خوردن سبزی، میوه و شیر در 2 وعده سحر و افطار نیاز بدن به ویتامین ها و املاح بدن به خوبی تامین می شود.

** غذاهای مناسب برای افطاری
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: به دلیل آن که معده چند ساعت خالی بوده بهتر است با مایعاتی که درجه حرارت بدن را دارند افطاری را شروع کنید.
کاوئی افزود: آب جوش، چای کم رنگ یا سوپ هایی که زیاد غلیظ نباشند برای افطاری مناسب هستند همچنین قند یا خرما که سریع جذب می شود بهتر است ابتدا با آب جوش یا چای خورده شود تا قند خون را کمی افزایش دهد.
وی درباره اینکه آیا خوردن 2 وعده غذا به جای سه وعده برای بدن ایجاد مشکل می کند اظهار داشت: هیچ ترجیحی برا‌ی اینکه در طول روز سه یا چهار وعده غذا بخوریم در بزرگسالان وجود ندارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: اما در کودکان و نوجوانان به سبب کوچک بودن حجم معده، سه وعده غذای اصلی و 2 میان وعده لازم است.
کاوئی ادامه داد: در مورد نوجوانانی که روزه بر آنان واجب است باید حجم و کیفیت 2 وعده غذای سحری و افطار در حدی باشد که نیازهای آنان را تامین کند و رشد آنان را به تعویق نیندازد.

** روزه داری و زخم معده
وی با بیان اینکه عوامل بروز زخم معده اضطراب و استرس است گفت: توان بدن در خنثی کردن اسیدهای معده نقش مهمی در بروز این بیماری دارد.
رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با توجه به اینکه افراد روزه دار از یک آرامش عرفانی برخوردارند، زمینه ای برای پیدایش زخم معده فراهم نمی شود.
کاوئی ادامه داد: البته در کسانی که زخم معده دارند به ویژه در دوران فعال بیماری، ممکن است روزه گرفتن سبب تشدید عوارض شود.

** تاثیر روزه در درس خواندن
وی اظهار داشت: ممکن است در ساعات آخر روز و قبل از افطار، به دلیل کاهش نسبی قند خون قدرت تمرکز و یادگیری پایین بیاید، البته افراد با هم تفاوت دارند.
کاوئی توصیه کرد: دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع کنند و ساعات های آخر روز را برای استراحت بگذارند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.