سود جویان هر روز موضوعی را عَلَم کرده و با اعلام کمبود اقلام خوراکی پرمصرف در بین خانوارها علاوه بر ایجاد تشویش و نگرانی در بین مردم، در واقع قصد زیر سوال بردن عملکرد دولت و نظام را در سر می پرورانند؛ هرچند این نگرانی ها برای اولین بار نیست که مطرح می شود و برای آخرین بار هم نخواهد بود.
در چند روز گذشته شایعه کمبود تن ماهی و افزایش قیمت آن در فضای مجازی دست به دست پیچید، داستان تکراری کمبود رب گوجه فرنگی نیز هنوز پایان نیافته بود که افزایش قند و شکر نقل محافل شد و مردم که نگران تامین مایحتاج خود بودند، قفسه های فروشگاه ها را خالی و انبارهای خانه ها را پر می کردند.
و اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان مردم علاوه بر خریدهای هیجانی و بیش از ظرفیت قند و شکر، مردم با شایعه کمبود ماکارانی مواجه شدند و از ترس گرانی برای خرید این محصول به فروشگاه ها هجوم آوردند. به راستی مگر یک خانوار چقدر مصرف روزانه هر یک از این محصولات را دارد که به مقدار اندک بسنده نکرده و به فروشگاه ها هجوم می آوردند و آیا این محصولات تاریخ انقضا ندارند که شاهد اینگونه احتکار خانگی هستیم؟
امروز در بازدید از چند فروشگاه بزرگ همدان با خالی بودن قفسه ماکارانی روبرو شدم که به گفته فروشنده ها، مردم با این قصد که ماکارانی کمیاب و یا گران شده برای خرید آن هجوم آورده اند و البته خود فروشنده نیز معتقد بود که به دلیل کمبود گندم و گرانی آرد ماکارانی نیز نایاب و قیمت آن افزایش یافته است.
این در حالی است که رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان اعلام کرد که به برکت بارش های اخیر امسال پیش بینی می شود گندم دیم 40 تا 200 درصد در سطح کشور افزایش تولید داشته باشد.
اما سوال اینجاست در این بین آیا مردم مقصرند که نگران تهیه مایحتاج روزانه خود هستند و با کوچکترین شایعه ای به خرید هیجانی رو آورده و با هجوم احساسی به فروشگاه ها بیش از ظرفیت و نیاز روزانه خرید می کنند و یا مسئولان و مدیرانی که به درستی از داشته هایمان برای جامعه اطلاع رسانی نمی کنند تا مردم خیالشان از بابت اقلام ضروری و مورد نیاز آسوده باشد؟
در حالی که به گفته کارشناسان بیشتر استانها از جمله همدان وارد ترسالی شدند و این موضوع نوید بخش رونق کشاورزی خواهد بود، پس باید این گونه جوسازی ها از بین مردم و جامعه پاک شود چراکه ادامه این رشته جوسازی ها علاوه بر مختل کردن آسایش و آرامش مردم، آنها را نسبت به عملکرد مسئولان اجرایی بدبین می کند و موجب خوشحالی دشمنان نظام می شود.
پس ضروری است در این مقطع حساس مسئولان و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خبرهای خوش و نوید بخش به ویژه در بخش کشاورزی را با قوت بیشتری اطلاع رسانی، رسانه ها را با برگزاری میزگردهایی در این خصوص همراهی و مردم را به روزهای آینده و پیش رو امیدوارتر کنند.
همچنین از مردم نیز انتظار می رود که اخبار اقتصادی را فقط از رسانه های معتبر دریافت کرده و با تحقیق بیشتر از پذیرش و انتشار شایعات در این زمینه به صورت جدی پرهیز کرده و مانع از رسیدن سودجوان به اهداف شومشان شوند.
امیدواریم جوسازی کمبود ماکارانی آخرین سناریوی این قصه پر غصه باشد تا مردم با خیالی آسوده یک ماه به مهمانی خدا بروند و به دعا و نیایش بپردازند.
خبرنگار ایرنا مرکز همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.