مجید شعبانلو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر از سمت استان همدان و تا حدودی از سمت استان مرکزی آب وارد تالاب می شود و به طور 100 درصد آبگیری شده است.
وی با بیان اینکه حجم عمده آب تالاب آق گل از سمت استان همدان به تالاب سرازیر شده است افزود: آبهای سطحی، روان آبها و سیلاب ها در اثر بارش های اخیر به سمت تالاب آق گل هدایت شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ملایر ادامه داد: هم اکنون پشت دیواره های تالاب آق گل آب جمع شده و با تداوم بارش ها مشکلی برای تالاب به وجود نمی آید.
شعبانلو بیان کرد: با پر آب شدن تالاب، پرندگان زیادی همچون حواصیل، اردک، پرستوی دریایی و چوپا به این تالاب مهاجرت کرده اند و به دلیل گل و لای و حجم زیاد آب، اکنون امکان شناسایی گونه های مختلف پرندگان مهاجر مقدور نیست.
وی با اشاره به فصلی بودن تالاب آق گل و وابسته بودن به شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه گفت: چنانچه شرایط بارندگی تا انتهای فروردین و اواسط اردیبهشت تداوم داشته باشد، پیش بینی می شود تالاب آق گل تا اواخر تابستان پرآب باشد.
شعبانلو اضافه کرد: با توجه به بارندگی های اخیر، این حجم از آبگیری تالاب آق گل نسبت به 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.
به گزارش ایرنا، تالاب آق گل در جنوب شرقی اسلامشهرآق گل از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استانهای همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر 830 هکتار واقع شده و یکی از تالاب های مهم کشور و بزرگترین تالاب طبیعی استان همدان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
این تالاب یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان وحشی و کوچ‌ کننده مانند فلامینگو، قو، غاز خاکستری، تنجه، اردک مرمری، اردک سرسبز، مرغ سقا، لک لک و حواصیل به حساب می‌آید.
تالاب آق گل ملایر حد فاصل میان 2 استان همدان و مرکزی و در شمال شرقی ملایر و در فاصله ‎ 35کیلومتری این شهر واقع شده است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.