به گزارش ایرنا، دلتنگ تماشای سنگ و صخره های زیبا هستی یا هوس قایق سواری در آبهای زلال و فیروزه ای در سر داری و یا گشت و گذاری دلچسب در دل طبیعت را انتظار می کشی «غار علیصدر» دلگشای هیجان انگیزی است که به همه خواسته هایت یکجا پاسخ می دهد.
کافی است کوله بار سفر را به مقصد همدان ببندی وارد این شهر تاریخی که شوی تابلوهای راهنما به سمت طولانی ترین غار آبی جهان در 75 کیلومتری شمال غربی این استان هدایتت می کند، جاذبه ای شگفت انگیز که در جهان همتا ندارد.
هیجان دیدن این غار 190 میلیون ساله که روز به روز شاداب تر می شود، پیمایش جاده را برایت جذابتر می کند و خستگی را بی معنا ؛ شاید گنجی از زر و سیم در این آفریده پروردگار پنهان نباشد، اما به گواه زمین شناسان گنجینه ای بس گرانبهاست که قیمت ندارد.
بعد از یک ساعت و اندی چشمت به دهانه غار که می افتد، دنیای تازه ای پیش رویت گشوده می شود و به یک ماجراجویی لذت بخش دعوتت می کند.
پله ها را تا عمق 110 متری زمین باید طی کنی؛ نورپردازی های ماهرانه در طول مسیر نمی گذارد بیمی از ژرفا و تاریکی غار به جسم و جانت نفوذ کند.
گردشگران خارجی از هموطنانمان مشتاق تر هستند برای تماشای طولانی ترین غار آبی جهان، شاید ساعتها برای ورود به غار باید در صف انتظار بمانی؛ این خوش اقبالی از برکات انتخاب همدان به عنوان «پایتخت گردشگری آسیا» است که پای گردشگران را به همدان باز کرده و هرسال به طول صف مشتاقانش اضافه می شود.

** هیجان قایق سواری در اعماق زمین
وجود دریاچه ای زلال و آرام آن هم در داخل پوسته سخت زمین آنچنان چشمک زده و دلبری می کند که بی پروا دل به او می سپاری و سوار بر قایق های پدالی شده تا همه دالان و دهلیزهایش را به تسخیر درآورده و بهره ببری.
لمس سنگهای آهکی پنجه اژدها، میدان ستون ها، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیرغار و دروازه غار لذتی نصیبت می کند که قابل قیاس با هیچ چیز نیست، اما هشدارهای دلسوزانه راهنماهای گردشگری داخل غار مانع لمس دستانت با سر انگشتان خالق زیبایی ها می شود، چرا که بیشتر آنها ترد و شکننده هستند و شاید با تماس دست خرد شوند؛ حتی چربی یا باکتری های دست تاثیرات بیولوژیکی در روند تزئینات ایجاد می کند پس از لمس این اجزا خواستنی به شدت باید پرهیز کنی.
به اعتقاد زمین شناسان به ندرت دیده می شود و فقط در تعداد اندکی از غارهای جهان مانند غار مولیس فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا مجموعه ای زیبا نظیر آنچه در غار علیصدر وجود دارد به چشم می خورد.
جاری بودن آب دریاچه که شفافی و پاکی از سر و رویش می چکد دلیل طراوت و هوای خنک غار است که در زمستان و تابستان ثابت است همین هوای خنک وادارت می کند لباس گرم همراه داشته باشی و تا سالیان سال از یادآوری خاطرات غارنوردی در میان ترکیب شگفت انگیز سنگ و صخره و آب غرق لذت شوی.

** غارنوردی با طعم کماج
اگر قصد اتراق در این منطقه زیبا را داشته باشی می توانی مجموعه هتل جهانگردی، اقامت گاه های بومگردی و سوئیتهای شکیل علیصدر یکی را برگزیده و در زیر آسمان صاف و پرستاره همدان شب را به صبح برسانید.
سفال های فیروزی ساخته سفالگران هنرمند لالجین و همچنین شیرینی های کُماج، حلوا زرده و انگشت پیچ سوغاتی های معروف همدان است که می توانی از بازارچه های سنتی اطراف غار تهیه کرده و بچشید تا طعم شیرین غارنوردی را برای همیشه در کامتان ماندگار کرده و دست خالی به شهر و دیارت نروی.
از مهمان نوازی و خونگرمی همدانی ها که بگذریم آنچه غارعلیصدر را مقصد گردشگران جهانی کرده و از چهارگوشه ایران برای دیدن این شگفتی طبیعت سر از پا نمی شناسند، تلاش و تکاپوی مسئولان کشوری و محلی برای معرفی چنین جاذبه بی نظیری است.

** همدان شمال بی شرجی ایران
به طور نمونه می توان به دعوت رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اشاره کرد که سفر به همدان را به هموطنان و به ویژه پایتخت نشینان پیشنهاد می دهد و به مردم ایران ها توصیه می کند به جای سفر به مناطق شمالی کشور و تحمل جاده های پر ترافیک و حادثه خیز و مخاطرات زیست محیطی به همدان چهار فصل آمده و از غارعلیصدر و سراب های خروشان و ابنیه تاریخی کهنسال دیار هگمتانه دیدن کنند.
مونسان مسافت کوتاه، امنیت راه، آب و هوای پاکیزه، فراهم بودن امکان سفر هوایی، ریلی و جاده ای در این استان را از مزایای همدان برمی شمارد که آمیزه ای از زیبایی های بکر و کمیاب است و بی تعارف مردم می توانند شمال بی شرجی را در این جغرافیای کوچک تجربه کنند.

** غار علیصدر پربازدیدترین جاذبه همدان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان آرامگاه بوعلی، تپه باستانی هگمتانه، آرامگاه باباطاهر و لالجین شهر جهانی سفال و آبشار و کتیبه های گنجنامه را از مکان های پربازدید عنوان می کند اما غار علیصدر هرسال گردشگران بیشتری را جذب کرده و در رده نخست جاذبه های این دیار قرار دارد.
امسال 700 هزارنفر از این جاذبه طبیعی دیدن کرده و غارنوردی بی نظیری را تجربه کرده اند که نشان از خارق العاده بودن این مخلوق اعجاب انگیز است.
به باور علی مالمیر سرویس دهی هتل ها، اقامتگاه های بومگردی و وجود صنایع دستی چشم نواز توانسته دیار هگمتانه را در کنار یک هزار و 800 اثر تاریخی و طبیعی به مقصدی دلخواه و پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کند.

**غارعلیصدر 24 ساعته به روی مسافران گشوده است
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر و عضو هیات رییسه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) می گوید: در تعطیلات نوروز شمار گردشگران مشتاق غار به روزانه بیش از یک هزار مسافر می رسد و به همیل دلیل زمان انتظار برای ورود هم بیشتر می شود که با افزودن شیفت های کارکنان و افزایش یک و نیم برابری امکانات ناوبری مدت زمان انتظار کاهش یافته و درب این مجتمع گردشگری در تمام ساعات شبانه روز به روی مسافران گشوده است.
غارنوردان حرفه ای هم غار علیصدر را دوست دارند؛ به گفته حمیدرضا یاری این پدیده شگفت انگیز بارها توسط کارشناسان و محققان مورد تحقیق و کاوش قرار گرفته است که هربار به نتایج شگفت انگیز دیگری رسیده و بخش هایی از غار کشف شده است و با کمال میل از گروه های حرفه ای غارنوردی و علاقه مندان به این موضوع استقبال کرده و یارگیر آنها هستیم.

** محبوبیت در گرو تبلیغ به هنگام
این محبوبیت را غارعلیصدر مدیون تبلیغات گسترده و کارشناسی است که معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر آن را از ملزومات توسعه و رونق صنعت گردشگری در دنیای ارتباطات شتابنده امروز می داند که باید به روز و به هنگام باشد.
مسعود ملکی به نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در اتوبان های تهران و شهرهای بزرگ کشور اشاره می کند که هزینه های هنگفتی را به این مجموعه تحمیل کرده، اما به گفته او پایتخت گردشگری آسیا بودن و ماندن در این جایگاه مستلزم پرداخت هزینه است.
جولان خودروهای پلاک تهران آنهم تعطیلات آخر هفته در کوچه و خیابانهای همدان نویدبخش رخدادهای خوبی است و ملکی ابراز امیدواری می کند که سهم قابل قبولی از مسافران نوروزی داشته باشد تا علیصدرهمچنان یار غار گردشگری همدان بماند.
گزارش از زهرا زارعی
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.