«علیرضا ایزدی» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این آثار شامل 2 صندوق و یک درب چوبی و جز جدیدترین آثار منقول ثبت شده استان هستند که متعلق به سال های 970، 920 و 710 خورشیدی هستند که در شهرهای تفرش، محلات و خمین قرار دارند.
وی اظهار داشت: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف اداره کل است که مستند سازی، مطالعات و کارشناسی را به همراه دارد، به همین منظور ثبت یک اثر تاریخی به بالا بردن سطح دانش از دوره های مختلف تاریخی استان و آثار به دست آمده از آن دوره ها می انجامد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: گرچه به دلیل کمبود اعتبار توانایی مرمت و یا احیای کامل تمامی آثار ثبت شده وجود ندارد و گاها این مسئله مورد انتقاد نیز وارد می شود اما نمی توان اثر و یا آثاری را به بهانه آن که اعتبار مرمتی و یا نگهداری برای آن وجود ندارد، به ثبت نرساند.
ایزدی افزود: منتقدان باید در نظر داشته باشند، ثبت یک اثر نخستین قدم برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی محسوب می شود و این امر در حقیقت پیش نیاز مرمت آثار و ابنیه است.
رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: این آثار شامل درب چوبی مسجد جامع محلات متعلق به 710 خورشیدی، صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به 920 خورشیدی و صندوق امامزده شاهزاده ابوالحسن طیب آباد خمین متعلق به 970 خورشیدی است که هر یک شاخصه های منحصر به فردی را به خود اختصاص داده اند.
«اسماعیل شراهی» افزود: صندوق چوبی امامزاده محمد تفرش که متعلق به دوره صفوی است از جنس چوب گردو بوده و دارای 265 سانتیمتر طول، 180 سانتیمتر عرض و 130 سانتیمتر ارتفاع است و دارای چهارضلع با قاب های تزئین شده یکسان که در لبه و ستون های کنج جمعا 13 کتیبه به خط نسخ دارد که حاوی ادعیه، نام بانیان، نام شاه طهماسب، و نام شاه سلیمان صفوی است.
وی در چوبی مسجد جامع محلات را قدیمی ترین اثر منقول در این سه اثر دانست و افزود: جنس این در از چوب گردو است که در دوره ایلخانی ساخته شده و پس از بازسازی مسجد به حمام عرش منتقل شده و نگهداری می شود این اثر دو لنگه با ارتفاع 203 و عرض 61 سانتیمتر و متشکل از 9 لته چوب با اندازه های متفاوت است که هر لته دارای تزئیناتی متفاوتی است.
رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: صندوق امامزاده شاهزاده ابوالحسن روستای طیب آباد شهرستان خمین نیز دارای پنج وجه با نقوش گره کاری اسلیمی، ختایی و کتیبه های خط ثلث است که وجه بالایی صندوق از نظر شیوه ساخت تزئینات و نقوش ثبتی با وجه های دیگر اثر کاملا متفاوت است.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 873 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.