به گزارش ایرنا، مرکز تحقیقات باروری و ناباروری فاطمیه همدان در اسفند سال 78 با همت و پیگیری جمعی از متخصصان دانشگاه علوم پزشکی همدان به منظور ارایه خدمات نوین باروری و فراهم کردن زمینه توسعه این دانش و انجام پژوهش های جدید مرتبط تاسیس شد.
این مرکز در دی ماه سال 79 شاهد نخستین تولد حاصل از IVF (تلقیح آزمایشگاهی) بود همچنین به دنبال آن آمار تولد های زنده حاصل از روشهای (ای آر تی) با موفقیت چشمگیری مواجه بوده است.
این مرکز دومین مرکز در کشور است که بارداری زنده حاصل از IVM ( بلوغ تخمک در آزمایشگاه) دارد؛ در ادامه بارداری زنده حاصل از IVM با تلاش و همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان در قالب مرکز آندومتر و آندومتریوزیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از وزارت بهداشت موافقت اصولی گرفت و از این تاریخ فعالیت پژوهشی مرکز در کنار ارایه خدمات درمانی به صورت هدفمند پیگیری شده است.
به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش ها و خدمات درمانی ارایه شده توسط این مرکز و با اولویت قرار دادن نیازهای دانشگاه و جامعه، گروه پژوهشی سلول درمانی فعالیت خود در این زمینه را از بهمن سال 93 آغاز کرد.
از آنجایی که از فناوری سلول های بنیادین به عنوان دومین انقلاب در زیست شناسی و پزشکی بعد از فناوری زیستی یاد می شود و این فناوری در پژوهش های جنین شناسی و توسعه داروسازی و بررسی عملکرد ژن ها و غیره اهمیت زیادی دارد و همچنین به دلیل ارزشمند بودن این سلولها در درمان احتمالی بسیاری از بیماری های سخت درمان، گروه پژوهشی سلول درمانی به عنوان زیر گروهی از مرکز درمانی آندومتر و آندومتریوزیس شروع به کار کرد.
پزشکان درصدد انجام تحقیقات جامعی بر روی مکانیزم های تمایز سلولی و رویان، شناسایی خصوصیات اپی ژنتیکی و سلول های رویانی حیوانات مختلف در مراحل مختلف تکامل رویانی هستند.
همچنین تحقیق بر روی کاربردهای درمانی سلولهای بنیادی رویانی و بالغ و سلول های زایا در حیوانات مختلف و زمینه سازی برای استفاده از این روش های درمانی در انسان با توجه به اطلاعات به دست آمده از تحقیقات پایه ای و بنیادی از دیگر اولویت های است.
مرکز تحقیقات آندومتر و آندومتریوزیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بر آن است تا با پشتیبانی از پژوهش های بنیادین و کاربردی در حوزه تولید مثل و ارتقای روش های درمانی باروری و ناباروری در سطوح منطقه ای، ملی و بین الملی و همکاری بین بخشی و تولید علم و دانش در علوم مرتبط اقدام کند.
این مرکز وظایف خود را از طریق به کارگیری نیروهای ورزیده و علاقه مند و امکانات و تجهیزات مورد نیاز با تکیه بر توانمندی اعضا به انجام رسانده و در راستای اجرای نقشه علمی سلامت کشور و رسالت خود برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی و ارایه خدمات به بیماران فعالیت می کند.
متخصص زنان و زایمان با فلوشیب ناباروری در استان همدان به خبرنگار ایرنا گفت: فریز اسپرم تخمک و جنین امکاناتی هستند که می تواند در اختیار بیمارانی قرار بگیرد که در حال حاضر امکان بارداری نداشته یا قصد حفظ باروری را دارند.
دکتر مرضیه فریمانی ادامه داد: همچنین افرادی که به علت بیماری و درمان هایی که انجام می دهند باروری شان در معرض خطر قرار دارد می توانند از روش فریز اسپرم تخمک و جنین استفاده کنند.
وی بیان کرد: بیمارانی که به هر دلیل «آی وی اف» می شوند یک نوبت این داروها را استفاده کرده و جنین را می توانند فریز کنند و برای نوبت های بعدی دیگر دارویی دریافت نمی کنند.
متخصص زنان و زایمان در همدان ادامه داد: این جنین های سالم فریز شده و بعد از سال ها می توانند به دنیا بیاید و برای بیمار یک زمان را می توانند ذخیره کنند.
دکتر فریمانی اظهار داشت: دامنه فعالیت این مرکز شامل ارایه خدمات مشاوره ای، تشخیصی و درمانی به زنان و مردان ناباور، انجام سونوگرافی شکمی و واژینال سیاه و سفید، رنگی و داپلر، بارداری و زنان، ارایه خدمات مشاوره ای تشخیصی و درمانی به مادران باردار و مادران با حاملگی پرخطر و پریتانولوژی است.
وی افزود: انجام عمل های پانکچر(تخمک کشی) و لاپارا سکوپی (درون بینی شکم) و هیستروسکوپی (بررسی حفره داخلی رحم)، تشخیصی و جراحی، انجام آی یو آی و تمامی اعمال ای آر تی، IVF (تلقیح آزمایشگاهی)، icsi (تزریق اسپرم داخل تخمک)، ZIFT (انتقال رویان به درون لولۀ رحم)، انجام آنالیز و پروسس اسپرم و آماده سازی تخمک در این مرکز صورت می گیرد.
متخصص زنان و زایمان در همدان ادامه داد: امکان انجماد و ذوب اسپرم، جنین، تخمک و بافت تخمدان و بیضه در راستای کمک به حفظ باروری در بیمارانی که به دلیل انجام کوموتراپی (شیمی درمانی) خواهان حفظ باروری هستند و اهدای جنین و تخمک با رعایت موازین شرعی و قانونی در این مرکز انجام می شود.
دکتر فریمانی گفت: در مورد استفاده از روش «پی آر پی» برای تولد نوزاد تحقیقات زیادی صورت گرفته و تاکنون 2 مورد تولد زنده داشته ایم و این روش توانسته 40 درصد شاخص رزرو تخمدان را در این بیماران افزایش دهد.
وی بیان کرد: در مرکز ناباوری فاطمیه همدان کارهای تشخیصی درمان ناباوری در مورد آقایان و بانوان انجام می شود که برای نمونه می توان به رادیولوژی، سونوگرافی، لاپراسکوپی و هیستروسکوپی برای تشخیص یا درمان مشکلات رحم اشاره کرد.
متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: همچنین روش های درمانی شامل IUI (تلقیح داخل رحمی) و آی یو اف و انجام اعمال اورولوژی و فریز اسپرم، تخمک و جنین در بیمارستان فاطمیه همدان صورت می گیرد.
دکتر فریمانی ادامه داد: در همدان نخستین مورد فریز جنین به مدت هشت سال طول کشید و بعد از این مدت جنین منتقل و موجب بارداری موفق شد.
دکترای جنین شناسی نیز در این باره گفت: در آزمایشگاه جنین شناسی مرکز درمانی فاطمیه همدان آخرین روش ها و تکنیک هایی که در مورد درمان ناباروری در جهان و کشور است انجام می شود.
دکتر ایرج خدادادی افزود: این آزمایش ها شامل میکرو اینجکشن (لقاح خارج از رحم)، آزمایش های آی وی اف، روش های جدید انجماد، فریز و نگهداری بافت های بیضه، تخمدان، تخمک جنین و اسپرم است.
وی اضافه کرد: نوزدان زیادی حاصل تولد های ناشی از روش فریز تخمک، اسپرم یا بافت های جنین در استان همدان هستند.
این پزشک با بیان اینکه روش IVM ( بلوغ تخمک در آزمایشگاه) نیز در این مرکز انجام می شود یادآوری کرد: سال 91 نخستین تولد حاصل از IVM با انجام یک کار تحقیقاتی دقیق صورت پذیرفت.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.