به گزارش ایرنا بهره مندی از دیدگاه و مشارکت مردم در ارتقا سطح کیفی خدمات رسانی مدیریت شهری مهمترین اصل در شکل گیری شورای اجتماعی محلات است.
در واقع حق برخورداری از سطح حداقلی رفاه، تسهیلات و زندگی بهتر در اکوسیستم گسترده شهرنشینی باعث شد تا شورای شهر همدان به این نتیجه برسد که شهروندان باید مشارکت بیشتری در تصمیم های شهری داشته باشند.
هر چند این شورای اجتماعی محلات در دوره گذشته شورای شهر همدان مطرح اما به مرحله اجرا نرسید اما شهردار و مجموعه اعضای فعلی پارلمان شهری به این نتیجه رسیدند که حل موثر مشکلات شهر با تمامی قوانین ریز و درشت و آیین نامه های دستوری بدون حضور و مشارکت موثر شهروندان امکان پذیر نیست و انبوه چالش های برجای مانده بیانگیر همین موضوع است.
حالا حضور داوطلبانه مردم در قالب شورای اجتماعی محلات به عنوان مهمترین محرک ایجاد شهری زیبا، مدرن و آباد به شمار می رود و اکنون در سایه بها دادن به ایده ها و دیدگاه های کارشناسانه قشرهای مختلف و صاحب نظر شهر همدان این فرآیند اجرا و تکمیل خواهد شد.

* گامی مهم در مشارکت مردم
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این باره می گوید: تشکیل و راه اندازی شورای اجتماعی محلات گامی مهم در مشارکت همه جانبه مردم در تحقق اهداف مدیریت شهری است.
کامران گردان معتقد است: ایجاد این شورا منجر به مشارکت مردم در تصمیم گیری های مدیریت شهری و انجام هرچه بهتر برنامه ها می شود.
وی اظهار داشت بدون تردید با تشکیل شورای اجتماعی محلات می توانیم از تجربه صاحب نظران در کیفی سازی خدمات هرچه بهتر به شهروندان، آبادانی و توسعه شهری استفاده ثمربخش داشته باشیم.
گردان با اشاره به شروع بکار مرحله فراخوان ثبت نام شورای اجتماعی محلات گفت: در نخستین گام چهار محله را به صورت آزمونه (پایلوت) انتخاب کرده ایم تا ضمن پوشش نقاط ضعف احتمالی، در هزینه ها نیز صرفه جویی صورت شود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: شورای اجتماعی محلات همدان می تواند الگوی کشوری شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: شورای اجتماعی محلات به پیگیری و رفع مطالبات شهروندان سرعت می بخشد.
رضوان سلماسی افزود: این شورا در بررسی و حل مشکلات مردم در مناطق مختلف شهری نقش آفرین خواهد بود و به عنوان بازوان توانمند شورای اسلامی شهر همدان به شمار می روند.
وی اضافه کرد: شورای اجتماعی محلات در واقع پل ارتباطی مردم با مسئولان و مدیران شهری خواهد بود و کمک شایانی به تصمیم گیری های شورای شهر خواهد کرد.
سلماسی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می تواند به خدمات بهتر و ایجاد عدالت متوازن در خدمات رسانی به خصوص در محلات کم برخوردار منجر شود.
سلماسی بیان کرد: در این شورا باید متناسب با محلات همدان از افراد محله برای کاهش مسایل و مشکلات در تمام زمینه‌ها از فرهنگی و اجتماعی تا مدیریت شهری، بهره ببریم.
وی با اشاره به اینکه همدان دارای چهار منطقه و 72 محله است، گفت: این طرح در مرحله اول در محله جولان، کوی محمدیه، کوی مدرس و کوی کوثر تشکیل شده است.

* کاهش مشکلات شهری
عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز در این ارتباط گفت: تشکیل شورای اجتماعی محلات بدون تردید مشکلات مردم را کاهش و پیگیری از سوی مسئولان را هموار می کند.
اکبر کاووسی اظهار داشت: شورای یاد شده راه حل مناسب برای به حداقل رساندن مشکلات و دغدغه های مردم است.
وی بیان کرد: اداره این شورا به دست معتمدان و مردم هر منطقه از مزیت های طرح شورای اجتماعی محلات به شمار می رود ضمن اینکه پیگیری و رفع مشکلات و معضلات محلات را شتاب می بخشد.
کاووسی با تاکید بر لزوم تقویت مطالبه گری در مردم، گفت: شهروندان باید برای پیگیری و حل مشکلات محلات خود پیشگام باشند.
وی افزود: جبران مشکل عقب ماندگی مدیریت شهری با همبستگی و ریشه ای حل می شود و تشکیل شورای اجتماعی محلات بهترین راه برای رسیدن به اهداف تعالی در توسعه و آبادانی شهر است.

* افزایش رضایت مردم
شهردار همدان نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل شورای اجتماعی محلات گفت: این طرح می تواند باعث نگاه ریزبینانه تر مدیریت شهری در مشکلات محلات و هم چنین برانگیختن حس مشارکت شهروندی و مدیریت بهتر شهر و در نهایت افزایش رضایتمندی مردم همدان شود.
عباس صوفی افزود: با شکل گیری شورای اجتماعی محلات شاخص های شهری افزایش یافته و این مهم ارتباط مستقیمی با تفکر شورایی در محلات دارد.
وی اضافه کرد: تشکیل شورای اجتماعی محلات بدون تردید مشکلات مردم را کاهش و پیگیری توسط مسئولان را هموار می کند.
شهردار همدان بیان کرد: اداره این شورا به دست معتمدان و مردم هر منطقه از مزیت های طرح شورای اجتماعی محلات به شمار می رود ضمن اینکه پیگیری و رفع مشکلات و معضلات محلات را شتاب می بخشد.
وی اضافه کرد: شهرداری باید با اتکا به مشارکت شهروندان و با بهره گیری از منابع مردمی، شهر را اداره و طرح های شهری را اجرا کنند.
شهردار همدان ادامه داد: شهرداری نهادی اجتماعی و خدماتی است که شورای اجتماعی محلات با رویکرد تعامل بیشتر می تواند عامل محرک خوبی برای رسیدن به شهر آرمانی باشد.
صوفی با اشاره به ضرورت همکاری شهروندان در پرداخت عوارض ادامه داد: در شهر همدان بیش از هزار خدمت در شهرداری استخراج و با تشکیل نواحی 12 گانه خدمت رسانی به شهروندان بهتر شده است.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.