محمود رضا رسولی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده همزمان با دهه فجر گروه های عملیاتی واکسیناسیون، درمانی و بهداشتی دامپزشکی، خدمات رایگان را به جامعه روستایی و عشایری در سطح استان ارایه می دهند.
وی اظهار داشت: سم پاشی رایگان بدن دام و جایگاه دامها، واکسیناسیون رایگان، بیماری یابی و ویزیت رایگان دام و طیور از برنامه های اصلی اداره کل دامپزشکی استان همدان است که به جامعه روستایی و عشایری سراسر استان به صورت رایگان در حال اجرا است.
رسولی خدمت به جامعه عشایری و روستایی را یکی از افتخارات مجموعه دامپزشکی استان ذکر کرد و ادامه داد: به منظور گرامیداشت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، 6 گروه واکسیناسیون به مناطق قشلاقی عشایر در استان های لرستان، خوزستان و ایلام اعزام و به صورت رایگان دام‌های سبک و سنگین دامداران عشایر استان را علیه بیماری‌های دامی، مایه‌کوبی می‌کنند.
مدیرکل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: فعالیت‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در حوزه دامپزشکی در2 عرصه اقتصادی و بهداشتی نقش ارزنده‌ای در ارتقا سطح سلامت و بهداشت جامعه و همچنین نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.
رسولی ادامه داد: چهل هزار راس دام سنگین در این طرح بر علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه می شوند که به منظور پیشگیری از کاهش خسارات و ضایعات دامی ناشی از ابتلا به این بیماریهای دامی، اداره کل دامپزشکی استان همدان با برنامه ریزی منسجم و با استفاده از توان بخش دولتی این طرح را در ایام الله دهه فجر در تمام استان به اجرا گذاشته است.
وی با بیان اینکه واکسن مورد نیاز استان تامین شده است اظهار داشت: هزینه واکسن و واکسیناسیون از اعتبارات دامپزشکی تامین شده و به صورت رایگان تزریق خواهد شد و هزینه ای از دامداران دریافت نمی شود.
مدیرکل دامپزشکی همدان واکسیناسیون را یک ابزار موازی با سایر ابزارهای کنترلی دانست و گفت: دامداران باید علاوه بر واکسیناسیون دام ها، شرایط بهداشتی و قرنطینه ای را نیز رعایت کنند.
رسولی ارتقا سطح بهداشتی جامعه را یکی از توفیقات مهم دامپزشکی در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دانست و گفت: واکسیناسیون بیش از 195میلیون و 698 هزار نوبت سردام در چهل ساله انقلاب اسلامی توسط کارکنان اداره کل دامپزشکی استان همدان انجام شده است.
وی ادامه داد: مجموعه اداره کل دامپزشکی و کارکنان با هدف استقرار امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی و تامین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تامین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی حول 2 محور حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و حفظ و ارتقا سطح بهداشت عمومی، به وظایف خود عمل می کند.
مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: طرح های بهداشتی زیادی در استان اجرا شده و دامپزشکی علاوه بر وظایفی ذاتی خود برای تضمین سلامت مواد خام دامی اقدامات گسترده ای را در حال اجرا دارد.
رسولی، راه اندازی و گسترش کشتارگاه های صنعتی دام و طیور، تعطیلی کشتارگاههای سنتی و راه اندازی سیستم پیش سرد در تمامی کشتارگاه های صنعتی استان، راه اندازی و گسترش کارگاه های بسته بندی موادخام دامی، ساماندهی بهداشتی اماکن و سیستم توزیع و عرضه مواد خام دامی، پیشگیری و کنترل موفق بیماری های نوپدید و بازپدید مانند آنفلوآنزا و CCHF، ایجاد و شناسنامه دار کردن بخش خصوصی، واگذاری کنترل موادخام دامی را از جمله اقدامات ذکر کرد.
وی گفت: در سال جاری تاکنون بیش از پنج میلیون و387 هزار نوبت سردام علیه انواع بیماریهای واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه کوبی شده اند که این بیماریها شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، هاری و PPR است.
مدیرکل دامپزشکی با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 15 هزار و 743 راس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی تعداد 31 هزار و 402 راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.
رسولی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 148هزار و 679 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاههای این استان ذبح و مورد نظارت شرعی وبهداشتی قرارگرفته اند که وزن تقریبی آنها بیش از 6 هزار و 865 تن است.
وی ادامه داد: بیش از 69 تن گوشت غیر بهداشتی از زنجیره مصرف استان همدان نیز ضبط و معدوم سازی شده است.
مدیرکل دامپزشکی همدان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون در پنج کشتارگاه صنعتی طیور حدود 10 میلیون و 511 هزار قطعه ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته که از این تعداد بیش از 73 هزار و 343 قطعه به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم سازی شده است.
رسولی گفت: بیش از 96 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، بسته بندی، عرضه و رستورانهای این استان انجام گرفته که حاصل این بازرسی ها ضبط و معدوم سازی 277 هزار و 630 کیلوگرم مواد خام دامی غیر قابل مصرف در سطح استان بوده که از چرخه مصرف خارج شده است.
وی از عموم مردم خواست: در صورت مشاهده تخلف بهداشتی در ارتباط با تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی مراتب را از طریق سامانه ارتباطی 1512 به بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی کنند.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.