توکل حیدری روز سه شنبه در آیین معارفه مدیرکل زندان های استان همدان بیان کرد: هر چند تخلف زندانیان برای مجموعه قضایی آشکار و رای صادر شده است اما مسئولان زندان ها بنا ندارند از آنها عقده گشایی کنند.
وی تاکید کرد: نباید امکانات در اختیار زندانیان قرار نداده یا با قهر و غضب با آنها برخورد کرد بلکه باید برای بازسازی شخصیتی زندانیان تلاش کرد.
رییس کل دادگستری استان همدان افزود: مسوولان زندان بدانند مجرم، کلاهبردار و زندانی امانتی در دست آنها هستند و متولیان زندان رسالت پیامبر گونه در قبال این افراد دارند.
حیدری گفت: آسیب های اجتماعی ناشی از زندانی شدن سرپرست خانواده برای همسر و فرزندان او بسیار سهمگین است و نباید نسبت به این موضوع غفلت کرد.
وی ادامه داد: پس از زندانی کردن متخلف باید به فکر اعضای خانواده، همسر و فرزندان آنها نیز بود و در کنار معیشت جامعه به فرهنگ اجتماع نیز توجه داشت.
رییس کل دادگستری استان همدان اضافه کرد: مسوولان زندان ها باید با استناد به آمار، میزان موفقیت فعالیت فرهنگی و قرآنی را رصد کرده و با انجام فعالیت های موثر و مراقبت بعد از خروج، از بازگشت دوباره آنها به زندان جلوگیری کنند.
حیدری تاکید کرد: میزان تخلف و بازگشت دوباره افراد به زندان باید به صورت مستمر توسط مسوولان دادگستری و قضات در قالب آمار و ارقام رصد شود.
وی با بیان اینکه 70 درصد افراد برای بار اول زندان را تجربه می کنند ادامه داد: شمار افرادی که برای بار دوم زندانی می شوند باید مدیریت شود.
رییس دادگستری استان همدان با بیان اینکه حدود 230 هزار زندانی در کشور وجود دارد گفت: یک زندانی به مثابه عضو صدمه دیده بدن انسان است که در این هنگام عضو مصدوم قطع نشده بلکه برای معالجه و بهبود آن، دیگر اعضای بدن تلاش می کنند.
حیدری با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب بر مدیریت و کاهش جمعیت زندان ها بسیار تاکید داشتند افزود: این اولویت باید توسط مسئولان قضایی به صورت مستمر پیگیری شود.
وی تصریح کرد: در بسیاری از پروند ها نیاز و الزامی به صدور حکم زندان برای مجرم نیست ولی برخی از قضات چنین حکم هایی را صادر کردند.
رییس کل دادگستری همدان اظهار داشت: زندان جای محکومان مالی، دیه، مهریه و افرادی که به خاطر ضعف فرهنگی خطاهای جزیی انجام دادند، نیست.
حیدری افزود: باید از مجازات های جایگزین حبس، انجام خدمات عمومی، جریمه نقدی برای تنبیه و تویخ این قبیل مجرمان استفاده کرد.
وی اضافه کرد: زندان محلی برای نگهداری مجرمان و متهمان سابقه دار که امنیت اجتماعی و اقتصادی جامعه را مخدوش می کنند بوده تا با حضور در این مکان اصلاح شوند.
رییس کل دادگستری همدان گفت: برخی مواقع با وجود کسب رضایت شاکی اما قاضی برای اینکه حقی تضییع نشود رای به زندانی شدن مجرم داده است در حالیکه می توان جزای نقدی برای او پیش بینی کرد.
حیدری تاکید کرد: ذهن مردم جامعه و قاضی به زندانی کردن مجرمان معطوف شده و آنها از این طریق دنبال نقره داغ کردن مجرمان هستند.
وی ادامه داد: زندانی کردن افراد به خواست و فرهنگ جامعه تبدیل شده است و این باعث شده اقصی ها مجازات زندان را در اولویت قرار دهند .
وی بیان کرد: روحانیون دنبال جمعیتی برای ارشاد و راهنمایی هستند به جای حضور در بین افراد متدین و اهل مسجد که از احکام دینی با خبر هستند بهتر است در جمع زندانیان سخنوری کنند.
وی از علما و اساتید اخلاق خواست در زندان به افراد نادم و پشیمان خدمت کنند تا با تربیت دینی و فرهنگی زندانیان آنها را به عنوان عضو موثر به جامعه بازگرداند.
در این آیین از خدمات 6 ساله حسن محمدیاری تقدیر به عمل آمده و پژمان پروین به عنوان مدیرکل جدید زندان های استان همدان منصوب شد.
پژمان پروین معاون سابق سلامت ، اصلاح و تربیت اداره کل زندان های همدان بود که از مهر ماه سال 95 به عنوان مدیرکل زندانهای استان خراسان شمالی معرفی شد.
حسن محمد یاری مدیرکل سابق زندان های همدان نیز به عنوان مدیرکل جدید زندان های استان آذربایجان شرقی منصوب شده است.
7526/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.