به گزارش ایرنا، سال گذشته خیران و ستاد دیه کشور با کمک‌های نقدی خود زمینه آزادی 10 هزار و 679 زندانی جرایم غیرعمد را فراهم کردند که از این تعداد 368 زندانی جرائم غیرعمد با 328 میلیارد ریال از زندان‌های آذربایجان شرقی آزاد شدند؛ از مجموع زندانیان آزاد شده 10349 نفر مرد و 330 نفر زن بودند.
زندانیان جرایم غیرعمد از جمله افرادی هستند که به علت ناتوانی در پرداخت دیه حوادث تصادفات رانندگی منجر به فوت یا جرح، ناتوانی در پرداخت مهریه و نفقه، چک های برگشتی غیرکلاهبرداری، حوادث کارگاهی، ناخواسته گرفتار میله های زندان شده اند و خانواده های آنها بدون سرپرست و درآمد شده اند؛ تلخی افتادن به زندان بر سر حوادث غیرمنتظره زمانی ددوچندان می شود که زندانی زن باشد.
هر چند آذربایجان شرقی در زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از طریق کمک های مالی خیران، در رتبه های نخست کشور است و در مدت سپری شده از سال جاری 210 زندانی جرایم غیرعمد با 310 میلیارد ریال به آغوش جامعه و خانواه باز گشته اند، اما هنوز نیز نزدیک به 600 زندانی از این نوع در زندان های استان چشم انتظار مشارکت های خیرخواهانه مردمی برای رهایی از پشت میله ها هستند.
خیر جوان تبریزی به خبرنگار ایرنا گفت: کمک و دستگیری از نیازمندان به مال برکت می دهد؛ برخی هستند که ناخواسته دچار مشکلاتی می شوند.
(ج.م) که نخواست نامش در خبر برده شود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این گرفتاری عامل ایجاد مشکلات و بحران های عاطفی و مالی در خانواده زندانی می شود؛ در این شرایط اگر خیران و نهادهایی مثل ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان وارد گود نشوند، به طور قطع مشکلات و آسیب های اجتماعی جدیدی ایجاد می شود که کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی ادامه داد: مردم، خیران، موسسات خیریه و نهادهای متولی باید همواره برای کمک به زندانیان جرایم غیرعمد حساس باشند تا ضمن بر طرف کردن مشکلات این افراد مستحق، مانع ایجاد مشکلات و آسیب های جدید اجتماعی شوند.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه امسال حدود 210 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد توسط خیران از زندان‌های استان آزاد شدند، گفت: کل مبلغ بدهی این زندانیان 310 میلیارد ریال بوده که 150 میلیارد ریال آن از راه دادخواست اعسار به تقسیط بوده است.
رسول تقی پور با بیان اینکه ستاد دیه متولی آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد است، اظهار داشت: اکنون حدود 575 نفر زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان وجود دارد که از این تعداد هشت نفر زن و 567 نفر مرد است و کل مبلغ بدهی این تعداد، 480 میلیارد ریال برآورد شده است.
وی افزود: زندانیان حوادث کارگاهی اعم از صنعتی و ساختمانی، حوادث شبه عمد، تصادفات رانندگی در مجموع 19 نفر، معادل سه درصد از زندانیان غیرعمد آذربایجان شرقی است.
تقی پور تعداد بدهکاران مالی در زندان‌های آذربایجان شرقی را 427 نفر اعلام کرد و گفت: 74 درصد از زندانیان جرایم غیرعمد شامل بدهکاران مالی است و بدهکاران مهریه نیز 111 نفرند که 19 درصد از مجموع زندانیان جرایم غیرعمد را تشکیل می دهند.
وی افزود: بدهکاران نفقه نیز 14 نفر، معادل 2 درصد از زندانیان جرایم غیرعمد آذربایجان شرقی اند.
مدیر ستاد دیه استان افزود: از ابتدای امسال حدود هفت نفر از زندانیان حوادث کارگاهی اعم از صنعتی و ساختمانی، شبه عمد و تصادفات و 128 نفر از بدهکاران مالی، 59 نفر از بدهکاران مهریه و 13 نفر از بدهکاران نفقه آزاد شده اند.
تقی پور با بیان اینکه خانواده‌های شهدا، پرچمدار آزادی زندانیان جرایم غیرعمد هستند، اظهار کرد: هیات‌های مذهبی استان نیز بخشی از هزینه احسان خود را صرف آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد کردند.
تقی پور به مشارکت گسترده مردم در شهر تبریز برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد اشاره کرد و گفت: گروه دانشجویی «نگاه خدا» نیز با تامین 30 میلیون ریال، توانستند زمینه آزادی یک نفر از زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم کنند.
وی گفت: از شهریور ماه سال 1394 تا سال 1396، 2 هزار و 50 نفر از تعداد زندانیان استان کاهش یافته است که بخش اعظم این تعداد مربوط به زندانیان جرایم غیرعمد است.
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز امدادرسانی به دیگران را جزو شعائر الهی دانست و با قدردانی از زحمات همه خیران استان، با بیان اینکه صدها نفر از زندانیان جرایم غیرعمد توسط ستاد دیه با یاری و حمایت مادی و معنوی خیران به آغوش خانواده‌های خود باز می‌گردند، گفت: استفاده از مجازات‌های جایگزین یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی است؛ استان ما سال گذشته در صدور احکام مجازات‌های جایگزین حبس، رتبه‌ اول کشوری را به دست آورد و امیدوارم این روند همچنان ادامه یابد.
حجت الاسلام حکمتعلی مظفری با بیان اینکه تشکیلات قضایی در خصوص زندانیان محکومیت مالی، غفلت نمی کند، افزود: به محض اینکه محکومان مالی وارد زندان می‌شوند، برای آن‌ها پرونده‌ حمایتی تشکیل و تحقیقاتی توسط ضابطین قوه قضایی و محققان ستاد دیه انجام می‌شود و کسانی که مستحق کمک هستند، درباره‌ آنها تصمیم گیری می‌شود.
حجت الاسلام مظفری افزود: اخیرا بخشنامه‌ای توسط رییس قوه‌ قضاییه صادر شد که راه گشای مشکلات ناشی از نوسانات موجود در بازار سکه و ارز شد؛ به طوری‌که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد بی شک زندانیان مهریه چندین برابر می‌شدند، زیرا قیمت سکه‌ای که در سال 1394 نزدیک یک میلیون بود، اکنون قیمتش چند برابر شده است.
به گزارش ایرنا، مهر ماه امسال به دنبال گرانی قیمت سکه و ناتوانی زندانیان مهریه در دادن درخواست تعدیل اقساط اعسار، رییس قوه قضاییه بخشنامه ای ابلاغ کرد تا به دادخواست تعدیل اقساط کسانی که مدعی هستند با افزایش قیمت سکه توان پرداخت قسط را ندارند، خارج از نوبت و به صورت فوق العاده رسیدگی شود و پرونده آنها تعیین تکلیف شود تا روانه زندان نشوند.
گزارش از: پیمان پاکزاد
3093/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.