به گزارش ایرنا، این روزها بسیاری از افراد برای خرید کالای مورد نیاز به جای حضور در بازار و صرف وقت و زمان به فضای مجازی مراجعه کرده و کالای مورد نیاز را تهیه می کنند.
حتی فروشندگان برای جلب مشتری نیز به استفاده از فضای مجازی روی آورده و اقدام به تبلیغ کالای خود با بهره گیری از شبکه های اجتماعی می کنند؛ به گونه ای که با ارسال یک کد از سوی مشتری به سامانه پیامکی پیش بینی شده، کالا را در درب منزل تحویل او می دهند.
استفاده از این گونه تبلیغ به روش های دیگر هم مرسوم است به گونه ای که افراد کالای خود را سایت هایی نظیر حراج آنلاین، دیوار و شیپور قرار می دهند و متقاضی با مراجعه به این سایت ها و انتخاب کالای مورد نظر با فروشنده ارتباط تلفنی برقرار کرده و جنس مورد نیاز را خریداری می کند.
اما این شیوه از مبادله با وجود مزیت ها، آسیب هایی را نیز به همراه داشته تا جایی که منجر به تشکیل صدها پرونده کلاهبرداری شده است.
افراد کلاهبردار با استفاده از شیوه و روش های مختلف از جمله درج آگهی دروغین و عرضه آن با قیمت باور نکردنی طعمه های خود را به دام می اندازند.
واکاوی پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا موید استفاده از شیوه و شگردهای مختلف برای سرکیسه کردن شهروندان در فضای مجازی است.
در حوزه خرید های آنلاین متقاضیان کالا با چند نوع تهدید مواجه هستند که مهمترین آنها تحویل گرفتن کالاهای دست دوم، بی کیفیت، قاچاق و سرقتی است.

**تحویل اجناس بی کیفیت و دست دوم
بخشی از پرونده های قضایی مربوط به معامله هایی است که در نهایت به تحویل اجناس بی کیفیت و دست دوم منجر شده و سوال این است که چگونه به جنسی که مالک، اصالت و کیفیت آن مشخص نیست و فقط تصویری از آن را در فضای مجازی می بینیم، می توان اطمینان کرده و پیش از دیدن اصل کالا، وجه آن را واریز کرد؟
در این ارتباط به طور حتم بهترین شیوه برای گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران پرداخت و واریز نکردن هیچ گونه وجهی تا زمان تحویل و رصد کیفیت کالا است.
با این رویکرد افراد پس از دریافت کالای مورد نیاز و رویت آن، کسب اطمینان از اصالت کالا، نو بودن و قاچاق نبودن آن نسبت به پرداخت وجه نقد اقدام کند.
چراکه کلاهبرداران اموال کهنه، دست دوم و بی کیفیت را با استفاده از شبکه های اجتماعی از جمله حراج آنلاین به فروش می رسانند و در مواردی هر چند خریدار با مراجعه به سایت و روئیت مشخصات درج شده جنسی را انتخاب و خریدای می کند اما این کالا با کالایی که به در خانه مشتری ارسال می شود متفاوت است.

**فروش اموال سرقتی
سایت های مجازی همچنین فضایی برای عرضه اموال سرقتی شده و سارق بدون هراس از مواجهه با مالباخته در خیابان و بازار ، براحتی از این فضا برای عرضه کالاهای سرقتی استفاده می کنند.
عرضه دوچرخه، سرویس طلا و اثاثیه منزل با قیمت های باور نکردنی، مردم را به خرید این کالاها جلب می کند غافل از اینکه این اموال سرفتی هستند.
به همین دلیل است که یکی از توصیه های پلیس به مالباختگان، رصد سایت های فروش اینترنتی همچون حراج آنلاین، شیپور و دیوار برای شناسایی سارق یا سارقان و به دام انداختن آنان است.
در همین ارتباط بر اساس اطلاعات پلیس، در مواردی افراد مالباخته با رصد فضای مجازی و مشاهده کالای خود در این فضا، زمینه دستگیری متهم یا متهمان را فراهم کرده اند.

**شایع ترین سرقت
شایع ترین تخلف در فضای مجازی اعلام شماره حساب برای پرداخت ودیعه اجناسی است که اصلا وجود خارجی ندارد و متخلف یا متخلفان برای دستیابی به هدف و جذب مشتری اقدام به استفاده از روش هایی نظیر ارزان فروشی می کنند تا مشتری را مجاب به واریز ودیعه کنند.
اوایل هفته جاری جوانی که به تازگی عقد کرده و خرید تلویزیون را خانواده عروس بر عهده وی گذاشته اند، برای تهیه این کالا سری به سایت های مجازی زد و متوجه فروش یک دستگاه تلویزیون ال سی دی با یک چهارم قیمت می شود.
رقم وسوسه انگیز این تلویزیون این جوان را مجاب به تماس فوری با صاحب کالا برای به دست آوردن این وسیله می کند. اما پس از تماس، صاحب کالا عنوان می کند که چند تن دیگر خواستار خرید این ال سی دی هستند و اگر وجهی به شماره حساب یاد شده واریز نشود این وسیله به فرد دیگر واگذار می شود.
در اصل فرد کلاهبردار با این شیوه مخاطبان خود را متوجه این موضوع می کند که در صورت تاخیر در پرداخت بیعانه، فرصت خرید جنسی به این ارزانی را از دست می دهند.
این جوان زیرک رقمی بیش از مبلغ یاد شده به فروشنده پیشنهاد و خرید خود را منوط به رویت کالا و سپس پرداخت پول می کند و فرد کلاهبردار که فرصتی برای تصمیم گیری در این زمینه مطالبه کرده بود، در اولین فرصت شماره تماس خریدار را به واسطه اینکه آبی از او گرم نمی شود، در لیست سیاه قرار داد.
البته وقتی با شماره دیگری به این فرد تماس برقرار شد وی به شیوه نخست به تعریف و تمجید از کیفیت و قیمت کالای خود پرداخته و تنها روش دستیابی به این کالا را واریز بیعانه به علت فراوانی مشتری بیان می کند.
این فرد از روشی متخلفانه و جدید دیگری نیز برای دستیابی به هدف اش بهره گرفته بود و آن اینکه ابتدا دوست وی گوشی تلفن را پاسخ داده و به مشتری عنوان می کند که «فروشنده اصلی در حال اقامه نماز است و دقایقی بعد تماس بگیرید».
در این هنگام بلافاصله این فرد که به ظاهر منشی فروشنده است از اتمام نماز خبرداده و گوشی تلفن را پیش از قطع شدن در اختیار او قرار می دهد و این روش در هر نوبت تماس تکرار می شود.

**جالب ترین پرونده
در بین پرونده های تشکیل شده می توان به روش ها و شیوه های نوین کلاهبرداری نیز دست یافت که در نوع خود کم سابقه است.
برای نمونه فردی در یکی از استان های جنوبی اقدام به عکس برداری از خودروی شاسی بلند یک فرد معتمد و سرشناس که داخل کوچه پارک شده، کرده بود.
این متخلف تصویر این خودرو را به همراه نام و آدرس این فرد سرشناس در یکی از سایت های مجازی قرار داده و برای دستیابی به هدف حدود 30 درصد قیمت واقعی این خودرو را پیشنهاد می دهد.
این کلاهبردار شماره تماس خود را در سایت قرار داده و خرید خودرو را منوط به پرداخت بخشی از کل مبلغ خودرو به عنوان بیعانه منوط می کند.
برخی افراد که بیشتر آنها دارندگان نمایشگاه خودرو در همدان هستند با دیدن این رقم شگفت انگیز از هول حلیم داخل دیگ افتاده و پول را واریز می کنند.
برخی هم از روی زیرکی برای کسب اطمینان از وجود چنین خودرویی و قرار نگرفتن در دام کلاهبرداران ابتدا به هم صنفان خود در استان محل فروش وسیله نقلیه تماس برقرار کرده و نام و عنوان این شخص و داشتن خودرو با مشخصات یاد شده در سایت را جویا می شوند.
همکاران آنها که این فرد سرشناس و نوع خودرو وی را می شناسند وجود چنین فرد و خودرویی را تایید می کنند غافل از اینکه مالک خودرو از فروش وسیله نقلیه اش خبردار نیست.

** فروش خودروی چپی
از دیگر شیوه های متخلفانه که منجر به شکایت و به دام انداختن متخلف شد فروش خودروی چپی به اسم سالم به خریداران است.
در این شیوه فرد کلاهبردار خودرویی را در فضای مجازی با قیمت ارزان برای فروش تبلیغ کرده و پس از کسب مشتری با او ارتباط برقرار می کند.
فروشنده ابتدا خودروی تبلیغی در سایت را به مشتری نشان داده و او اقدام به دور زدن با این وسیله نقلیه و تست آن می کند.
پس از پسند مشتری و نهایی شدن انجام معامله، فرد کلاهبردار چند دقیقه ای را از خریدار مهلت گرفته تا امانتی را به دست فردی که در مکانتی منتظرش است برساند.
در این چند دقیقه اندک، فروشنده قلابی اقدام به تعویض خودروی اصلی با یک خودروی چپی همشکل و همرنگ کرده سپس با مراجعه به بنگاه اقدام به فروش آن می کند.
پس از مدتی خریدار متوجه موضوع شده اما فروشنده عنوان می کند که این خودرو را در سایت قرار داده و خریدار این وسیله نقلیه را سوار و آزمایش کرده است.
این شیوه کلاهبرداری به تازگی چند نوبت در همدان صورت گرفت و در آخرین پرونده فرد کلاهبردار یک دستگاه سواری ال 90 را 460 میلیون ریال به فروش رساند که پس از آن مشخص شد خودرو تعویض شده و 260 میلیون ریال بیشتر ارزش ندارد.

** فریب شماره حساب و تلفن را نخورید
برخی بر این باورند که وقتی فردی با یک شماره تلفن ثابت، تلفن همراه با مشتری تماس برقرار کرده و شماره حسابی را در اختیار مشتری قرار داده، در صورت تقلبی و مستعمل بودن کالا می توان با استفاده از شماره حساب و شماره تلفن کلاهبردار را شناسایی کرد.
این در حالیست که کلاهبرداران همواره از روش های پیچیده و نو برای اینکه رد پایی از خود برجا نگذارند استفاده می کنند.
بر اساس برخی آمارها، هم اینک حدود 400 میلیون کارت بانکی دست شهروندان ایرانی است که برخی از آنها در دست افراد سودجو، نیازمند و شاید معتاد باشد و این خود فرصتی برای کلاهبردای فراهم می کند.
بر اساس اطلاعات برخی پرونده ها، کلاهبرداران با پرداخت هزینه ای به یک معتاد یا فرد نیازمند کارت بانکی آنها را دریافت کرده و شماره حساب آنها را برای واریز پول در اختیار مشتری قرار می دهد.
برخی افراد نیز اقدام به فروش کارت بانکی خود می کنند غافل از اینکه کلاهبرداران منتظر چنین فرصتی برای سوء استفاده از کارت بانکی و شماره حساب آنها هستند.
همچنین در زمینه تلفن ثابت نیز می توان بیان کرد که افراد سودجو برای نیل به هدف خود با هویت جعلی اقدام به اجاره محل مسکونی و مکانی کرده و با بهره گیری از شماره تلفنی که به نام آنها ثبت نشده، کلاهبرداری می کنند.
با توجه به مزیت های فروشگاه های آنلاین، بروز تخلف های یاد شده در این گزارش متحمل است بنابراین برای پیشگیری از بروز هر گونه کلابرداری و به سرقت رفتن دارایی و اموال بهتر است تا پیش از رویت نکردن کالا هیچ هزینه ای پرداخت نشود.
گزارش: علیرضا جهانگیری
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.