به گزارش ایرنا، علی فعله گری شامگاه یکشنبه در نخستین جشنواره کُرسی نشینی در بنای تاریخی حمام قلعه همدان اظهار داشت: از این تعداد 26 بنای واگذار شده در حال بهره برداری است و مابقی آثار نیز ظرف دو سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی اضافه کرد: افزون بر این 155 بنای تاریخی دیگر توسط مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای واگذاری به بخش خصوصی معرفی شده است.
فعله گری گفت: صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی حلقه وصل بین بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و با آسان سازی و شتاب دهی به فرآیند باز زنده سازی و دمیدن روح زندگی در آثار تاریخی مرده، گام های جدی به سمت ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی کشور برداشته است.
وی از تخریب آثار تاریخی به عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور یاد کرد و گفت: این مشکلی است که سال ها گریبانگیر آثار تاریخی شده بود و با راه اندازی و فعالیت صندوق احیا و حمایت از بخش خصوصی مرتفع شد.
فعله گری از مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها خواست سرمایه گذاران با صلاحیت را برای واگذاری ابنیه معرفی کرده و سرمایه گذاران بومی را در اولویت قرار دهند.
وی گفت: در راستای معرفی این بناهای تاریخی به گردشگران جشنواره های سنتی در سطح کشور تدارک دیده شده و در نیمه نخست امسال 10 جشنواره برگزار شد.
فعله گری با بیان اینکه این جشنواره ها به صورت تقویم سالیانه منتشر می شود، افزود: جشنواره کرسی نشینی در حمام قلعه همدان یکی از این جشنواره هاست که با استقبال خوب مردم روبرو شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، حمام حاجی و حمام قلعه دو اثر تاریخی همدان است که به بخش خصوصی واگذار شده و آثاری همچون کاروانسرای فرسفج، خانه اقتداری در تویسرکان، کاروانسرای تاج آباد در روستای آبرومند، حمام ارامنه، آب انبار و حمام صفوی در اسدآباد، حمام ایمانی در ملایر، حمام پای قلعه و گلشن در نهاوند قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.
در حدود 32 هزار اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که 13 هزار آن بنای تاریخی است.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.