در این مطلب که به قلم «سمیرا گمار» منتشر شده، آمده است: برف که می‌بارد مردم به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای به قدم زدن در جاهای خلوت و بی‌صدا روی می‌آورند، برخی به‌عکس گرفتن از خود با ژست‌های مختلف می‌پردازند، بعضی‌ها هم با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های گرم به تماشای مناظر از پشت پنجره علاقه نشان می‌دهند اما عده‌ای نیز با یک تیوب ناقابل بی‌توجه ‌به همه‌چیز و همه‌کس برای تخلیه هیجانات خود به دل ارتفاعاتی می‌زنند که با برف به ‌طور نسبی پوشیده شده‌ است.
روزهای زمستانی و برفی همدان به واسطه تیوب‌هایی که وزن سنگین و قیمت بالایی نداشته و البته مناطق شیب‌داری که بدون هیچ هزینه‌ای به لطف نزولات آسمانی ساخته می‌شوند به روزهای پرمخاطره‌ای تبدیل می‌شود که خانواده‌ها را بیش از همه نگران می‌کند.
هفته گذشته که لطف خدا شامل حال همدانی‌ها شده و بارش برف این شهر را سفیدپوش کرد هنگام عبور از برخی خیابان‌ها و معابر با ماشین‌هایی مواجه می‌شدم که تیوبی روی ماشین خود بسته و مهیای تفریح مهیج، کم‌هزینه و خطرناک تیوب‌سواری بودند.
البته دیدن این صحنه‌ها از اتفاقات نادر نبوده و ارتفاعات همدان هرساله در فصل زمستان میعادگاه جوانان و حتی میان‌سالانی می‌شود که برای پر کردن اوقات فراغت خود در این دامنه‌ها باجان خود بازی می‌کنند. مکان‌هایی که به کانون حوادث بدل شده و به واسطه تفریحی که در عین جذابیت به اذعان خود تیوب‌‌سواران تفریح پرخطری است، متاسفانه اتفاقاتی چون شکستگی و حتی گاهی مرگ این افراد را رقم می‌زند.
برای اینکه خبردار شویم مسئولان چه برنامه‌ای برای ایمن و تسهیل کردن این تفریح قدیمی همدانی‌ها در روزهای برفی دارند به اکثر مسئولانی که فکر می‌کردیم اندک ارتباطی با موضوع دارند گفت و گو کردیم اما هیچ یک برنامه‌ای نداشته و برخی نیز لازم نمی‌دیدند اقدامی انجام دهند.
به هر صورت؛ برای بررسی این موضوع دستمان به‌جایی نرسید و گویا ارگان‌ها و دستگاه‌های متولی اعم از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، اداره کل ورزش و جوانان و... راهی برای هدفمند و امن کردن این ورزش ندارند. در ادامه گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با عباس اولیا‌سمیع مسئول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان را که هر ساله با بارش برف شاهد حوادثی برای تیوب‌سواران بوده را در این‌باره خواهید خواند:
مسئول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان گفت: تیوب‌سواری مساله مبتلا به مکان‌هایی است که با بارش برف مواجه‌ هستند و همان‌قدر که لذت‌بخش است در صورت بروز مانع در مسیر شیب‌دار می‌تواند حادثه‌ساز و خطرآفرین باشد.
عباس اولیا سمیع بابیان اینکه تیوب به جهت اینکه بدون چرخ، زنجیر چرخ و فرمان است در صورت بروز مانع، خطرآفرین خواهد بود، افزود: برخورد گوشت، پوست‌ و استخوان با یک جسم سخت در مسیر شیب‌دار منجر به حادثه از شکستگی و آسیب‌های سطحی تا مرگ خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه لذت بردن از برف و طبیعت با آسیب‌رساندن به خود متفاوت است، گفت: دامنه آسیب‌های ناشی از تیوب‌سواری می‌تواند از شکستگی بندانگشت و ساعد تا قطع نخاع را در برگیرد، کما اینکه گاهی شدت ضربه آن‌قدر شدید است که منجر به مرگ افراد می‌شود.
تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه توصیه ما پرهیز مطلق از این کار توسط همشهریان است، گفت: گاهی در خلال این تفریح مهیج با شیب تند، هیجان لحظه‌ای و عدم تعادل یک وسیله غیرقابل کنترل، نتایج زیان‌باری را شاهد خواهیم بود، کما اینکه در سال‌های گذشته نیز برخی از شهروندان ما به دلیل بی‌احتیاطی دچار آسیب‌های جدی شده‌اند.
اولیا سمیع تاکید کرد: گاهی این ورزش مفرح در شیب ملایم و قابل‌کنترل صورت می‌گیرد که می‌توان برای آن استانداردهایی در نظر گرفت اما در ارتفاعات بدون زیرساخت قطعاً تبعات زیان‌باری به همراه خواهد داشت.
وی در پایان به نقش رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به مردم اشاره کرد و افزود: رسانه متولی اصلی اطلاع‌رسانی است، ضمن اینکه دستگاه‌های متولی نظیر اداره کل ورزش و جوانان، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان و شهرداری نیز می‌توانند در این زمینه تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی کنند، ضمن اینکه علاقه مندان هم می‌توانند در پیست اسکی با تجهیزات لازم از این ورزش بهره‌مند شوند.
در خاتمه باید گفت؛ در جامعه‌ای که متولیان امر برای ‌سلامتی افراد اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، آیا بهتر نیست ارگان‌های مختلف ازجمله شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان به صورت جدی به این موضوع پرداخته و حداقل با نصب تابلوهای هشداردهنده در مناطق مرتفع و شیب‌دار، جوانان را از خطرات این تفریح عجیب باخبر سازد؟ جدا از فرهنگ‌سازی میان خانواده‌ها و اینکه والدین خود در خط مقدم جلوگیری از ایجاد حادثه‌های خطرناک این تفریح هستند آیا بهتر نیست مانند طرح‌هایی چون پلمب سفره‌خانه‌ها که در راستای اهمیت دادن به‌سلامت جسمانی افراد اجرایی می‌شود تیوب‌سواری هم در مناطق خطرناک و شیب‌های تند منع شود؟
تیوب سواری ورزشی زمستانی نیست، اما مهیج و خوش‌گذران بوده و نوجوانان، جوانان و حتی میانسالان را به‌سوی خود می‌کشاند. با تمام این شیرینی اما سرخوردن از ارتفاع بلند با شیب بسیار تند بر روی وسیله‌ای که هیچ‌گونه استانداردی ندارد و هرلحظه امکان سرنگون شدن آن و یا برخورد با مانع‌های اطراف کوه و دشت وجود دارد و احتمال آسیب رسیدن به افراد سوار آن می‌رود، اگر بازی باجان و سلامت فرد نیست چه می‌تواند باشد؟
به‌هرحال تیوب‌سواری با جان افراد سروکار دارد و بر کسی پوشیده نیست که این تفریح در صدر تفریحات نه‌چندان سالم و خطرناک همدانی‌ها قرار دارد. امیدواریم علاوه بر اینکه مردم ما امسال بیش از هرزمانی به این مساله توجه کرده و بیشتر به خطرات آن دقت می‌کنند، مسئولان نیز به جای منع افراد از این فضا تمهیدات جدی بیاندیشند و با در نظر گرفتن فضاهای مناسب این تفریح جذاب و خطرناک را کنترل کنند.
سرسره بازی با تیوپ هرچند نشاط‌ آور و مفرح است اما در اصل نیازمند لاین، تیوپ مناسب و شیب ملایم است تا میزان خطرات ناشی از آن از جمله شکستگی دست و پا به حداقل برسد.
متأسفانه هرساله این تفریح به ‌ظاهر شاد و مفرح، باعث آسیب رسیدن به افراد زیادی شده و گاهی حتی منجر به مرگ و یا آسیب شدید به نخاع و یا قسمتی از بدن فرد شده که او را برای همیشه زمین‌گیر کرده است. با این تفاسیر مردم نیز باید بیش‌ازپیش از انجام این تفریح و بازی پرخطر خودداری کنند چراکه تیوب‌سواری نمی‌تواند سرگرمی و تفریح مناسبی برای گذراندن ساعات خوش و شادی در کنار دوستان و خانواده باشد و شهروندان نباید نقاط شیب‌دار و ارتفاعات را برای انجام این بازی انتخاب کنند چراکه هیچ نظارتی بر آن نبوده و سلامت و جان آن‌ها را تهدید می‌کند.
تیوب سواری از ما خیلی دور نیست و با توجه به فصلی که در آن هستیم نزدیکی آن بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود، اداره‌ کل هواشناسی برای امروز و فردا بارش برف را پیش‌بینی کرده و به طور قطع تیوب‌ سواران بی توجه به جان خود به دل خطر خواهند زد، پس بهتر است به‌جای نادیده‌انگاری این مساله و انداختن توپ در زمین یکدیگر اقدام و عمل کنیم!
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.