به گزارش ایرنا دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری در این آیین گفت: امسال نظام سهمیه بندی دستگاه های پژوهشی برداشته شد و پژوهش ها در 6 شاخه مهندسی، پزشکی، کشاورزی، هنر و معماری، علوم تجربی و علوم انسانی با امتیازدهی و رتبه بندی بررسی شد.
غلامحسین مجذوبی ادامه داد: در بررسی های صورت گرفته 25 تن از دانشگاه ها، 15 تن از فناوران برتر و پنج تن از دستگاه های اجرایی به عنوان پژوهشگر برتر شناسایی شدند و مورد تقدر قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه تولیدات علمی کشور رو به رشد است عنوان کرد: از سال 2005 میلادی با هشت هزار مقاله شروع کردیم و حالا با 56 هزار پرونده در رتبه 15جهان هستیم.
مجذوبی ادامه داد: در حال حاضر در ارایه مقالات علمی رتبه نخست کشورهای اسلامی و بعد از هندوستان رتبه دوم کشورهای غیر متعهد را داریم.
دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری گفت: اکنون استان همدان 10 نویسنده پرکار و فعال در ارایه مقالات علمی دارد که پروفسور زلفی گل با بیش از 500 مقاله در رتبه نخست برترین پژوهشگران استان قرار دارد.
وی ادامه داد: سهم همدان از تولیدات مقالات علمی کشور 2.3 درصد است که بالای متوسط کشوری محسوب می شود.
مجذوبی افزود: از 40 مقاله تولیدی در دستگاه های پژوهشی استان در سال 2 هزار میلادی به یک هزار و 570 مقاله تا سال 2017 رسیده ایم.
وی با اشاره به اینکه در 18 سال گذشته پژوهشگران استان همدان هشت هزار و 891 مقاله تولید کرده اند افزود: یک هزار و 500 استاد و حدود 40 هزار دانشجو در همدان فعالیت آموزشی می کنند که 25 درصد از دانشجویان در تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند.
دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری گفت: بیشترین دانشجو همدان در دانشگاه بوعلی سینا و بعد آن دانشگاه آزاد تحصیل می کنند.
وی با اشاره به اینکه در رشته شیمی دانشگاه بوعی سینا در رتبه بالایی در دنیا قرار دارد اضافه کرد: در حوزه فنی مهندسی 31 درصد از تحقیقات ایرانی مجلات جهانی متعلق به دانشگاه بوعلی سینا است.
مجذوبی با اشاره به اینکه 409 آزمایشگاه در استان وجود دارد افزود: دانشگاه بوعلی سینا از بین 81 دانشگاه رتبه 10 کشور را در اختیار دارد.
وی تاکید کرد: اعتبارات مالی پژوهشی استان بسیار اندک است و برای انجام پژوهش های برتر باید این اعتبارات افزایش یابد.
در پایان این آیین از 40 پژوهشگر استان که در سال گذشته مقالات ارزشمندی در ISI ارایه دادند تقدیر شد.
طبق آمارهای منتشر شده از سال 2 هزار میلادی تاکنون نزدیک به هشت هزار و 800 مقاله توسط پژوهشگران استان در ISI ارایه شده است.
9904/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.