کارشناسان معتقدند شایع ترین علامت بیماری دیابت، بی علامتی است چراکه این نوع بیماری تنها در صورت انجام آزمایش مشخص می شود.
برخی خانواده تا زمان بروز علائم بیماری متوجه مبتلا بودن به دیابت نوع 2 نمی شوند بنابراین با تاخیر برای درمان آن مراجعه می کنند.
سال 92 پس از بررسی وضعیت جسمی 300 هزار تن از جمعیت روستایی کشور مشخص شد که 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود بی خبر هستند.

** شیرین تلخ
شاخص ترین نشانه های دیابت قند خون بالا است و اگر میزان نرمال قند خون برای فرد ناشتا را 70 تا 99 میلیگرم بر دسی لیتر در نظر بگیریم افرادی با قند خون بین 100 تا 125 به دیابت نوع سه و 125 میلیگرم بر دسی لیتر به بالا به دیابت مبتلا هستند.
البته دیابت تنها قند بالا نیست بلکه بالا بودن فشار خون و کلسترول و چربی بالا نیز از شاخصه های ابتلا به دیابت به شمار می رود و اهمیت و ضرورت کنترل چربی و کلسترول بیش از قند است.
رییس انجمن دیابت همدان در این باره به ایرنا گفت: اگر نسبت به انجام آزمایش برای تشخیص بیماری و درمان به موقع اقدام شود به هیچ فرد بیمار به مرحله مواجهه با عوارض دیابت دست و پنجه نرم نمی کند.
حسین معین توکلی افزود: افرادی حتی اگر قند خود را به خوبی کنترل کنند اما مصرف سیگار، چربی و فشار خون را کنترل نکنند باز هم در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.
وی تاکید کرد: فرایند درمان چربی خون در دیابت، مادام العمر است و با پایین آمدن چربی خون نباید درمان را قطع کرد بلکه چربی را پایین آورده و آن را حفظ کرد.
رئیس انجمن دیابت همدان اظهار داشت: برخی برای درمان فشار خون عنوان می کنند از الان شروع کنم؟ سپس از 60 سالگی برای درمان فشار خون اقدام می کنند.

** باورهای غلط سد درمان دیابت
معین توکلی با ذکر اهمیت تزریق انسولین اظهار داشت: انسولین همه کاره دیابت است و در صورتی که بدن فرد نتواند انسولین مورد نیاز بدن را تولید کند راهی جز تزریق آن نیست.
وی اظهار داشت: برخی بیماران با تجویز دوستان و بستگان تزریق انسولین را قطع کرده و به سمت داروهای گیاهی رو آورده و با تداوم این کار دچار کُمای دیابتی می شوند.
رئیس انجمن دیابت همدان اظهار داشت: باورهای نگران کننده نسبت به دیابت به روند درمان و شیوع این بیماری آسیب زده است که نمونه آن ترس از تزریق انسولین است.
معین توکلی توضیح داد: عده ای بر این باورند که انسولین نوعی ماده مخدر است در حالیکه انسولین برای فرد دیابتی همانند آب برای فرد تشنه است.
وی ادامه داد: برخی پس از تزریق انسولین دچار عوارضی می شوند و آن را به پای تزریق این ماده می گذارند در حالیکه این برداشت نادرست است.
رئیس انجمن دیابت همدان توضیح داد: با پیشرفت دیابت نوع 2 احتمال بروز هر نوع عوارضی وجود دارد و این تقصیر تزریق انسولین نیست بلکه تاخیر در درمان است.
معین توکلی افزود: فرد بیمار با 6 سال تاخیر نسبت به تزریق انسولین اقدام کرده و موقع شروع تزریق نیز عوارضی پدیدار می شود و آن را به انسولین ربط می دهد.

** بانوان پیشتاز در دیابت
رئیس انجمن دیابت همدان گفت: نخستین گام برای درمان دیابت نوع 2 اصلاح شیوه زندگی است از جمله ورزش، تغییر سبک غذا، افزایش تحرک و رعایت رژیم غذایی توصیه می شود.
معین توکلی اضافه کرد: بالا بودن کم تحرکی به ویژه در بانوان موجب افزایش ابتلای آنان به دیابت شده است در حالیکه باید به ورزش توجه بیشتری شود.
وی اظهار داشت: بیماران دیابتی در فصل انگور و خربزه با مشکلات بیشتری مواجه می شوند چراکه با خوردن چند حبه انگور قند خون آنها تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.
رئیس انجمن دیابت همدان توصیه کرد: فرد دیابتی هر سه تا چهار ماه یک نوبت باید آزمایش قند بدهد تا برای بررسی میزان قند خون یک فرد به میانگین سه ماهه وضعیت بدن وی دست یافت.
معین توکلی با بیان اینکه نمی توان با یک آزمایش در یک روز قند خون فرد را به خوبی حدس زد گفت: برای بدست آوردن معدل قند، یک جدول قند طراحی و جواب آزمایش را روزانه در آن یادداشت کرده و موقع مراجعه به پزشک آن را ارایه دهیم.

** کاهش سن دیابت
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: سن مبتلایان به دیابت رو به کاهش است و دیابت نوع یک رو به گسترش است.
سعید بشیریان افزود: 25 درصد مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند که این ناآگاهی موجب تشخیص دیررس و تاخیر در اقدامات درمانی و کنترل بیماری و بروز عوارض آن شده است.
وی با عنوان اینکه دیابت بار مالی زیادی به خانواده ها تحمیل می کند گفت: دیابت مهمترین علت بیماری قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، بروز سکته و قطع عضو است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: جدی گرفتن هشدارهای پزشک در کنار پذیرفتن بیماری، تلاش برای تغییر سبک زندگی و اصلاح تغذیه، در مدیریت و کنترل بیماری بسیار موثر است.
بشیریان اظهار داشت: مبتلا بودن حتی یک عضو خانواده به دیابت به ویژه والدین، موجب کاهش کیفیت زندگی شده و بر روی خانواده و فرد تاثیر منفی می گذارد.

** عادت ندادن کودکان به خوردن شیرینی
وی پیشگیری را نخستین گام برای جلوگیری از بروز عامل خطر دانست و افزود: پیش از شکل گرفتن رفتار کودک باید نسبت به عادات غذایی کودک از جمله عادت ندادن فرزند به خوردن شیرینی اقدام کرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کم تحرکی و فعالیت فیزیکی اندک از دیگر علل بروز این بیماری است در حالیکه ساعت و مدت زمان پیش بینی شده برای ورزش در مدارس اندک بوده و حتی از این زمان هم برای جبران دیگر درس ها استفاده می شود.
بشیریان اضافه کرد: باید تحرک و فعالیت های فیزیکی را افزایش داد و برای این کار از پیش دبستانی شروع کرد تا سبک زندگی صحیح از شروع اول زندگی نهادینه شود.
وی تاکید کرد: کم تحرکی در کنار تغییر ذائقه افراد و گسترش استفاده از فست فود و مواد چرب و شیرین باعث شده دیابت و سرطان در جامعه گسترش یابد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: باید برخی مواد غذایی در لیست ممنوعیت تبلیغات صدا و سیما قرار گیرد و به جای درآمد زایی از محل تبلیغ به سلامت جامعه اهمیت داده شود.
بشیریان گفت: همدان مرکز تحقیقات دیابت ندارد در حالیکه وجود این مرکز و انجام تحقیقات علمی می تواند زمینه پیشگیری و درمان را فراهم کند.

**همدان صاحب مرکز دیابت شد
درمانگاه تخصصی دیابت در کلینیک تخصصی و فوق تخصصی خضریان راه اندازی شد که دارای بخش هایی نظیر درمانگاه چشم، قلب، نورولوژی، جراحی، پانسمان زخم پای دیابتی، لارو درمانی، آزمایشگاه و داروخانه است.
مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان در این باره گفت: روند فزاینده شیوع دیابت و عوارض کشنده و ناتوان کننده آن، ضرورت توجه و برنامه ریزی و مداخلات لازم برای کنترل بیماری دیابت را بیش از پیش نمایان کرده است.
ناهید کوثری افزود: در راستای برنامه ریزی های کلان برای ارتقای سلامت جامعه و پایبندی به اسناد بالا دستی نظیر سند ملی پیشگیری وکنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط و چارچوب ملی ارایه خدمت در بیماری دیابت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر ایجاد زمینه لازم دستیابی به اهداف بیان شده در حوزه دیابت در دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور تاکید کرد.
وی بیان کرد: بنابراین تفاهم نامه ای با هدف ارایه مدل تاسیس، تجهیز و راه اندازی درمانگاه های تخصصی دیابت برای ارایه خدمات استاندارد و بر اساس «گاید لاین» کشور در بین معاونت آموزشی، درمان و معاونت بهداشت این وزارتخانه، منعقد شد.
مدیرعامل انجمن دیابت استان همدان گفت: در این استان هشت مرکز دیابت در بیمارستان های بعثت، ولیعصر(عج) رزن، ولیعصر(عج) تویسرکان، امام رضا(ع) کبودراهنگ، امام حسن مجتبی(ع) فامنین، امام حسین(ع) ملایر، آیت الله بهاری و کلینیک امام خمینی (ره) نهاوند فعال است.

** دیابت پایان زندگی نیست
برخی بر این باورند با مبتلا شدن به دیابت زندگی به پایان خط می رسد و ناامیدانه زندگی را دنبال می کنند در حالیکه با نگاهی به کارنامه درخشان و پرافتخار برخی از افراد شاخص و برجسته خلاف این ادعا ثابت می شود.
بر اساس آنچه در رسانه ها منتشر شده در بین بازیکنان معروف اروپایی «ناچو فرناندز» فوتبالیست توانمند و برجسته تیم ملی اسپانیا دیابت نوع یک دارد و انسولین تزریق می کند.
«مایکل فلپس» شناگر پرافتخارتر و قهرمان تاریخ بازی‌های المپیک نیز با دیابت نوع یک دست و پنجه نرم کرده و و برای درمان انسولین تزریق می کند.
بنابراین افراد دیابتی نباید منزوی شده و خود را از کار، فعالیت و ورزش و دیگر فعالیت ها محروم کنند بلکه می توانند همانند افراد یاد شده به یک قهرمان ملی و بین المللی تبدیل شوند.
با کنترل به موقع قند خون، رعایت مسایل بهداشتی و انجام تحرک و فعالیت می توان سد دیابت را شکسته و بر این بیماریی فائق آمد.
2087/7526
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.