دکتر راضی ناصری فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس نتایج این گزارش که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است، استان های کشور از نظر شیوع سرطان معده به چهار دسته بسیار بالا، بالا، متوسط و پائین تقسیم بندی شده اند که ایلام در مرتبه شیوع بالا قرار دارد.
وی با بیان اینکه سرطان معده شایع ترین نوع سرطان در بین مردان و یکی از سرطان های شایع در بین زنان ایلامی است، یادآور شد: این استان با بروز بین 20 تا 30 مورد سرطان معده در هر 100 هزار نفر جزو استان های با شیوع بالا در کشور است.
وی تاکید کرد: علت شناسی شیوع بالای سرطان معده نیاز به تحقیقات پیشرفته و گسترده ای دارد و دلایل قطعی برای آن نمی توان ذکر کرد اما به احتمال زیاد مصرف بالای گوشت قرمز و چای داغ در این استان در ابتلا به سرطان معده تاثیرگذار است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: جنسیت مذکر، سن بالای 50 سال، رژیم غذایی پرنمک و کم میوه و کم سبزیجات، عفونت معده یا باکتری هلیوکوباکترپیلوری و سابقه ابتلا از جمله عوامل خطرساز ابتلا به سرطان معده است.
دکتر ناصری فر اظهار کرد: از دیگر عوامل خطرساز ابتلا به سرطان معده می توان به مصرف دخانیات، مصرف غذاهای حاوی نیترات بالا بویژه فست فودها وغذاهای نمک سود و دودی شده، آماده سازی نامناسب غذا، استفاده از غذاهای مانده و برخی بیماری های روده ای و معده ای اشاره کرد.
وی در خصوص تاثیر ابتلا به میکروب هلیکوباکترپیلوری در بروز سرطان معده، یادآور شد: ابتلا به این میکروب به تنهایی عامل ابتلا به سرطان معده نیست و باید عوامل خطر دیگری نیز وجود داشته باشد اما می توان گفت 90 درصد افراد مبتلا به سرطان معده آلوده به میکروب هلیکوباکتر پیلوری هستند.
وی تاکید کرد: این باکتری از طریق آب آلوده به افراد منتقل می شود و براحتی از طریق درمان با آنتی بیوتیک به صورت کامل ریشه کن می شود اما لازم است ابتلا به این میکروب از طریق انجام آزمایش های دوره ای تشخیص داده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه سرطان معده مرگبارترین سرطان در ایران و بیشترین نقطه بروز آن در ناحیه کاردیای معده است، گفت:
این سرطان به سختی درمان می شود و 80 درصد مبتلایان حداکثر ظرف دو سال پس از ابتلا فوت می کنند؛ بنابراین پیشگیری از سرطان معده نقش بسیار مهمی در کاهش مرگ های ناشی از این بیماری دارد.
دکتر ناصری فر اظهار کرد: حفظ وزن مناسب با انجام فعالیت های فیزیکی، محدودیت مصرف گوشت قرمز و محصولات فراوری شده، غذای نمک سود شده، دودی شده و فست فود و استفاده از دست کم پنج وعده سبزیجات و میوه های مختلف خصوصا مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی و هویج از جمله راه های پیشگیری از سرطان معده است.
وی تاکید کرد: نکشیدن سیگار، قلیان و هر نوع دخانیات، استفاده از غلات کامل، عدم مصرف الکل، مصرف غذاهای کم چرب و گوشت های کم چرب، محدودیت مصرف نمک، پرهیز از غذاهای خیلی داغ، درمان آنتی بیوتیکی هلیکوباکترپیلوری در سریع ترین زمان و توجه به علائم سوءهاضمه که بیش از چند روز به طول بکشد از جمله دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان معده است.
به گزارش ایرنا، نتایج نخستین گزارش ثبت سرطان معده مبتنی بر جمعیت، بخشی از اولین، جامع ترین و معتبرترین گزارش رسمی ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت 30 استان ایران (76 میلیون و 639 هزار نفر) است که در سال 93 به اجرا درآمد.
در این گزارش 112 هزار مورد 'سرطان بروز یافته سالانه' در کشور ثبت شد که سهم مردان از کل موارد ثبت شده سرطان ، 60 هزار و 432 هزار (53.9 درصد) و سهم زنان 51 هزار و 628 مورد (46.1 درصد) بوده است.
مجموع سرطان های دستگاه گوارش عامل حدود 27 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در ایران است و سهم سرطان معده از مجموع کل مرگ های ناشی از سرطان نیز 16 درصد است.
'گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران' با تلاش سه جانبه معاونت های تحقیقات و فناوری، درمان و بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری دانشگاه‌ های علوم پزشکی سراسر کشور به عنوان مجری برنامه ثبت سرطان، اجرا، تهیه و به دلیل دقت و کیفیت بسیار بالا از سوی معتبرترین مرجع جهانی 'ثبت سرطان در پنج قاره' جهت انتشار در آینده، مورد پذیرش و تایید قرار گرفته است.
بر اساس آمار سال 93 بیش از 635 نفر در استان ایلام به انواع مختلف سرطان مبتلا هستند که از این تعداد 338 مورد زنان و 297 مورد مردان هستند.
بر اساس این آمار، شایعترین سرطان ها در این استان در بین زنان سرطان سینه و در بین مردان سرطان معده است.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، استان ایلام با 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعیت کل کشور رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان های کشور دارد.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.