محمد مددی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نظارت بر تولید و عرضه فلزات گرانبها از وظایف حاکمیتی استاندارد است و از اینرو کیفیت و عیار این فلزات به طور مستمر مورد آزمون قرار می گیرد.
وی افزود: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان کالاهای مشکوک به کم کیفیتی در شبکه توزیع مورد بازرسی فنی قرار گرفته و انطباق آنها با استانداردهای موجود سنجیده می شود.
مددی خاطرنشان کرد: انطباق نداشتن کالاها به ویژه فلزات گرانبها در سه سطح جزئی، عمده و بحرانی رخ می دهد که نبود انطباق 2 واحد فوق از نوع بحرانی بود.
مدیرکل استاندارد همدان با اشاره به وجود 32 واحد تولید و ساخت طلا در همدان گفت: عیار فلزات گرانبها در کارگاه های تولیدی نیز رصد می شود و از ابتدای سال 22 نمونه برداری از این واحدها صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: طلای تولید شده هر نقطه ای از کشور دارای یک کد انحصاری است که از سرواژه لاتین نام استان تولید کننده برگرفته شده به طور مثال در طلای ساخته شده در همدان حرف (h) حک می شود.
مددی یادآوری کرد: علاوه بر این کد، عیار طلا نیز درج می شود و به لحاظ اینکه عیار رایج در ایران 18 عیار است عدد 750 نیز در طلاها درج می شود.
مدیرکل استاندارد همدان همچنین به سنجش و ارزیابی وسایل توزین سبک در طلافروشی ها اشاره کرد و گفت: سالانه دوبار این وسایل مورد آزمون و کالیبراسیون قرار می گیرند.
وی افزود: در سالجاری 240 ترازو ارزیابی شده و برچسبی حاوی مشخصات بازرس و تاریخ بازرسی و کدرهگیری بروی دستگاه های توزین الصاق می شود.
مددی از مصرف کنندگان خواست در هنگام خرید طلا به استاندارد بودن ترازو و کدهای حک شده بروی طلا توجه کرده و از خریداری کالاهای فاقد مشخصات فوق پرهیز کنند.
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.