به گزارش ایرنا، همدان و مردمانش کمتر شادپیمایی کرده اند و بیشتر راهپیمایی هایشان به بهانه های مذهبی، عزاداری و یا سیاسی زبانزد خاص و عام بوده است؛ اما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در تولد 25 سالگی اش در این دیار، دست به سنت شکنی زد و مردم را به شادمانه ای شیرین و دلپسند دعوت کرد.
پیاده راه بوعلی سینای همدان امروز 28 آبان صحنه این شادپیمایی بی نظیر بود. پدرو مادرها با کودکانشان و کودکان به همراه عروسکهای جورواجور و رنگارنگی که درآغوش گرفته بودند، به این شادمانه آمدند.
پدرو مادرهایی که در روزمرگی ها گم شده و دل و دماغی برای خوشحالی نداشتند، فراتر از انتظار و پیش بینی دست اندرکاران جشنواه، ظاهر شدند و حتی رئیس، دبیر و قائم مقام جشنواره و میهمانانی که از تهران آمده بودند، این شور و اشتیاق را باور نمی کردند.
یکی از مادران همدانی می گفت: شادی، دل خوش می‌خواهد، حوصله می‌خواهد، وقت می خواهد که نداریم؛ اما جشنواره تئاتر دلمردگی و غم و غصه ها را از یادمان برده و راهی این شادمانه شده ایم، سرزنده و بی بهانه ... .
مسیر طولانی آرامگاه بوعلی سینا تا میدان امام خمینی(ره) را قدم به قدم شادی کردند؛ نه گذشت زمان و نه خستگی را حس نمی کردند، نه کودکان و عروسکهای در آغوششان، نه پدرو مادرها و نه صدها هنرمند و نمایشگر و نوازنده ای که برای خنداندن و خوشحالی دوستداران تئاتر کودک آمده بودند.
عروسک های غول پیکر عمو نوروز و ننه سرما، حاجی فیروز، گل بابا و ماه جهان با هنرمندی عروسک گردانهایشان و ریتم موسیقی پُر تب و تاب شمالی و بندری با کودکان و خرسالان همدانی همبازی شدند.
دیدن این عروسکهای بزرگ پیکری که نمادهایی از شخصیت های داستانی ایرانی هستند، حس کنجکاوی و سوال های پیاپی کودکان و خردسالان را از پدر و مادرهایشان برانگیخته بود؛ شاید تا چند روز دیگر آنها باید قصه های پُر پند و اندرز قدیمی را برای کودکانشان روایت کنند.
گروه انجمن نمایش های عروسکی همدان هم سنگ تمام گذاشت و هنرمندان با ده ها شخصیت عروسکی محبوب کودکان، عروسک های غول پیکر را همراهی کرده و نقش پررنگی در این شادپیمایی ایفا کردند.
طنین موسیقی اقوام با نوازندگی و رقص محلی گروه های فولکلوریک از شمال و جنوب و غرب کشور آنهم با پوشش های محلی و سنتی جلوه زیبای دیگری از شادپیمایی جشنواره تئاتر کودک بود.
شور و حرارت گروه موسیقی «مکران» از شهر میناب استان هرمزگان بر آب و هوای سرد کوهستانی همدان چیره شده و دیار هگمتانه را داغ و دلچسب کرده بود؛ درست مثل مردمان خونگرم جنوب.
به نظر کارشناسان و ناظران، شروع جشنواره افزون بر ایجاد فضای شاد و خندان برای کودکان همدانی به خوبی کارکردهای مثبت دیگرش را آشکار کرد، مانند زنده نگه داشتن آیین ها و سنت های ایران زمین و آشنایی با اقوام مختلف و موسیقی هر منطقه، رسم و رسوم ها و گویش ها... .
نوازندگان بومی مازندران هم در سرنا و دهل شان دمیدند و کوبیدند و سخاوتمندانه طراوت و سرسبزی شالیزارهای شمال را بر سروی مردمان همدان پاشیدند.
خلاصه همدان یکی از بهترین روزهای عمرش را تجربه کرد؛ امروز پر از اتفاق های عجیب و قشنگ بود، کانون پرورش فکری کودکان هم دست به ابتکار جالبی زده بود و یک دستگاه تریلر را به فناوری روز تجهیز کرده و این هیولای آهنی را به یک صحنه نمایش سیار تبدیل کرده بود.
قرار است تعدادی از نمایش های خیابانی روی این سن برای کودکان اجرا شود؛ برای دست گرمی نیز یک نمایش در حلقه پُر ازدحام کودکان و والدینشان با مدیریت «عمو حمید» مجری دوست داشتنی برنامه های کودک اجرا شد.
شبکه استانی همدان هم به وعده هایش عمل کرد و آیین شادپیمایی به طور زنده از صدا و سیمای استان همدان روی آنتن رفت.
از گوشه گوشه این برنامه تصویربرداری هلی شات انجام شد و به طور حتم نمایش این هیاهوی شادمانه بزرگ کاری بود که فقط از عهده لنز دوربین های هوایی برمی آمد.
بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان شروع خوبی داشت؛ شروعی شاداب که پایانی شاد برایش آرزو می کنیم.
گزارش از: زهرا زارعی
7527/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.