به گزارش ایرنا؛ سنت حسنه طبخ و توزیع غذای نذری در میان ایرانیان به‌ خصوص ایام عزای امام حسین (ع) و در اربعین بسیار رایج بوده که ظروف یک ‌بار مصرف نیز در توزیع این طعام بسیار کاربردی و از فراوانی خاصی برخوردار است.
هرساله با فرا رسیدن ایام عزاداری حسینی، تلاش گروه‌ ها و فعالان محیط زیستی در کشور به منظور آگاهسازی عمومی برای استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و پراکنده نبودن این ظروف در سطح معابر آغاز می ‌شود.
با این حال به دلیل نا آگاهی و نبود مسئولیت‌ پذیری برخی از مردم، چهره شهرها پلاستیک آلود شده و هزاران نفر از پرسنل زحمتکش شهرداری از خستگی و رنج ناشی از کار باید خمیده تا سطح کوچه و خیابان و جوی ‌های آب از ظروف پلاستیکی پاک شود.
زباله ‌هایی که با کمی مسئولیت‌ پذیری از سوی مردم عزادار می ‌توان هم میزان تولیدش را کاهش داد و هم بعد از صرف غذای نذری آن ها را به جای پرتاب کردن در کنار خیابان، داخل سطل‌ های زباله انداخت.
رهاسازی پسماند ناشی از ظروف پلاستیکی در سطح معابر و نهرها موجب آلودگی منابع آب و خاک شده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می‌ شود.
محرم و صفر تمرین خوب نگریستن است؛ بیایید با درخشش اندیشه سالم، در حفظ محیط زیست سالم خود بکوشیم.
محیط زیست امانت الهی است و فرهنگ غلط مصرف گرایی به آن آسیب جدی می رساند و ریختن ظروف یکبار مصرف باعث مرگ تدریجی طبیعت می شود.
ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل ترکیبات پلاستیکی تجزیه ناپذیر، هرگز قابل بازیافت و تجزیه در چرخه طبیعت نیست، پس از دفن در خاک برای سال های طولانی در زمین باقی خواهد ماند و یکی از تهدیدات جدی زیست محیطی است.
بر اساس آمارهای اعلام شده، سالانه بیش از 177 هزار تن پلاستیک در ایران تولید می شود که برابر با 500 تن در روز است و اگر حجم ظروف یکبار مصرف در مناسبت ها را نیز به آن اضافه کنیم، بزرگی حجم این زباله شهری تصور ناپذیر خواهد بود.
بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در ایران موجب شده است ایران در شمار 10 کشور اول دنیا از لحاظ مصرف پلاستیک قرار گیرد.
گام اول برای مهربانی با طبیعت در این ایام عزاداری که هرکس نذر و حاجتی دارد، این است که بار طبیعت را با استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی (ظروف تجزیه ناپذیر) سنگین نکنیم و با این کار هم با طبیعت دوست باشیم و هم سلامتی خود را در معرض خطر قرار ندهیم.
تغییر الگو و کاهش ظروف یکبار مصرف و محصولات پلاستیکی و به جای آنها استفاده از ظروف با پایه گیاهی و نیز بازگشت به فرهنگ سنتی استفاده از ظروف چینی برای توزیع نذورات که منجر به کاهش و حذف مشکلات زیست محیطی ، ضروری است.
همشهریانی که نذر خود را در لیوان ها و یا بسته های یک بار مصرف ادا می کنند، سطل زباله یا کیسه های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود.
روسای هیات های عزادار و مداحان و ذاکرین اهل بیت، عزاداران را در این خصوص توجیه کرده و از عزاداران بخواهند تا ظروف نذورات را پس از استفاده تنها در محل های مشخص قرار داده و جمع آوری کنند.
با توجه به سرطان زا بودن ظروف یک بار مصرف پلاستیکی، برای نوشیدنی ها و مواد غذایی گرم از ظروف شیشه ای یا یکبار مصرف گیاهی(کاغذی یا اسفنجی) استفاده شود.
انباشته شدن ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در طبیعت، خیابان ها ،پارک های جنگلی و سواحل در ماه محرم چهره نامناسبی در محیط زندگی ایجاد می کنند که به نظر می رسد مراکز جمع آوری پسماند در محل های مشخص خالی از لطف نیست.
اطلاع رسانی و آموزش اقشار مردم، فرهنگ سازی در زمینه پخش نکردن زباله در معابر و مدیریت حفظ محیط زیست از طریق نصب بنر و پلاکارد نیز می تواند به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار گیرد.
برای فرهنگ سازی در این زمینه ها ائمه جمعه و جماعات می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه ها حضور دارند در زمینه رعایت مسایل زیست محیطی تذکراتی را مطرح کنند.
بیاییم امسال را آغازی برای تثبیت موضوع حفاظت از محیط شهری، حفظ سلامت نسل فعلی و آیندگان و از همه با اهمیت تر، احترام به حقوق همشهریان خود قرار دهیم و در امور روزانه خود، رعایت برخورداری از زندگی و محیط سالم را برای دیگران پاس بداریم؛ مگر نه این که احیای امر به معروف و نهی از منکر، زیربنای قیام اباعبدالله الحسین(ع) است و ما نیز پیرو آن امام و عزادار مظلومیت وی هستیم؟
9896/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.