به گزارش ایرنا باب الله فتحی روز پنجشنبه در نشست بررسی مراحل پایانی ثبت جهانی انگور ملایر با حضور نماینده فائو اظهار داشت: قدمت تولید انگور در این شهرستان بیانگر فرهنگ، تاریخ، آداب و رسوم و قابلیت های ویژه در تولید این محصول است که باید به جهان معرفی شود.
وی افزود: از 10 هزارو 600 هکتار باغ انگور در این شهرستان، سه هزار هکتار در منطقه دره جوزان ملایر واقع شده است که 44 درصد از میزان تولید انگور را به خود اختصاص داده است.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به همکاری و هم افزایی بسیار مطلوب بین مردم محلی و مسئولان برای تکمیل پرونده ثبت جهانی انگور ملایر بیان کرد: از روز گذشته/25 مهرماه/ بازدید نماینده فائو از سایت دره جوزان آغاز شده و امروز به پایان می رسد.
فتحی ابراز امیدواری کرد: متناسب با مستندات و فیلمی که از باغ های انگور دره جوزان، برداشت و فرآوری انگور آن تهیه شده و در اختیار نماینده فائو قرار داده شد، مرحله پایانی را با موفقیت پشت سر بگذاریم و توفیق ثبت جهانی انگور ملایر را داشته باشیم.
وی با تقدیر از تلاش های موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان ملایر و تمامی مسئولان، دست اندرکاران و مردم محلی برای ثبت جهانی انگور ملایر گفت: در این راه زحمات فراوانی کشیده شد که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

**قدمت دیرینه ملایر در تولید انگور
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به قدمت دیرینه این شهرستان در تولید انگور و کشمش گفت: بر اساس گواهی اسناد تاریخی در زمینه کاشت، داشت و برداشت و فرآوری انگور ملایر به ویژه دره جوزان بیانگر این سابقه دیرینه و تاریخی است.
محمد کاظمی بیان کرد: حدود یک سوم از مردم این منطقه در امر تولید و فرآوری انگور فعال هستند و سالانه میزان قابل توجهی انگور و کشمش از این شهرستان تولید و صادر می شود.
وی ادامه داد: مردم ملایر این استحقاق را دارند که محصول انگور آنها ثبت جیاس شود و این افتخار را همراه خود داشته باشند.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با اشاره به حضور دکتر 'سلیم ذکری' به عنوان نماینده فائو در ملایر خاطرنشان کرد: انتظار ما این است خبر مهم ثبت جهانی انگور ملایر را از یک هم کیش مسلمان خود دریافت کنیم و این برای ما یک افتخار و امتیاز ویژه است.

**ملایر به نیکی می تواند قطب تولید انگور جهان شود
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این شهرستان به نیکی می تواند قطب تولید انگور از نظر کمی و کیفی در سطح جهان شود و این دور از دسترس نیست.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه اظهارات نمایندگان سایر شهرستان های فعال در حوزه انگور نیز بر این است اظهار داشت: ملایر تمامی ظرفیت های خود را به کار گرفته است تا بتواند حقایق تاکستان های این شهرستان را به کارشناسان فائو معرفی کند.
وی با بیان اینکه نظر سازمان فائو درباره انگور ملایر نه تنها 300 هزار تن جمعیت ملایر بلکه یک میلیون و 700 هزار جمعیت استان همدان را خوشحال می کند، خواستار قضاوت عادلانه فائو برای ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر پس از یک انتظار طولانی شد.

**سهم 44 درصدی دره جوزان در تولید انگور ملایر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز بیان کرد: سالانه بیش از 240 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود که از این میزان 105 هزار تن آن در منطقه دره جوزان است.
منصور رضوانی جلال با بیان اینکه 44 درصد از تولید انگور ملایر در دره جوزان است افزود: این منطقه دارای سه هزار هکتار باغ انگور است و به ازای هر نفر 11 تن و 660 کیلوگرم انگور تولید می شود.
وی دره جوزان را یکی از مناطق مستعد تولید انگور از نظر کمی و کیفی در سطح استان و کشور دانست و گفت: این میزان تولید انگور در منطقه دره جوزان ملایر نشان می دهد که از دیرباز این محصول نقش مهمی در اشتغال، درآمدزایی، معیشت، آداب و رسوم این منطقه داشته است.
به گزارش ایرنا، 'سلیم ذکری' نماینده سازمان فائو 25 و 26 مهرماه برای بازدید از نظام تولید انگور دره جوزان ملایر به این شهرستان سفر کرده است.
ملایر با تولید سالانه بیش از 240 هزار تن انگور در حدود 11 هزار هکتار باغ، 65 درصد از میزان تولید استان همدان را به خود اختصاص داده است.
از میزان تولید 75 هزار تن انواع محصولات باغی در استان همدان، 404 هزار تن آن مختص محصول انگور است که 54 درصد از محصولات باغی را شامل می شود.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.