به گزارش ایرنا، باب الله فتحی دوشنبه شب پس از بازدید تور رسانه ای استان همدان از تاکستان های ملایر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع ثبت جهانی انگور ملایر در سازمان فائو از سال 95 آغاز شد که امیدواریم با بازدید نمایندگان فائو به تایید نهایی برسد.
وی افزود: نمایندگان فائو 25 و 26 مهر ماه جاری به منظور بررسی نهایی پرونده ثبت جهانی انگور ملایر به این شهرستان سفر می کنند که تمامی مستندات و گزارش های مورد نیاز تهیه شده است.
فرماندار ویژه ملایر خواستار تامین اعتبارات مورد نیاز در این راستا شد و بیان کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات، پشتوانه استانی و حمایت‌های استاندار همدان برای ثبت جهانی انگور، بتوانیم آخرین مرحله را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم.
فتحی ادامه داد: به طور قطع با ثبت جهانی انگور، سایر مشکلات این حوزه همچون پرورش ارقام تازه خوری، ارتقای کیفیت و بهره بروری، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و اجرای طرح فراز رفع می شود و درهای توسعه و پیشرفت به روی این محصول باز خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای ثبت جهانی انگور در سازمان فائو رقبایی در داخل و خارج از کشور داریم، اظهار داشت: برای رسیدن به این عنوان مهم، نیازمند کمک و همراهی تمامی ارگان ها و نهادهای مربوطه هستیم.
معاون استاندار همدان وجود 10 هزار و 600 هکتار باغ انگور و تولید سالانه بیش از 240 هزار تن انگور در این شهرستان را مزیتی ویژه برشمرد و گفت: از این میزان تولید بیش از 70 درصد به کشمش و ما بقی به سایر مشتقات تبدیل می‌ شود.
فتحی به برگزاری آیین سنتی شیره پزی مانیزان در 12 مهر ماه اشاره و بیان کرد: صنعت انگور و کشمش ملایر ظرفیتی ویژه برای توسعه و رونق گردشگری به شمار می رود که با ثبت جهانی آن، صنعت گردشگری نیز رونق بیش از پیش می یابد.
وی به مشکلات حمل و نقل واحدهای فرآوری کشمش در ملایر اشاره کرد و افزود: در این راستا با پیگیری‌ های انجام شده این مشکل در استان همدان حل شد و امیدواریم مشکلات ارزی این واحدهای نیز برای صادرات بزودی حل شود.

**وزارت جهاد کشاورزی پشتیبان ثبت جهانی انگور ملایر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این جلسه ثبت جهانی انگور ملایر را از اولویت های مهم این نهاد برشمرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی پشتیبانی لازم را از این امر دارد و امیدواریم پشتوانه مادی را نیز برای پیشبرد کار داشته باشیم.
منصور رضوانی جلال بیان کرد: موسسه تحقیقات و پژوهش وزارت جهاد کشاورزی مشاور و مسئول پیگیری ثبت جهانی انگور ملایر است و تاکنون اقدامات با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مربوطه به خوبی اجرا شده است.
وی ادامه داد: سالانه 77 میلیون تن انگور در جهان تولید می‌شود که از این میزان 400 هزار تن سهم استان همدان و 240 هزار تن سهم ملایر است.
رضوانی جلال اظهار داشت: سرانه تولید انگور برای هر نفر در جهان 10 کیلوگرم، در ایران 45 کیلوگرم، در استان همدان 240 کیلوگرم و در ملایر 830 کیلوگرم است که این امر نشان می دهد درجه اهمیت ثبت جهانی انگور ملایر تا چه اندازه بالا است.
وی میزان صادرات کشمش در ایران را 96 هزار تن عنوان کرد و گفت: این در حالیست که در بدترین حالت بیش از 30 هزار تن کشمش از شهرستان ملایر صادر می شود و 35 درصد از صادرات استان همدان را این محصول به خود اختصاص می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه با ثبت جهانی انگور ملایر اتفاق های بسیار خوبی رقم می خورد، افزود: در حال حاضر 60 واحد فرآوری کشمش با ظرفیت بیش از 80 هزار تن در این شهرستان فعال هستند که تولید سالانه این واحدها بین 40 تا 50 هزار تن است.
رضوانی جلال استفاده این واحدهای از روش های نوین فرآوری را گامی مهم در توسعه صادرات برشمرد و بیان کرد: 2.5 برابر میانگین کشوری در ملایر کشمش تولید می شود.
وی اجرای طرح فراز یا داربستی کردن باغ های انگور را از اولویت های جهاد کشاورزی بیان کرد و گفت: تاکنون در 32 هکتار از تاکستان های ملایر طرح فراز اجرا شده است و این طرح در مابقی باغ های انگور نیز در دست اجرا است.
رضوانی جلال با تاکید بر اینکه طرح فراز باید در بین باغداران الگوسازی شود ادامه داد: «محمد غفاری» یکی از باغداران نمونه کشوری است که با داربستی کردن تاکستان خود امسال از هر هکتار 117 تن انگور برداشت کرد.
وی به توزیع 48 هزار سبد و بیش از 2 هزار متر زیر انداز یارانه ای طی سال های گذشته بین باغداران ملایری اشاره و تاکید کرد: برای اجرای آبیاری نوین در سطح باغ های انگور نیز آماده ارائه تسهیلات به متقاضیان هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان همچنین ارزش صادراتی انگور تازه خوری را بیشتر از کشمش دانست و افزود: در این زمینه با همکاری پژوهشکده انگور و کشممش ملایر به دنبال کشت ارقام جدید تازه خوری هستیم که احداث گلخانه های کشت انگور بهترین گزینه است.
رضوانی جلال در باره اجرای سیستم نوین آبیاری نیز اظهار داشت: در حال حاضر 147 هزار هکتار از اراضی استان همدان دارای سیستم نوین آبیاری است که این میزان در ملایر 90 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه ملایر در کشت محصولات کم آب بر موفق عمل کرده است، ادامه داد: هم اکنون 80 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل محمدی، 58 هکتار زیر کشت زعفران و 110 هکتار زیر کشت پسته است که درصد بالایی از تولید این محصولات در استان مختص ملایر است.
رضوانی جلال نقش رسانه ها را در ترویج و توسعه الگوی کشت محصولات کشاورزی و امنیت غذایی مهم برشمرد و بیان کرد: سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که 4.5 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را شامل می شود.
وی با اشاره به فعالیت 117 هزار بهره بردار در استان همدان گفت: در حال حاضر 500 هزار تن سیب زمینی از مزارع استان همدان در حال برداشت است که با توجه به این برداشت قیمت‌ها متعادل می‌ شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان همچنین به خرید 628 هزار تن گندم در استان اشاره و بیان کرد: با تولید 90 هزار تن گوجه فرنگی در استان و منع صادرات، قیمت این محصول کاهش پیدا کرد.

**ثبت ملی شیره و باسلق ملایر
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای تولید انگور و مشتقات آن در این شهرستان گفت: در همین رابطه طی سال های گذشته شیره و باسلق ملایر به عنوان مشتقات انگور در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.
ابراهیم جلیلی ادامه داد: آیین شیره پزی سنتی مانیزان نیز ثبت ملی شده است و امسال نهمین دورهن آن در تاریخ 12 مهرماه در مانیزان برگزار می شود.
وی با بیان اینکه آیین شیره پزی از سال 89 در روستای هدف گردشگری مانیزان در حال برگزاری است، ادامه داد: امسال 6 میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز زیر ساخت‌ها و آماده سازی این آیین هزینه شد.
به گزارش ایرنا، در تور رسانه ای جهاد کشاورزی استان همدان خبرنگاران از باغ داربستی «محمد غفاری» به عنوان باغدار نمونه کشوری، باغ های تحقیقاتی پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر و واحد فرآوری کشمش «بهرام حاتمی» با عنوان «تیزاب تاک» بازدید کردند.
بیش از 2 سال است که پرونده ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر تکمیل و به سازمان جهانی فائو ارسال شده است و هم اکنون پس از پیگیری های مستمر و طولانی مرحله نخست این پرونده به تایید این سازمان جهانی رسیده و در مرحله سوم تکمیل قرار دارد.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.