محمدمهدی آرتیمانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: متوسط بارندگی همدان 300 ملیمتر در سال است که 30 درصد از آن به صورت رواناب از استان خارج می شود.
وی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری از خروج این میزان رواناب جلوگیری کرده و می تواند سالانه 270 مترمکعب رواناب در هر هکتار را کنترل کند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی همدان اضافه کرد: 81 متر مکعب معادل حدود 10 درصد از 30 درصد رواناب کنترل شده را می توان برای استفاده دام و نفوذ در خاک استفاده کرد اما مابقی تبخیر و از چرخه خارج می شود.
آرتیمانی توضیح داد: طرح های آبخیزداری شامل چهار بخش مکانیکی و سازه‌ای، بیولوژیک، بیومکانیکی و مدیریتی است.
وی اضافه کرد: طرح های مکانیکی و سازه ای شامل اجرای سازه برای کنترل سیل و رسوب از جمله بندهای ملاتی، بتنی، خشکه چین، چپری، گابیونی و سدهای خاکی و سبک فلزی است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی همدان ادامه داد: همچنین طرح های بیولوژیکی شامل بذرکاری، کپه کاری، نهال کاری، علوفه کاری و کودپاشی و طرح های بیومکانیکی شامل بانکت بندی، ایجاد چاله برای نفوذ آب، شیار کشی در دامنه ها و تراس بندی است.
آرتیمانی بیان کرد: اجرای این طرح ها در کنار کار مدیریتی شامل حفاظت و قرق مراتع، تعیین سیستم های چرای تناوبی و مدیریت چرا، اصلاح شخم و ترویج و آموزش بهره برداران تاثیر بسزایی در کاهش اتلاف آب، فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی و احیای مراتع دارد.
وسعت اراضی منابع طبیعی همدان 905 هزار هکتار است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.