به گزارش روز یکشنبه ایرنا معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از تهیه، توزیع و مصرف کننده های غذای نذری خواست در این ایام توجه بیشتری به سلامت غذاها داشته باشند.
بنا به این گزارش برخی اوقات سلامت مواد غذایی در مرحله تهیه، توزیع و مصرف مورد غفلت واقع شده و سلامت عزاداران حسینی با خطر روبرو می‌ شود که لازم است همه افراد برای پیشگیری از این موضوع توصیه ‌های بهداشتی را مد نظر داشته باشند.
براین اساس، مسئولان تهیه مواد اولیه باید از سالم و بهداشتی بودن مواد مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محل های معتبر خریداری کنند همچنین هدایا را از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول کنند.
در این گزارش به مردم توصیه شده در صورت مشکوک بودن به سلامت مواد غذایی، اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشت را مطلع کنند.
همچنین به مدیران هیات ها و هیات امنا مساجد و تکایا تاکید شده که در قبول نذورات به صورت غذای آماده دقت مضاعف کنند و با خودداری از قبول غذای آماده به ویژه از افراد ناشناس، از سلامت غذای ارایه شده قبل از توزیع اطمینان حاصل کنند.
آب آشامیدنی باید بهداشتی و از شبکه توزیع عمومی باشد و در صورت توزیع شیر در صورت امکان از شیرهای پاکتی استریلیزه یا پاستوریزه استفاده کنند و از توزیع شیر خام که کمتر از 10 دقیقه جوشیده ، بپرهیزید.
بر اساس این گزارش در توزیع غذا، از ظرف به ظرف کردن بی مورد آن خودداری و در کوتاهترین فاصله غذای تهیه شده به صورت گرم توزیع شود.
در این گزارش بر استفاده از ظروف یکبارمصرف بهداشتی و متناسب با نوع غذا، توزیع چای در لیوان های یکبار مصرف مات و نو تاکید شد.
همچنین تاکید شده که در صورت استفاده از ظروف ملامین یا چند بار مصرف، مکانی برای شستشو و ضدعفونی آن برای هر نوبت استفاده پیش بینی شود .
از عزاداران درخواست شده که از سفره های یک بار مصرف برای سرو غذا استفاده و از راه رفتن افراد روی سفره در حین پذیرایی خودداری شود.
همچنین رعایت شرایط سالم طبخ و توزیع بهداشتی مواد غذایی، استفاده از ظروف یک بار مصرف مات دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت و خودداری از ذخیره سازی مواد پروتئینی خام و پخته در مجاورت هم مورد تاکید است.
این گزارش به تکایا و هیات های عزاداری توصیه کرده است سبزیجات تازه، آلوده به عوامل بیماری زا هستند و با توجه به محدودیت وقت، ازدحام و حجم بالای توزیع غذا از توزیع سبزی خودداری کنند.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.