به گفته کارشناسان منابع آب، بر اساس استانداردها اگر میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی به بیش از 60 درصد برسد وضعیت به شرایط بحران می رسد و هم اکنون در استان همدان صد درصد ذخایر آبی در حال استفاده است که این مشکل وضعیت بحرانی برای استان به شمار می رود.
به گفته مسئولان و کارشناسان حوزه آب استان همدان تاکنون بیش از 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح این استان شناسایی و بیش از 300 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان مسدود شده است.
مدیر حفاظت و بهره ‌برداری شرکت آب منطقه ‌ای همدان در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان همدان گفت: اقدام های خوبی برای کاهش مصرف آب در شهر انجام شده که مهمترین آنها مسدود کردن چاه های کشاورزی غیر مجاز است.
مرتضی احدی با بیان اینکه همچنین برای جلوگیری از اضافه برداشت آب، کنتور چاه های مجاز هوشمند شدند افزود: تغییر الگوی کشت به گیاهان کم‌آب بر و سازگار با منابع آب و خاک، مدیریت مشارکتی منابع آب با همکاری ذینفعان و جذب سرمایه و تغییر الگوی فضای سبز و برنامه کاهش 30 درصدی مصارف آب فضای سبز و خدمات شهری از دیگر برنامه‌ها برای کاهش مصرف آب است.
وی ادامه داد: سهمیه استفاده از دشت های همدان و بهار در بخش کشاورزی 151 میلیون مترمکعب است که این میزان در حال حاضر 222 میلیون مترمکعب است.
احدی اظهار داشت: اجرای طرح انتقال پساب شهر همدان به نیروگاه شهید مفتح موجب جلوگیری از فرونشست زمین و بروز پدیده فروچاله های جدید در این منطقه شده است به طوری که به دنبال انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه مفتح 25 حلقه چاه از مدار خارج و مسدود شد.
مدیر حفاظت و بهره ‌برداری شرکت آب منطقه ‌ای همدان ادامه داد: ارتقا سامانه‌های پایشی مصارف آب، بازنگری در طرح‌های نیمه ‌تمام که در تناقض با برنامه سازگاری با کم‌آبی در استان بوده و کاهش مصرف آب کشاورزی از طریق اصلاح روش‌های مدیریت آب و کشت دوم بخش دیگری از برنامه‌ های کارگروه مبارزه با کم‌ آبی است.
احدی خاطرنشان کرد: پساب شهر همدان 40 میلیون مترمکعب است که سال‌های قبل 15 میلیون مترمکعب برای نیروگاه در نظر گرفته می شد و مابقی برای تغدیه آبخوان‌ها استفاده می‌شود.
معاون برنامه ‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری همدان نیز در این نشست گفت: عملکرد جهاد کشاورزی در جلوگیری از کشت دوم قابل‌ قبول نیست چرا که 26 مورد کشت دوم در 100 هکتار زمین کشاورزی گزارش شده است.
رضا زمانی افزود: تیم گشت های حفاظت آب به طور جدی با حفر چاه‌های غیرمجاز برخورد می کنند و اجازه حفر در حوالی چاه‌های آب شرب داده نمی شود.
وی ادامه داد: 26 مورد کشت دوم در سطح شهرستان گزارش شده است که از این تعداد، 20 مورد رفع تخلف شده، یک مورد قطعی برق، چهار مورد تاخیر در کشت و یک مورد به مراجع قضایی ارجاع شده است.
وی با اشاره به چاه‌های حاشیه سد اکباتان نیز گفت: 226 مورد چاه غیرمجاز شناسایی شده که از این تعداد، 85 حلقه چاه مسدود و 24 حلقه چاه نیز به دادگاه معرفی شده است.
آب آشامیدنی استان همدان هم اکنون از 2 سد اکباتان و آبشینه، 242 حلقه چاه، سه چشمه و 2 دهنه قنات تامین می شود.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.