به گزارش ایرنا، بوی ماه مهر امسال در کوچه پس کوچه های خانه تا مدرسه به آهستگی در گذر است؛ بویی که دانش آموز را به عشق دیدار آموزگار به سر کلاس درس می کشاند تا در مسیر رهپویان علم و دانش قرار گیرند و سهمی در آینده کشور و رد پایی در بین آینده سازان ایران داشته باشند.
در این وادی اما مسئولان آموزش و پرورش خبر از کمبود آموزگار می دهند؛ مشکلی که گریبانگیر مدارس کشور شده و سازماندهی نیروی انسانی را در کمتر از 15 روز مانده به آغاز سالتصحیلی جدید با مشکل مواجه کرده است.
جذب نشدن نیرو در دانشگاه فرهنگیان و حجم بالای بازنشستگان، آموزش و پرورش را با بحران کمبود نیرو مواجه کرده است، از طرفی طبق اعلام این نهاد با روند فعلی پذیرش اندک در دانشگاه فرهنگیان و سهمیه‌های اختصاص یافته به آموزش ‌و پرورش در آزمون‌های استخدامی نمی ‌توان کسری معلم را جبران کرد.
این در حالیست که از مهر امسال با افزایش تعداد ورودی دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه اول و سه ساله شدن هنرستان ها، کمبود نیروی انسانی در این بخش به شکل ویژه‌ تری محسوس خواهد بود، به گونه ای که سال تحصیلی جدید اوج کمبود نیرو و بازنشستگان فرهنگی را در آموزش و پرورش شاهد هستیم.
در این میان مسئولان آموزش و پرورش ملایر پیش بینی کرده اند که امسال بیش از 36 هزار دانش آموز در این شهر ثبت نام کنند و به طور میانگین برای هر 15 دانش آموز یک آموزگار نیاز است.
در حال حاضر 2 هزارو 680 معلم فقط در شهر ملایر فعال اند که از این تعداد 240 معلم سال گذشته بازنشسته شدند که معادل هشت درصد جمعیت معلمان شاغل است و طبق گفته مسئولان آموزش و پرورش ملایر سال آینده اوج بازنشستگی معلمان است.
مدیر آموزش و پرورش ملایر روز چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش این شهرستان با اشاره به اینکه در مدارس کمبود نیرو داریم بیان کرد: این در حالیست که سال 98 اوج بازنشستگی معلمان در ملایر است.
هادی سلگی افزود: قرار است 35 معلم از دانشگاه فرهنگیان به ملایر داده شود که باز هم کمبود نیرو جبران نمی شود.
وی با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی در ملایر ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بیش از 36 هزار دانش آموز در سطح مدارس این شهر ثبت نام کنند و حدود یکهزار دانش آموز هنرستانی نیز از پایه یازدهم به پایه دوازدهم می روند.
سلگی گفت: بیش بینی ما این است که حدود 400 دانش آموز نیز در پایه اول ثبت نام و به جمع دانش آموزان این شهر اضافه شوند، در حالیکه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی را نیز در سطح مدارس ملایر داریم.
مدیر آموزش و پرورش ملایر با اشاره به تراکم بالای دانش آموز در مدارس شهری افزود: طبق نرم اعلام شده به ازای هر 27 دانش آموز یک آموزگار در سطح شهر داریم.
سلگی ادامه داد: امسال همدان جزو استان هایی است که به ازای هر 13 دانش آموز یک معلم دارد که این تعداد در ملایر به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم تعیین شده است.
وی گفت: 300 مدرسه دولتی و غیردولتی در سطح شهرستان ملایر داریم که از 2 تا 485 تن دانش آموز دارند که از این تعداد 10 مدرسه کمتر از پنج دانش آموز دارد.
سلگی یادآور شد: در کوچکترین مدارس روستایی ملایر در روستای کرتیل آباد با 2 دانش آموز یک آموزگار فعال است و در مواردی هم که می توانستیم متوسطه اول را تجمیع کنیم، این کار را انجام نداده ایم.
وی با اشاره به اینکه در صورت کمبود نیرو و احتیاج به آموزگار از معلمان بازنشسته به صورت 14 تا 16 ساعت حق التدریس استفاده می کنیم ادامه داد: امیدواریم با گذراندن این دوره بتوانیم از دانشگاه فرهنگیان کسری نیرو را جبران کنیم.
در این میان علاوه بر ساماندهی معلمان مدارس، تجهیز و آماده سازی مدارس برای شروع سالتحصیلی جدید یکی از دغدغه های مهم آموزش و پرورش است که با تغییر نظام آموزشی، تغییر سرفصل ها و کتب درسی مشکلاتی را بر سر راه این نهاد آموزشی قرار داده است.
مدیر آموزش و پرورش ملایر در این باره با اشاره به اینکه با تغییر کتب درسی و سرفصل ها مدارس نیاز به تجهیزات بیشتری دارند افزود: عمده مشکل ما در تجهیزات هنرستان ها است که با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.
سلگی تاکید کرد: در این راستا مقرر شد یک میلیارد ریال در کمیته برنامه ریزی شهرستان تامین شود و به همین میزان توسط اداره کل نوسازی مدارس استان اختصاص یابد که تاکنون تجهیزاتی از نوسازی استان همدان تحویل نگرفته ایم.
وی با بیان اینکه هنرستان های ملایر نیاز به تجهیزات دارند یادآور شد: علاوه بر هنرستان ها، دبیرستان ها نیز در سالتحصیلی جدید تجهیزات جدید می خواهند که امیدواریم بتوانیم از محل درآمد خود مدارس و یا اعتبار شهرستان این تجهیزات را تامین کنیم.
مدیر آموزش و پرورش ملایر گفت: سقف کلاس های درس در مقطع ابتدایی 38 دانش آموز تعیین شده است، در حالیکه در این مقطع کمتر از 22 دانش آموز نمی توانیم کلاس را تشکیل دهیم.

**یکهزارو 702 دانش آموز ملایری وارد پایه دهم شدند
سلگی همچنین به موفقیت آمیز بودن طرح هدایت تحصیلی در ملایر اشاره و بیان کرد: یکهزارو 702 دانش آموز ملایری از پایه نهم به پایه دهم وارد شدند و برای سال جدید ثبت نام کردند.
وی با بیان اینکه در هدایت تحصیلی برای هر رشته چهار گروه تقسیم بندی شد گفت: بیشترین تقاضای دانش آموزان در رشته تجربی بود که بالاترین امتیاز در هدایت تحصیلی از 100، امتیاز 97 بود.
سلگی اضافه کرد: برای اولویت الف 450 دانش آموز، برای اولویت ب 72 و برای گروه ج و امتیاز حدود 75 دانش آموز داشتیم که ظرفیت ثبت نام در بیشتر مدارس تکمیل شد.
وی اظهار داشت: امسال هدایت تحصیلی بسیار آرامتر از سال های قبل انجام شد و برای ثبت نام رشته ها بویژه تجربی هیچ محدودیتی نداشتیم.
مدیر آموزش و پرورش ملایر همچنین به اجرای طرح مهر برای آماده سازی مدارس همزمان با شروع سالتحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: برای 300 مدیر مدارس سطح این شهرستان جلسه های توجیهی برگزار شد و هماهنگی های لازم با پلیس راهور نیز در دست اقدام است.
سلگی برگزاری جشن غنچه ها، شکوفه ها و جوانه ها از جمله برنامه های همزمان با بازگشایی مدارس در ملایر برشمرد و خواستار همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و سایر نهادها و ارگان های مرتبط در برگزاری هر چه بهتر بازگشایی مدارس با آموزش و پرورش شد.
وی همچنین به آموزش توانمندسازی 400 تن از آموزگاران ابتدایی اشاره و بیان کرد: هدف از برگزاری این کلاس ها توانمندسازی آموزگاران پایه در درس تربیت بدنی است تا برای سالتحصیلی جدید آمادگی ارائه مطالب به دانش آموزان شهر و روستا را داشته باشند.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز تاکید کرد: باید زیربناها در آموزش و پرورش محکم گذاشته شود تا برای نسل آینده دغدغه ای نداشته باشیم.
باب الله فتحی افزود: چنانچه زیرساخت ها در آموزش و پرورش مهیا و محکم باشد، در نسل دانشگاهی و تربیت این نسل دغدغه ای نداریم.
وی خواستار تشکیل جلسه ای مجزا برای بخش زند و آماده سازی این بخش برای سالتحصیلی جدید شد و گفت: انتظارات درباره طرح مهر باید اعلام شود تا خواسته ها و نیازها را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کنیم.
امام جمعه ملایر نیز به تاثیرگذاری انجمن اولیاء و مربیان در شتاب بخشیدن به اهداف و نیازهای مدارس گفت: نیاز است همچون همیار پلیس، برای ایثار و انفاق در مدارس نیز همیار داشته باشیم و بتوانیم از کمک های خیران در این زمینه بیشتر استفاده کنیم.
حجت الاسلام محمدباقر برقراری بر لزوم تلاش مربیان برای گسترش روحیه ایثار و مسئولیت پذیری در بین دانش آموزان تاکید کرد و با اشاره به تقارن بازگشایی مدارس با ایام محرم افزود: نسل امروز باید بیشتر با نهضت امام حسین(ع) و عاشورا آشنا شود.
به گزارش ایرنا، در سالتحصیلی جدید بیش از 36 هزار دانش آموز در 300 مدرسه روستایی و شهری ملایر ثبت نام کردند.
این شهرستان دارای سه منطقه آموزش و پرورش در ملایر، جوکار و سامن است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.