به گزارش ایرنا، محمد خلیلی روز چهارشنبه در نخستین کارگاه آموزشی مدیریت مشارکتی طرح های آبخیزداری بیان کرد: این کارگاه با هدف توان افزایی جوامع محلی و جلب مشارکت و همکاری مردم مناطق اجرای طرح، کاهش فشار بر عرصه های منابع طبیعی، ارائه مدل های مختلف در توانمندسازی مردم و تبادل تجربه و اطلاعات برای حفظ و احیای منابع طبیعی برگزار شد.
وی افزود: برای دستیابی به این اهداف، حفاظت از آب و خاک، آبخیزداری، بیابان زدایی، آموزش های مهارتی، ارتقای وضع معیشتی مردم منطقه، کاهش اتکای آنان به دام و مرتع و پرداخت تسهیلات در دستور کار است.
رئیس اداره آموزش منابع طبیعی همدان اضافه کرد: طرح مدیریت مشارکتی منابع طبیعی امسال در تمامی شهرستان هایی که طرح آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی صورت می گیرد، به صورت الگو اجرا می شود.
خلیلی اظهار داشت: ایجاد ظرفیت ملی با هدف مدیریت پایدار محیط زیست و حمایت از منابع طبیعی به ویژه آب و خاک در چهارچوب برنامه های توسعه ملی و اجرایی کردن برنامه های توسعه زیست محور با تاکید بر کیفیت زندگی جوامع محلی و ذینفعان خرد با محوریت توسعه کشاورزی پایدار و حفظ مراتع در دستور کار است.
وی افزود: برای دستیابی به این هدف برقراری تعادل در بهره برداری از منابع آب های سطحی و زیرزمینی در حوزه های آبخیز، مدیریت کاربری اراضی و پیشگیری از تغییر آن، جنگل کاری و توسعه فضای سبز از برنامه های مهم طرح های آبخیزداری است.
در این کارگاه آموزشی موضوع افت آب های زیر زمینی، مشارکت جوامع محلی، شوراهای اسلامی و دهیاران در پیشگیری و اطفای حریق در جنگل ها و مراتع و همچنین چگونگی اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق 16 گانه حوزه های آبخیز استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.