گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سید جواد هاشمی، بازیگر: امام اهل عذرخواهی بود

این که یک روز بچه های امروزی بشنوند که بعد از امام زمان هیچ عارفی همچون امام به عالم حیات نیامده است برایشان تعجب آور خواهد بود؛ چون او را نمی شناسند. البته ما هنوز در مرکز این خورشید هستیم و حتی یک صد سال هم از عمر امام نگذشته و نسل های آینده بهتر او را خواهند شناخت. اما حیف است نسل امروز هم او را به درستی نشناسند. به هر حال دیدن بچه ها در حیاط امام در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب یکی از آب باریکه های این درخواست حقیر به عنوان یک معلم است.

یک بازیگر باسابقه ی سینما و تلویزیون

سیدجواد هاشمی در حاشیه اختتامیه رویداد هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» که در بیت تاریخی حضرت امام در خمین برگزار شد، به خبرنگار جماران گفت: من وقتی این مجموعه فرهنگی آمدم بیشتر از هر چیزی اشتیاق و شوق و ذوق بچه ها در حیاط های مشرف به خانه حضرت امام را دیدم و حالم خیلی خوب شد. من معلم هستم و دغدغه ای دارم که آیا نسل جدید می توانند امام را بشناسند؛ و با کمال تاسف باید بگویم این اتفاق خیلی خوب نیفتاده است.

او افزود: نسل جدید از امام جز حرمی که از ایشان باقی مانده و بارگاهی که خیلی هم زیباست و توریست ها هم برای تماشای آن می آیند چیزی نمی داد.  متأسفانه حضرت امام برای بچه ها آنچنان تفسیر و تعبیر نشده است؛ شاید مدارس بچه ها را به خانه امام در جماران و یا حرم امام یا به همین خانه تاریخی امام برده اند. اما تبیین تفکرات حضرت امام و این که ایشان بدون شک احیاگر اسلام ناب محمدی بوده است، به نظر من بر عهده همه ماست.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: این که یک روز بچه های امروزی بشنوند که بعد از امام زمان هیچ عارفی همچون امام به عالم حیات نیامده است برایشان تعجب آور خواهد بود؛ چون او را نمی شناسند. البته ما هنوز در مرکز این خورشید هستیم و حتی یک صد سال هم از عمر امام نگذشته و نسل های آینده بهتر او را خواهند شناخت. اما حیف است نسل امروز هم او را به درستی نشناسند. به هر حال دیدن بچه ها در حیاط امام در هفته فرهنگی بر آستان آفتاب یکی از آب باریکه های این درخواست حقیر به عنوان یک معلم است.

هاشمی درباره گروه هایی که باید امام را بشناسانند گفت: ناکارآمدی و اشتباهات مکرر مسئولان که باعث اعتراض مردم شده و بی اعتمادی آورده، یکی از دلایل شرایط پیش آمده است. هجمه های عملکردهای بد مسئولان به امام خورده و مردم می گویند او بنیانگذار این نظام و وضعیت موجود امام بوده است. این که چقدر امام توصیف شده ضعف ماست؛ ماهایی که به نظرم جزء لاینفک وظایف شرعی و عرفی و اخلاقی ما شناساندن امام است، باید برای امام کار کنیم. این هجمه ها خیلی طبیعی است و مقصر هم نهادهایی هستند که همه چیز را به گردن امام انداختند و خیانت کردند.  من اگر مسئول بودم روزی صد بار می گفتم ترا به خدا به پای امام ننویسید. اما کدام یک از مسئولین ما این را گفتند؟ آنها فقط از امام مایه می گذارند. این ها را من دردمندانه می گویم.

او افزود: الان هم دیر نشده خدا امام را رحمت کند اهل عذرخواهی بود و بدون ملاحظه ای از مردم عذر می خواست و همین را بگوییم و وقتی در دوره حضور ایشان با مختصر اتفاقات توام با اشتباه رو به رو بودیم، در حالی که ایشان در خانه محقر خود نشسته بود و مسئولان این اشتباهات را مرتکب می شدند. ایشان بابت اشتباهات مسئولان عذرخواهی می کرد و همین را بگوییم و بگوییم امام این طور بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امروز آنچه از سخنان امام وایرال می شود وجوه اخلاقی و تربیتی نازنین ایشان نیست، بلکه وجوه دیگری است. چرا؟ اصلا سیره و خصوصیات اخلاقی ایشان را که فقط کتاب شده را برای بچه ها بگوییم. در این صورت نسل آینده را از نظر شناخت امام بیمه کرده ایم بگوییم امام رفتارش با نوه هایش چطور بود و کار خانه انجام می داد و چای را خودش می ریخت.

او افزود: بگوییم فردی که نسلی را متأثر کرد و یک قرن از او حرف زدند در زندگی خصوصی چطور بود. منش او را بگوییم و این که امام چون اکثر مردم آن زمان پنکه هم نداشتند، اما در خانه از پنکه استفاده نمی کرد یا بگوییم که در خانه به کسی دستور نمی داد و حتی وقتی می خواست چراغ خانه را روشن یا خاموش کند خود انجام می داد. راجع به امام از خصوصیات فردی اش باید حرف بزنیم تا معلوم شود چرا  در گینس استقبال و بدرقه او ثبت شده است. اگر وجوه اخلاقی و وجوه وجودی امام را تفسیر کنیم، به نظر من امام شناخته می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.